Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Stamilionový tunel: České dráhy zaplatily za reklamu 130 milionů

Ekonomika

  11:18
PRAHA - Jedním z nejtemnějších tunelů na naší železnici žádné vlaky nejezdí. Jsou jím totiž marketingové výdaje Českých drah, které loni za reklamu utratily skoro půl miliardy korun. Řada zakázek je přitom natolik neprůhledná, že se jich nyní dráhy samy rychle zbavují.

„Opravdu pořádnou reklamu“ nabízí pověsit na budovu pražského hlavního nádraží firma Railreklam, na kterou je napojený vlivný podnikatel Michal Voráček. foto: Lidové noviny

Celá třetina z loňského balíku peněz na reklamu zamířila do několika společností napojených na kontroverzního podnikatele Michala Voráčka, který má s vedením drah dlouhodobě nadstandardní vztahy. Tentokrát dráhy u jeho vydavatelství Grand Princ koupily miliony letáků a reklamu za 130 milionů.

"Ta částka je absolutně neadekvátní. Je velmi těžké ubránit se podezření, že se jedná o jeden velký penězovod, který má tahat peníze ze státní firmy na velmi pochybné účely," prohlásil Zdeněk Žák, bývalý předseda dozorčí rady Českých drah.

Spojení Voráčka s Českými drahami se stalo terčem pozornosti už před dvěma lety, kdy získal poloviční podíl v jejich firmě Railreklam za pouhých 15 milionů korun. Tržní cena přitom byla odhadována až na 100 milionů.

Zakázky pro Voráčka pocházejí už z let 2004 a 2005, kdy se ve funkci šéfa drah vystřídali Petr Kousal a Josef Bazala. Na ně v minulém roce ve funkci navázal současný ředitel Petr Žaluda. Ani ten nekalé praktiky přímo nepřiznává, spolupráce s vydavatelstvím Grand Princ je mu však očividně nepohodlná.

Už letos mu dráhy srazí objem zakázek na polovinu a další vazby chtějí zpřetrhat s tím, jak budou postupně končit dříve uzavřené smlouvy. "Meziročně se objem spolupráce s Grand Princ sníží o 45 procent, tedy na 75 milionů korun. V příštím roce budeme v redukci těchto aktivit pokračovat," tvrdí mluvčí drah Radek Joklík.

Bezpečnostní informační služba už loni upozornila na to, že právě skrze marketingové kampaně se pumpují peníze z blíže neupřesněných státních podniků.

Další podrobnosti a rozhovory k případu čtěte ve čtvrteční vydání deníku

Jaké články k tomuto případu najdete v novinách:

Reklamka drah byla za hubičku
(Majitel vydavatelské společnosti Grand Princ má s ČD nadstandardně dobré vztahy, dokazuje zpráva LN)

ČD tají, jak peníze utratily
(rozhovor s bývalým předsedou dozorčí rady ČD Zdeňkem Žákem)

Pochybné zakázky rušíme
(rozhovor s výkonným ředitelem ČD pro marketing Alešem Ondrůjem)

Pochybná reklama za desítky milionů
(Miliony časopisů a letáků dokázalo pro ČD vyrobit vydavatelství Grand Princ, ovládáné Michalem Voráčkem. Podnik reklama stála 130 milionů)

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!