Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Podivně zrušená schůzka: dráhy na poslední chvíli odvolaly jednání se Škodou

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Ještě v pátek platilo, že manažeři Českých drah vyslyší výzvu Škody Transportation ke smírnému jednání. Schůzku domluvenou na pondělí - kde měly znesvářené strany probrat kompromisy po miliardové arbitráži o lokomotivy - ale vedení dopravce na poslední chvíli odvolalo.

Lokomotiva 109 E foto: Škoda Transportation

České dráhy před dvěma týdny prohrály složitý spor se svým dvorním dodavatelem, kterému musí zaplatit celkem 1,2 miliardy korun. Škoda Transportation pak minulý týden poslala na adresu dopravce dva dopisy: výzvu k zaplacení inflačního navýšení (760 milionů korun) a vzápětí pozvánku k jednání a možnému odpuštění části peněz, které jí přiznal rozhodčí soud.

„Jednání se uskuteční příští týden,“ řekl v pátek mluvčí ČD Radek Joklík a zdálo se, že vyhrocenou atmosféru nahradí směřování k dohodě. Špičky obou firem se měly potkat v pondělí.

Škoda dala Českým drahám ultimátum: Zaplaťte do měsíce 760 milionů za arbitráž

„V pondělí odpoledne měla proběhnout schůzka, na které by došlo k prezentaci možných návrhů dohody. Bohužel, schůzka byla ze strany Českých drah zrušena s tím, že bude stanoven náhradní termín,“ uvedla pro Lidovky.cz mluvčí plzeňské strojírny Lubomíra Černá.

Pro připomenutí: V arbitráži šlo o spor týkající se pět let zpožděné dodávky lokomotiv řady 380, v němž obě strany požadovaly miliardové částky. Škoda chtěla zaplatit 1,425 miliardy, České dráhy zase 940 milionů. Velmi zjednodušeně: Výrobce žádal dlužné peníze, dopravce odvetou penále za zpoždění. Arbitrážní soud se po třech přiklonil na stranu výrobce.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Spor mezi Škodou Transportation a Českými drahami byl u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH.Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdily.
  • Stále také trvají pochybnosti o tom, zda mají lokomotivy označované jako Zátopek oprávnění jezdit v Rakousku a Německu. Tento požadavek je pro ČD velmi důležitý – i kvůli tomu, že budou od konce roku jezdit do Berlína a Hamburku.
  • V době, kdy ČD vedl Dalibor Zelený (červenec 2013 – únor 2014), existovala vůle na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr padl.
  • ŠT žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Rozhodčího soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem jde zhruba o 1,2 miliardy korun.
  • Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.
  • Dopravce už zaplatit dlužnou částku z kupní ceny (468 milionů), o plnění inflačního navýšení bude teprve jednat jeho představenstvo.

Velmi tvrdý postoj po prohraném sporu zastává ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Na začátku tohoto týdne řekl, že výše zmíněná schůzka Českých drah a Škody nebyla vůbec v plánu a odkázal na dohodu s šéfem Českých drah z konce minulého týdne.

„Odpovíme na dopisy, které nám poslal generální ředitel Škody Transportation (ve čtvrtek a v pátek - pozn. red.), ale přímé jednání nebude,“ uvedl ministr Ťok pro Lidovky.cz. Vzhledem k tomu, že plzeňská firma mluví o jasně domluvené schůzce, není zcela jasné, co přesně ke zrušení vedlo a proč ministr tvrdí, že k žádnému setkání vůbec dojít nemělo.

„Na dopisy ŠT odpovíme písemně. Další postup projedná představenstvo společnosti,“ reagoval na dotaz ke schůzce mluvčí ČD Radek Joklík.

Dan Ťok krátce po zveřejnění rozhodčího nálezu hovořil o „tunelování Českých drah v přímém přenosu“ a dopravci radil, aby plzeňské firmě nic neplatil. Dráhy však nakonec v obavě z exekuce uhradily doplatek kupní ceny (468 milionů) s tím, že „inflačními“ 760 miliony se bude teprve zabývat představenstvo.

Ministr je přesvědčený o tom, že Škoda si tyto peníze nemůže nárokovat.

„Můj názor je, že České dráhy ty peníze zaplatit nesmí, protože by mohlo jít o nedovolenou veřejnou podporu,“ řekl Ťok minulý týden s tím, že spolu s právníky uvažuje o stížnosti k Evropské komisi, aby zakázala plnění rozhodčího nálezu. Zdůraznil, že podle něj ve smlouvě nebyla inflační doložka.

Plzeňská firma zatím svou nabídku ke smírnému jednání nestáhla.

„I přesto, že jsme transparentním způsobem vyhráli arbitrážní řízení, šli jsme na pondělní zrušené jednání s nabídkou výrazných finančních ústupků. Konkrétní podoba dohody by samozřejmě vyplynula z jednání. Velice si vážíme dlouholeté a úspěšné spolupráce se společností České dráhy a doufáme, že v nejbližší době zasedneme k jednacímu stolu,“ vzkázala mluvčí Lubomíra Černá.

Lokomotiva 109 E
Lokomotiva 109 E
Autor: