9. srpna 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Šmejdi nejsou českým unikátem.
Buzeraci odmítám, říká šéf ČOI

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Generální ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Generální ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský. | foto: Lidovky.cz
PRAHA Česká obchodní inspekce se zaměří na padělky prodávané při finále Superpoháru UEFA v Praze. Zvýšené kontroly čekají také nepoctivé e-shopy, na které si stěžuje nejvíce lidí. V rozhovoru pro server Lidovky.cz to říká generální ředitel inspekce Vladimír Velčovský.

Šéf obchodní inspekce odmítá častý názor, že mezi hlavní cíle ČOI patří 'buzerace' obchodníků a rozdávání pokut za pochybení, která nejsou závažná. Čepování 0,47 litru piva je podle něj v pořádku. „Musí ovšem tu čepovanou míru napsat do nápojového lístku a tuto uvedenou míru musí dodržovat,“ dodává Velčovský ke spotřebitelskému tématu posledních dnů.

Lidovky.cz: Když jste v březnu do funkce nastupoval, mezi hlavní cíle jste si vytyčil rychlou reakci na podněty zvenčí. Jaké stížnosti jste vyslechl? Kam lidé nasměřovali inspekci? 
Za půl roku ČOI obdržela téměř 11 tisíc podání od spotřebitelů, v průměru 1 800 za měsíc.Jen pro informaci chci dodat, že v sousedním Polsku mají takový počet podání za celý kalendářní rok. To je podle mne důkazem, že spotřebitelé ČOI důvěřují. My se opravdu každým podáním zabýváme, díky nim totiž máme podrobné informace o vývoji trhu a jeho kritických oblastech, a pak můžeme konkrétně zacílit naše kontroly. Žebříček podání vedou zejména reklamace. V nich nás spotřebitelé seznamují s jejich vlastními zkušenostmi a problémy při reklamaci toho či onoho konkrétního výrobku nebo služby. V posledních měsících také intenzivně kontrolujeme internetové prodejce a e-shopy, protože na ty míří druhý nejvyšší počet stížností.

ČTĚTE VÍCE:

Lidovky.cz: Naposledy ČOI upozornila na tristní výsledky kontrol u českých klenotníků, kteří falšují drahé kameny a autobazary přetáčející tachometry. Na jaké nepoctivce se zaměříte dále?
Zaměříme se na ty subjekty, kteří svým konáním poškozují spotřebitele – to jsou ti, kteří porušují zákon o ochraně spotřebitele, dopouštějí se nekalých obchodních praktik. Budeme kontrolovat a postihovat ty, kteří ohrožují zdraví spotřebitelů například tím, že prodávají nebezpečné výrobky, které neodpovídají českým normám. Problém s námi budou mít i ti, kteří zneužívají a těží ze špatné sociální situace spotřebitelů či jejich bezbrannosti. To jsou například organizátoři nechvalně známých předváděcích akcí nebo někteří poskytovatelé spotřebitelských úvěrů. A protože si myslím, že právo duševního vlastnictví každého z nás je nezpochybnitelné, tak se zaměříme i na padělky originálních výrobků. A tady mohu být konkrétní – 30. srpna se v Praze bude hrát finále Superpoháru UEFA, což je výjimečná sportovní akce, která do metropole přitáhne širokou sportovní veřejnost z Česka i Evropy, a proto v nejbližších dnech odstartujeme mimořádnou kontrolní akci. Ta bude zaměřena na prodej padělků výrobků světových značek – dresy, trička, čepice, šály, míče a podobně.

Vladimír Velčovský

Vladimír Velčovský

Šéf ČOI Vladimír Velčovský v devadesátých letech zastával velitelské funkce v české armádě. Od roku 2000 vystřídal několik úřednických funkcí na ministerstvu obrany (například  ředitel odboru velení, řízení a spojení).

V soukromém sektoru zastával manažerské funkce a později se věnoval také poradenství. Před příchodem do čela ČOI v březnu 2013 vedl šumperský hokejový klub.

Lidovky.cz: Státní zemědělská a potravinářská inspekce sklízí úspěch s webem Potraviny na pranýři. Zájem spotřebitelů je obrovský. Neplánuje podobný projekt také ČOI?
Působnost ČOI je nesmírně široká. Tak, že ji jediný web nemůže jasně, čitelně a přehledně pojmout. Kontrolujeme prodejce, restaurace, poskytovatele služeb, poskytovatele spotřebitelských úvěrů, předváděcí akce, e-shopy, jakost zboží a výrobků, poctivost prodeje a další a další segmenty trhu. Zároveň si uvědomuji tu skutečnost, že je třeba pravidelně, fundovaně a hlavně včas informovat spotřebitelskou veřejnost. To je také jedna z mých priorit ve funkci ústředního ředitele. Myslím si, že od března letošního roku, co jsem do ČOI přišel, se podstatně změnila komunikace našeho úřadu s veřejností. Několikrát týdně v tiskových zprávách informujeme o výsledcích kontrol, upozorňujeme veřejnost na nebezpečné výrobky, každý měsíc zveřejňujeme výsledky kontrol pohonných hmot, každý novinář dostane odpověď na svou otázku, minulý týden proběhla velká tisková konference. To jsou důkazy, že ČOI je otevřenou institucí.

