Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Spojení obrů. Značku AVG zachováme, ale stáhneme ji z burzy, říká šéf Avastu

Slovensko

  12:10
PRAHA - Kybernetická bezpečnost je stále hodně lokální, hrozby jsou však celosvětové. Spojení Avastu s AVG a vytvoření globálního hráče, kterých stále moc není, je proto logické. „Nikdo jiný nepřipadal v úvahu. AVG má jako jediné stejný byznysmodel,“ říká k akvizici ředitel Avastu Vincent Steckler.

Generální ředitel antivirové společnosti Avast Vincent Steckler. foto:  Dan Materna, MAFRA

LN: Jak dlouho jste akvizici plánovali a domlouvali?

Jsem v Avastu osm let a za tu dobu už proběhlo pět nebo šest vážných jednání na toto téma, ať už iniciovaných námi nebo AVG. Je proto těžké říci, kdy to začalo. Poslední jednání, která vyústila v oznámenou akvizici, jsme začali před sedmi týdny. Šlo to takhle rychle, protože se dobře známe a shodli jsme se na tom, že nás čeká lepší budoucnost, když se spojíme, než kdybychom zůstali samostatní.

LN: Co vás motivovalo ke spojení?

Velký antivirový obchod: pražský Avast koupí původem brněnský AVG

Abychom měli větší zásah. Průmysl dospívá a to se vyznačuje tím, že se trh konsoliduje. Kyberbezpečnostní byznys byla doposud hodně lokální. Eset na Slovensku, Kaspersky Lab v Rusku a východní Evropě, Panda ve španělsky mluvících zemích a další. Bezpečnost je ale dnes velice komplexní a skutečně celosvětových hráčů tu moc není. Stejně jako už to dávno není jen o počítačích, ale o různých typech zařízení.

LN: Je to tedy pokus, jak dostat Avast do mobilů?

Je to jeden z důvodů. V osobních počítačích má Avast dvakrát tolik uživatelů co AVG. V mobilních zařízeních má ale AVG dva byznysy. Jednak ochranu koncových zařízení, což děláme i my, ale AVG má o polovinu více uživatelů. Zároveň díky akvizici Location Labs prodávají řešení přímo mobilním operátorům. Rovněž jsou úspěšnější v segmentu malých a středních firem, takže je to pro nás vstupenka do světa firemních řešení. My jim zase pomůžeme s naší obrovskou základnou uživatelů a mnohem lepší úrovní ziskovosti.

LN: Zůstane značka AVG?

Rozhodně. Jde o silnou značku. Když se podíváme na tři globálně nejsilnější značky v oblasti bezpečnosti, pak je to podle zákazníků Avast, Norton/Symantec a AVG. Stáhneme ale AVG z burzy.

LN: Jste bráni jako rivalové. Budete se nadále lišit? Například podle cílové skupiny zákazníků?

Nebyli jsme nepřátelé. Samozřejmě, nesdíleli jsme spolu zdrojové kódy, ale setkávali jsme se, bavili se spolu a radili. Budeme jako automobilové koncerny. Jedna firma, více značek. Na budoucí strategii právě pracujeme. Jsou trhy, kde dominuje Avast, například v Brazílii. Je proto možné, že někde budeme působit pod jednou značkou. Jsou ale trhy, kde budeme vystupovat jako dvě značky.

GLOBÁLNÍ OCHRÁNCI INTERNETU Z ČESKA

1,3 miliardy dolarů (zhruba 32 mld. korun) dá Avast, menší z obou společností, za AVG. V přepočtu na akcii jde o 25 dolarů, což je o 33 % více než závěrečná cena na newyorské burze v předvečer oznámení dohody.

■ AVG bude nadále existovat jako samostatná značka, nebude už ale obchodováno na burze.

AVAST

■ Družstvo, jež bylo předchůdcem firmy, vzniklo v roce 1988.

■ V roce 2014 společnost
zvýšila výnosy o polovinu
na 217 milionů dolarů (asi 5,5 miliardy korun). Provozní zisk EBITDA přesáhl 154 milionů dolarů.

AVG TECHNOLOGIES

■ Firma vznikla v roce 1991 v Brně, nyní sídlí v Amsterdamu.

■ Od roku 2012 působí také na burze NYSE v New Yorku.

■ V roce 2014 firmě klesl zisk téměř na polovinu –
na 173 milionů korun. Tržby pak klesly o osm procent na 1,88 miliardy korun.