"Mám k této stavbě ambivalentní vztah, na jedné straně je velmi potřebná, na druhé straně velmi drahá," nechal se několikrát slyšet Bárta.
Videoreportáž z výstavby |
Podobně se vyjádřil i jím dosazený šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc. Podle něj stavbu prodražila mimo jiné dlouhá příprava, ta trvala 17 let.
Parametry nové části velkého pražského okruhu, která spojí západ a východ republiky: - jízda mezi brněnskou D1 a plzeňskou D5 za 19 minut - 23 km novostavby Slivenec - Lahovice - Vestec - Modletice - komplexní rekonstrukce 7 km dlouhého úseku Třebonice - Slivenec - 2,5 km dlouhá estakáda přes Berounku a Vltavu |
Ministerstvo nestihlo stavbu kvůli faktickému dokončení prací zařadit do svého úsporného programu, na náklady si chce proto alespoň důkladně posvítit. "Faktury bude nutné po kontrole jejich oprávněnosti uhradit, zároveň tam ale probíhá audit ministerstva dopravy a Nejvyššího kontrolního úřadu," řekl ČTK Švorc.
Dopravci zase kritizují rozhodnutí pražského magistrátu, podle kterého budou mít kamiony po otevření okruhu zakázán vjezd na Barrandovský most a přilehlou část Jižní spojky. Kamiony mířící například z Liberce nebo Hradce Králové do Plzně tak budou muset objíždět Prahu po D1 a okruhu, čímž se jim trasa prodlouží o 22 kilometrů.
Na dálnici a okruhu navíc budou muset platit mýtné. Sdružení dopravců Česmad Bohemia už varovalo, že se na D1 na výjezdu z Prahy budou tvořit dlouhé kolony. Praha si naopak od zákazu slibuje návrat osobních aut na Jižní spojku, kterou řada řidičů nyní raději objíždí přes rezidenční čtvrtě.
Obecně ale řidiči očekávají od nového propojení brněnské dálnice D1, plzeňské dálnice D5, karlovarské rychlostní silnice R6 a chomutovské R7 zásadní zlepšení dopravní situace v Praze a okolí. Nová dálnice by měla převzít až 70.000 vozidel denně, na Jižní spojce jich nyní jezdí zhruba 100.000 denně.
Prohlédněte si podrobné mapy nových úseků |
"Otevření nové části okruhu zkrátí naši průměrnou přepravní dobu z Kladna do Brna o přibližně 30 minut. Umožní nám to mimo jiné lépe plánovat závozy do přesně daných časových oken," uvedl například obchodní ředitel logistické společnosti Dachser Czech Republic Jan Polter.
Několik unikátů
Nová dálnice mezi Slivencem a Modleticemi se jako aktuálně největší silniční stavba v České republice může pyšnit několika unikáty. Její součástí je například 2,5 kilometru dlouhá mostní estakáda přes řeky Berounku a Vltavu, dva téměř dvoukilometrové tunely Cholupice a Lochkov nebo dvě velké mimoúrovňové křižovatky, jedna s výpadovkou na Příbram, druhá s D1.
Videa: Dokončovaný okruh ze vzduchu i z auta |
Jako na první české dálnici zde bude fungovat takzvané liniové řízení dopravy. To umožní zvýšit kapacitu komunikace. Hlavní součástí systému je hustá síť proměnných příkazových značek pro každý jízdní pruh. Systém má automaticky přenášet do provozu aktuální dopravní informace a regulovat plynulost dopravy, což je rozdíl proti běžným informačním tabulím na dálnicích, které řidičům pouze sdělují dílčí fakta.
Výstavba nejdelšího mostu v Česku - klikněte pro zvětšení
Lesk pondělnímu ceremoniálu dodá účast prezidenta Václava Klause, který se otevírání silnic účastní jen zcela výjimečně. Otázkou zůstává, kdy bude dokončen celý velký pražský okruh, jehož plánovaná délka je 83 kilometrů.
Hotovo je i s nejnovější částí pouze 40 kilometrů. Navazovat by měla stavba od D1 směrem do Běchovic, termín ale není znám.
Okruh pomůže i letišti
Otevření okruhu v jižní části města zkrátí řidičům, kteří se potřebují dostat na letiště Praha/Ruzyně, dobu jízdy o desítky minut. Mimo špičku bude nově možné cestovat z brněnské dálnice D1 k plzeňské dálnici D5 za 19 minut, což je dnes možné zvládnout průměrně za 37 minut, ve špičce i více jak za hodinu.
Nová část Pražského okruhu pomůže především cestujícím z Moravy nebo jižních Čech. "Otevření Pražského okruhu znamená pro Letiště Praha zhruba 100 000 cestujících ročně, kteří by jinak letěli spíše z Vídně či Bratislavy," řekl Stanislav Zeman, výkonný ředitel pro letecký obchod, marketing a řízení produktu Letiště Praha.
Navíc bude celý Pražský okruh opatřen na nových dopravních značkách cílem Letiště. "Řidiči se nyní nově ze své komunikace napojí ještě před Prahou na nový okruh a navigační systém je snadno a rychle dovede až na odbočku v Praze Ruzyni," doplňuje tisková mluvčí Martina Vápeníková.
Základní údaje o silničním okruhu kolem PrahyCharakteristika: Budovaný silniční okruh kolem Prahy (R1) je součástí národní dálniční sítě s transevropským významem. Po dokončení poskytne propojení mezi dálnicemi a rychlostními komunikacemi sbíhajícími se v Praze, které do hlavního města zbytečně přivádějí tisíce automobilů tranzitní dopravy. Historie: První plány na vybudování rychlostního silničního okruhu kolem Prahy vznikly již ve 30. letech minulého století. Okruh byl v mnoha místech naplánován tak, jak je projektován i dnes (například dnes sporná část přes Suchdol s mostem přes Vltavu), jinde, především na jihu a východě Prahy, měl být blíže centra. Připravovanou stavbu zastavila druhá světová válka. Okupační správa sice stavbu zahájila (v tzv. tangentní variantě směry Ústí nad Labem - České Budějovice a Plzeň - Náchod), práce však byly na nátlak říšských úřadů zastaveny. Stavba nebyla obnovena ani po válce. |