Auto, které založilo kategorii takzvaných ostrých hatchbacků, vzniklo tak trochu náhodou: konstruktéři si je začali vymýšlet ve svém volném čase a nakonec přesvědčili vedení automobilky. Tak se v roce 1976 začal prodávat první Golf GTI.
Malému, jen 810 kilogramů vážícímu hatchbacku se sníženým podvozkem a většími koly šestnáctistovka stačila ke zrychlení na stovku za 9 sekund a dosažení maximální rychlosti 180 km/h. Dokázal tak na okreskách prohnat mnohem dražší vozy. Není divu, že recept opsala spousta konkurentů. Dnes nabízí podobné auto skoro každá větší automobilka.
DataRozměry 4213x1786x1501 mm Cena 764 100 Kč |
Současný Volkswagen Golf GTI ovšem zbytněl - narostl asi o půl metru a prázdný váží zhruba 1,4 tuny. Také je mnohem rychlejší. Jeho benzinový dvoulitr má díky přeplňování výkon 210 koní a spoustu síly takřka kdykoliv - vždyť maximální točivý moment 280 Nm může servírovat již v 1700 otáčkách. Pěkně při tom bručí a práská do výfuků.
Když je spřažen s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG, jeho síla při řazení nepolevuje. Razantnější šlápnutí na plynový pedál následuje zatlačení do sedaček, které mohou mít kostkované potahy jako první rychlý Golf. Na svého praotce je nový Golf GTI hrdý.
Rychlý, komfortní, ale...
Ve skutečnosti se ale od něj vzdaluje více než kdy dříve. Model vychází z tolik chválené páté generace nejznámějšího rychlého hatchbacku. Můžete s ním denně jezdit do práce i se vydat na delší cesty, aniž by vás otravoval hlučný motor či poskakování prkenného pérování, navíc je ještě tišší a pohodlnější než předchůdce. Zkrátka stále to samé praktické auto jako kterýkoliv jiný Golf, jedno z nejpovedenějších aut své třídy. Vejde se do něj pět lidí i jejich zavazadla.
V zatáčkách i na dálnici si užijete jistotu vynikajícího podvozku, převodovka DSG za příplatek necelých 55 tisíc korun řadí opět hladce i bleskurychle, také brzdy nemají žádnou zásadní slabinu. Možná jen trochu neurčitý chod pedálu.
Přesné řízení s optimálním odporem opět řídí elektromechanický posilovač, ve kterém se ztrácí trocha citu a na poměry sportovních verzí aut působí maličko synteticky. Avšak ne natolik, abyste v něm neucítili novinku: funkci elektronicky řízeného přibrzďování předních kol, simulující samosvorný diferenciál.
GTI fanoušky ale čeká obrovské zklamání: standardně montovaný stabilizační systém nelze zcela vypnout. Že by Volkswagen svým řidičům nevěřil? U běžných modelů by to nevadilo, jenže tohle má být sportovní verze! Ve srovnání s předchůdcem působí šestá generace Golfu GTI dokonaleji, ale současně chladněji. Cosi se z něj vytratilo. Část ducha GTI. A to je velká škoda.