Původní termín pro zaslání plných mocí společné výzvě serverů Poplatkyzpět.cz, Bankovnípoplatky.com a Jdeto.de. byl stanoven do 31. března. Pro velký zájem byl však prodloužen do 20. dubna.
Banky couvajíVelké banky nyní většinou nechystají svou poplatkovou politiku měnit a ke každé stížnosti chtějí přistupovat individuálně. Shodně ale upozorňují i na to, že poplatky nejsou v rozporu s platnými zákony a klienti jsou s nimi vždy dopředu seznámeni. Řada bank, například Komerční banka, Raiffeisenbank nebo UniCredit Bank, nabízejí již hypoteční úvěry bez poplatku. Banky ovšem často zrušené poplatky promítnou do vyšší úrokové sazby. |
Začali se na nás obracet lidé, kteří již nestíhali zaslat svoji plnou moc ve stanoveném termínu, s prosbou, jestli by bylo možné zaslat ji i později. Jednalo se o obrovské množství klientů bank, kteří chtějí získat své poplatky zpět,“ vysvětluje Daniel Paľko, předseda společnosti BSP Lawyer Partners, která provozuje službu Poplatkyzpet.cz.
Iniciativy už se na banky s požadavkem o vrácení poplatků za vedení hypotečních a úvěrových účtů.
„V současné chvíli projevily zájem o schůzku dvě z oslovených bank – Komerční banka a Česká spořitelna, čehož si velmi ceníme a v rámci našich požadavků se pokusíme nalézt společné řešení. Zbylé tři banky – Hypoteční banka, Československá obchodní banka a Raiffeisenbank, na které jsme již zaslali první výzvy, se však stále staví k celé záležitosti zamítavě a dle jejich vyjádření nenacházejí důvod pro společné jednání,“ pokračuje Paľko.
"BSP Lawyers požádali, aby nás podrobněji seznámili s účelem navrhované schůzky a předběžně nás informovali o návrzích, které nám hodlají představit. Tento dopis jsme dané společnosti v minulých dnech odeslali podepsaný dvěma členy představenstva Raiffeisenbank. Zároveň jsme BSP požádali, aby upřesnili, v jakém rozsahu se týká jejich zastoupení klientů," vyvrátil Paľkova slova mluvčí Raiffaisenbank Tomáš Kofroň.
ČTĚTE TAKÉ: |
Cílem je dohodnout se s bankami mimosoudně. „Pokud by banky vyšly našim požadavkům vstříc, mohli bychom se soudnímu řízení vyhnout a ušetřit tak bankám další nemalé náklady spojené s případnými soudy. Mimosoudní dohoda by byla úspěchem pro všechny. Klienti by dostali zpět své poplatky a banky by ušetřily za soudní výdaje spojené s prohranými spory," doplňuje zakladatel webu Jdeto.de Petr Němec.
Žaloby kvůli poplatkůmTuzemské banky už od února čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů. Několik lidí žalovalo banky v rámci projektu Jdeto.de, následně podalo několik žalob i občanské sdružení Nekalé-Praktiky.cz. Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval před několika týdny časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný. V podobné situaci již uspělo u soudu spotřebitelské sdružení v Německu a v individuálních případech také někteří klienti tuzemských bank. Prvním v Česku byl právník Petr Němec, který takto získal od Komerční banky zpět téměř 3000 korun a následně založil výzvu Jdeto.de. |