30. září 2010 10:06 Lidovky.cz > Byznys > Státní pokladna

Stát platí za asfalt výrazně
rozdílné ceny, liší se až 18násobně

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Stavba dálnice - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stavba dálnice - ilustrační foto | foto: ČTK
PRAHA Stát platí za metr čtvereční stejného asfaltu výrazně rozdílné sumy - stavební firmy si účtují za metr čtvereční od 1566 korun do 28 407 korun. Jde přitom o srovnatelný asfalt na srovnatelné silnici.

Uvedla to dnešní Mladá fronta Dnes (MfD) s odkazem na studii ekonomického institutu CERGE, který srovnal náklady na metr čtvereční asfaltu na 80 stavbách českých rychlostních silnic a dálnic za posledních pět let.

"Pro takové rozpětí cen těžko nacházíme odůvodnění," řekl Ján Palguta z ekonomického institutu CERGE. Nejdražší asfalt je na dvou dálnicích - na úseku D8 před česko-německou hranicí a na dálnici D47 u Bohumína. První stavěl Metrostav, druhou Strabag. Nejlevnější je naopak úsek Pražského okruhu mezi Jesenicí a Vestcem, vyplývá ze studie.

Nejde jen o ceny povrchu vozovky. Podobně vysoké rozptyly jsou i v dalších částech staveb. Například metr svodidel stojí podle výkazů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od 190 korun až po 11 277 korun.

"Dá se čekat, že podobných nesrovnalostí najdeme u dopravních staveb více. A nejen u nich," dodal člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Pavel Kohout. Právě NERV chce výsledky Palgutovy srovnávací studie využít. Podle listu je výjimečná v tom, že dosud se srovnávaly jen ceny za kilometr dálnic, ale takto detailně do jednotlivých položek rozpočtu (jako je samotný asfalt nebo svodidla) ještě nikdo nešel.

Stát dlouho tvrzení o drahých dálnicích odmítal. ŘSD se ke studii ve středu nevyjádřilo. Metrostav, který podle analýzy stavěl nejdražší úsek s asfaltem za 28.000 korun za metr čtvereční, uvedl, že za vysokou cenu může dodavatel. Sami totiž prý neasfaltují, ale hlavně hloubí tunely a stavějí mosty.

Podle Palguty výsledky analýzy ukazují, že stát nemá jasnou metodiku, která by v zakázkách umožnila stanovení opravdu reálných cen stavebním firmám.

Stát je víceméně odkázán na to, co firmy vysoutěží. Při slabé konkurenci ve velkých dopravních zakázkách přitom není problém, aby se největší stavební firmy domluvily na ceně. "Chybí například i reálná oponentura technických řešení, proto se leckdy staví zbytečně draze," řekl Palguta.

ČTK, Lidovky.cz
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.