Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Socialistický obr je opět veliký. Brzdy z Jablonce sešlapují v celém světě

Ekonomika

  6:00
JABLONEC NAD NISOU - Někdejší Autobrzdy Jablonec byly za socialismu obrem českého autoprůmyslu. Spadala pod ně řada závodů, z nichž mnohé po revoluci nabraly vlastní směr. Dnes patří podnik do nadnárodního koncernu a opět roste. Posádka serveru Lidovky.cz se v něm zastavila, protože i on má zápis v historii Škody Favorit, která letos v září slaví třicáté výročí.

Škoda Favorit v areálu jablonecké továrny na brzdy koncernu ZF TRW foto: Martin Mičánek

V Jablonci nad Nisou před lety vyráběli pro tento výjimečný vůz brzdy. A kvůli Favoritu tehdy museli lidé z podniku zabrat. Stávající brzdy nebyly pro Favorit dostatečně dobré, a tak se přecházelo na licenční výrobu.

Národní podnik Autobrzdy, to nebyla jen výroba brzd. Spadal pod něj závod na tlumiče v Hodkovicích nad Mohelkou, několik závodů na Slovensku, v Jilemnici, Rakovníku, Kraslicích nebo Hejnicích. Některé z nich už dnes neexistují, jiné prosperují pod jiným vlastníkem.

V Anglii otestovali Škodu Favorit. ‚Proč všechna auta nejsou tak dobrá?‘

Jablonecký závod nyní nese jméno TRW Automotive Czech a patří do německého koncernu ZF.

Továrna, která kdysi vyrostla na kraji města, je v současnosti integrována v zástavbě a je zřejmé, že moc prostoru k růstu tam není. A doba vzniku je na areálu znát. To je obvyklá potíž řady tradičních továren nejen v Česku, a proto musí tyto podniky často přemísťovat výrobu jinam.

To potvrzuje i Lukáš Hrabovský, který v podniku vede výrobu montáží. „Nepůsobíme jen v Jablonci. V Liberci máme asi 3600 metrů čtverečných, celkem působíme na zhruba šestnácti tisících metrech,“ popisuje Hrabovský.

Favorit 30 let

„Chystáme ještě nový závod na obrábění v Rychnově u Jablonce, ten by měl přidat dalších sedm tisíc metrů.“ Někdejší Autobrzdy se tedy opět rozrůstají mimo Jablonec, jak tomu bylo dříve.

Centrální závod je jedním z těch, u kterých se produkované portfolio od dob Škody Favorit v principu příliš nezměnilo. Už tehdy se tam vyráběly díly brzdového systému a jejich komponenty a ke stejnému účelu slouží závod dodnes.

Změnila se ale samozřejmě skladba produktů. Skončila výroba tandemových hlavních válců a brzdových posilovačů. Zadní bubnovou brzdu nahradila zadní kotoučová s modernějším řešením integrované parkovací brzdy – buď mechanicky nebo elektricky. Od roku 2004 se výrazně rozšířilo i vývojové centrum, které navázalo na někdejší oddělení vývoje. Pracuje na budoucnosti brzd, brzdových posilovačů, hlavních válců a systémů ESP a ABS.

Na zbrusu nových řešeních i ladění těch stávajících podle přání zákazníka tam pracuje asi 120 pracovníků vývoje. Továrna má pak něco přes tisíc zaměstnanců, většina z nich pracuje ve výrobě.

Škoda Favorit v areálu jablonecké továrny na brzdy koncernu ZF TRW
Součástí brzdného systému Škody Favorit je i posilovač, i jeho výkresy v TRW...

Mezi lety 1999 a 2001 narostl objem výroby na více než dvojnásobek: na 6,3 milionu diskových brzd. Pro srovnání: dnes jich závod vyrobí více než jedenáct milionů ročně.

Jde v podstatě tři typy: přední kotoučové brzdy, zadní s integrovanou mechanickou parkovací brzdou pro vozy s klasickou pákou ruční brzdy a zadní brzdy s elektrickým aktuátorem pro auta s elektrickou parkovací brzdou ovládané tlačítkem.

Celkem podnik dodává přes 600 různých produktů do 71 míst ve 23 zemích světa. Kamionů odtud odjíždí 160 týdně.

Nárůst samozřejmě umožnila moderní výrobní technika a automatizace, ale i přesto můžeme při kompletaci brzd zaznamenat docela vysoký podíl ruční práce. Každá linka má několik stanic, každou obsluhuje jeden zaměstnanec, který pracuje v obdivuhodně vysokém tempu.

I v Jablonci padají obvyklá slova o nedostatku pracovních sil. Firma se ho snaží řešit najmutím agenturních zaměstnanců. Pracují tu nejenom Češi, ale i Slováci, Maďaři a Bulhaři. Například ukrajinské dělníky se sem moc dostat nedaří, důvodem je fakt, že Ukrajina není v EU a je výrazně obtížnější sem dělníka legálně získat. I tady se nejspíš v budoucnu neobejdou bez větší úrovně automatizace, což ale znamená vysoké investice.

Výrobní haly jsou plné různých zákoutí a linek poskládaných na plochu tak, aby ji co nejlépe využily. Celkem v továrně 129 obráběcích strojů ve 23 linkách a 251 montážních stanic na 24 výrobních linkách.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...