Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Soukromí železničáři si to chtějí rozdat s ČD: Jsme o 30 korun levnější

Ekonomika

  11:16
PRAHA - Soukromé železniční společnosti se včera na Žofínském fóru znovu hlasitě ozvaly se svými požadavky. Chtějí mimo jiné po krajských úřadech vypsání výběrových řízení na provozovatele regionálních vlaků.

Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJet foto: Lidové noviny

Místopředseda Asociace krajů ČR a pardubický hejtman Radko Martínek (ČSSD) do budoucna vypsání tendrů nevyloučil. Opřel se ale o platné zákony a požadavky privátních železničářů "odpálil" s tím, že kraje nenutí žádný zákon organizovat dopravní tendry.

Rozruch na fóru vyvolala především prezentace člena představenstva společnosti RegioJet a zástupce Sdružení železničních společností Jiřího Schmidta.

Podle něj mají alternativní dopravci u klasických "motoráčků" až o 30 korun nižší náklady na jeden kilometr než České dráhy. Schmidt prezentoval i další detaily z hospodaření drah.  "Kam jsme měli dát nabídku, když nikdo nevypsal výběrové řízení," reagoval Schmidt na dřívější slova hejtmana Martínka, podle kterého od soukromých dopravců kraje nikdy neobdržely žádný uskutečnitelný projekt.

Martínek dokonce označil vystoupení majitele společnosti Student Agency Radima Jančury na zasedání asociace krajů za politické školení a velké zklamání. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda považuje Schmidtovo vystoupení za pokračující demagogii a doporučil mu, aby se staral o hospodaření vlastní společnosti. Připomněl, že Student Agency, která vlastní RegioJet, v červnu odstoupila z tendru na provoz vlaků na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji.

Student Agency tehdy odstoupila s odůvodněním, že má informace, podle kterých dráhy nabídnou dumpingovou cenu. "V tom je lehký rozpor. Nejprve kritizují dráhy, že nabídly příliš nízkou cenu, a nyní vyhlašují, že dráhy jezdí draho," řekl Žaluda.

Martínek připustil, že v budoucnu by kraje mohly vypisovat více výběrových řízení a nezadávat dopravní obslužnost automaticky Českým drahám. "Nikdo nás ale nedonutí k tomu, abychom vypisovali tendry na jednotlivé lukrativní trati, jak by chtěli někteří pánové. Do budoucna půjde jedině o tendry na celou dopravní obslužnost," řekl Martínek. Rozpor je i v tom, zda je nutné tendry vypisovat podle evropského práva.

Zatímco dopravci tvrdí, že krajům a státu hrozí sankce za dlouhodobé smlouvy s Českými drahami, hejtmani a ministerstvo dopravy mají opačný názor. "Já tu deklaruji, že není pravda, že bychom postupovali v rozporu s evropským právem," uvedl ministr dopravy Gustáv Slamečka.

V závěru fóra vystoupil bývalý ministr dopravy a místopředseda ODS Petr Bendl, který kraje vyzval k vypsání tendrů. Podle něj to přinese úsporu veřejných peněz, zkvalitnění služeb a více pracovních míst. Kraje za objednané lokálky platí Českým drahám téměř pět miliard ročně, od příštího roku k této sumě stát přidá 2,7 miliardy.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...