Lidovky.cz: Zaregistroval jste téma čepování 0,47litrových 'půllitrů' v renomovaných českých hospodách? Provozovatelé si často stěžují na 'buzeraci' od inspektorů, kterým kvůli nulové toleranci při točení piva na hladinku nemohou vyhovět. Aby se vyhnuli pokutám, přepíší 0,5 litru na 0,47 a jsou z obliga. Není lepší situaci řešit jinak?
Proti slovu buzerovat se musím zásadně ohradit. Česká obchodní inspekce provedla letos o tisíc kontrol méně než vloni ve stejném období, pokut jsme udělili také téměř o tisíc méně. Jejich hodnota je přitom o 57 procent vyšší než loni. Čísla dokazují, že "nejedeme" na čárky a nebuzerujeme. A teď k jádru otázky. Každý hospodský v Česku si může určit, jakou míru piva bude točit. Zda to bude 0,5 nebo 0,26 či 0,47 je pouze na něm. Musí ovšem tu čepovanou míru napsat do nápojového lístku a tuto uvedenou míru musí dodržovat. Je-li v nápojovém lístku napsáno 0,36 litru piva, musí točit 0,36 litru. Zákon o ochraně spotřebitele říká, že prodávající je povinen umožnit spotřebiteli překontrolovat správnost míry či množství. Takže každý, kdo točí 0,47 litru piva, musí umožnit překontrolovat správnou míru cejchovaným měřidlem. To říká zákon a to my kontrolujeme.

ČTĚTE VÍCE:

Lidovky.cz: Velkým tématem jsou v poslední době takzvaní šmejdi – pořadatelé manipulativních předváděcích akcí zaměřených na seniory. Je to fenomén postkomunistických zemí, nebo se s podobnými podvodníky potýkají i na Západě? Jak toto nebezpečné 'podnikání' vymýtit?
Problémy s předváděcími akcemi mají například i v Německu či Rakousku, tam se nazývají Coffee trips. Ve Spojených státech se konají rovněž a před několika dny jsem hovořil s australskými novináři, kteří mi řekli, že ani v Austrálii nejsou předváděcí prodejní akce neznámé. A ve všech zemích sebou také přinášejí negativní jevy, tak jak je známe v Česku, od našich šmejdů. A jak toto nebezpečné podnikání vymýtit? Nemyslím si, že by toto podnikání mělo být vymýceno. Protože i v tomto oboru jsou podnikatelé, kteří se živí poctivě. Jsem pro to, aby se tvrdě zatočilo se šmejdy. Proto velmi vítám iniciativu ministerstva průmyslu, která má zakázat řetězení živností, ukládá organizátorům předváděcích akcí povinnost dopředu hlásit na ČOI místo, termín a čas konání předváděcí akce. Od ledna příštího roku budeme moci používat audiovizuální záznamovou techniku. To vše jsou věci, které nám v boji se šmejdy pomůžou.

Lidovky.cz: Za předváděčky udělila inspekce největší dvoumilionovou sankci 1. české reklamní společnosti. Chystáte se zaměřit na další velké ryby? Například často uváděná firma Beck v této oblasti podniká už léta a stále jí to prochází.
Zaměříme se na všechny, kteří porušují zákon, zneužívají věku a postavení seniorů. Chápejte, že nemohu být konkrétní v tom, které firmy jsou v našem hledáčku. A firma Beck? Dovolím si nesouhlasit s Vašim tvrzením, že této firmě něco prochází. Za prvních šest měsíců letošního roku jsme firmu Beck pokutovali celkem pětkrát. Součet všech pokut je 1 360 000 korun.

ČTĚTE VÍCE:

Lidovky.cz: Z jiného soudku: z vedení hokejového klubu jste se vrátil do státní správy. Nelitujete toho? V čem se liší svět byznysu od erární byrokracie? Jaká oblast je vám bližší?
Rozhodně nelituji toho, že jsem přijal nabídku pana ministra Martina Kuby stanout v čele ČOI. Každá z uvedených oblastí má svá specifika a jsem rád, že znalosti z armády a zastávaných funkcí jsem mohl zúročit v byznysu a znalosti z byznysu ve státní správě. Byla to mimo jiné hlavní podmínka pana ministra, tedy znát obě prostředí. Když máte hokejový klub, tak se snažíte vytvořit pro tým takové podmínky, aby se hráčům dařilo, aby vítězili, byli spokojení a diváci vám fandili. A úplně stejné je to s týmem ČOI, který má obrovský potenciál, s kterým se dá pracovat a má výsledky.

  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz