Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Stát platí za asfalt výrazně rozdílné ceny, liší se až 18násobně

Ekonomika

  10:06
PRAHA - Stát platí za metr čtvereční stejného asfaltu výrazně rozdílné sumy - stavební firmy si účtují za metr čtvereční od 1566 korun do 28 407 korun. Jde přitom o srovnatelný asfalt na srovnatelné silnici.
Stavba dálnice - ilustrační foto

Stavba dálnice - ilustrační foto foto: ČTK

Uvedla to dnešní Mladá fronta Dnes (MfD) s odkazem na studii ekonomického institutu CERGE, který srovnal náklady na metr čtvereční asfaltu na 80 stavbách českých rychlostních silnic a dálnic za posledních pět let.

"Pro takové rozpětí cen těžko nacházíme odůvodnění," řekl Ján Palguta z ekonomického institutu CERGE. Nejdražší asfalt je na dvou dálnicích - na úseku D8 před česko-německou hranicí a na dálnici D47 u Bohumína. První stavěl Metrostav, druhou Strabag. Nejlevnější je naopak úsek Pražského okruhu mezi Jesenicí a Vestcem, vyplývá ze studie.

Nejde jen o ceny povrchu vozovky. Podobně vysoké rozptyly jsou i v dalších částech staveb. Například metr svodidel stojí podle výkazů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od 190 korun až po 11 277 korun.

"Dá se čekat, že podobných nesrovnalostí najdeme u dopravních staveb více. A nejen u nich," dodal člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Pavel Kohout. Právě NERV chce výsledky Palgutovy srovnávací studie využít. Podle listu je výjimečná v tom, že dosud se srovnávaly jen ceny za kilometr dálnic, ale takto detailně do jednotlivých položek rozpočtu (jako je samotný asfalt nebo svodidla) ještě nikdo nešel.

Stát dlouho tvrzení o drahých dálnicích odmítal. ŘSD se ke studii ve středu nevyjádřilo. Metrostav, který podle analýzy stavěl nejdražší úsek s asfaltem za 28.000 korun za metr čtvereční, uvedl, že za vysokou cenu může dodavatel. Sami totiž prý neasfaltují, ale hlavně hloubí tunely a stavějí mosty.

Podle Palguty výsledky analýzy ukazují, že stát nemá jasnou metodiku, která by v zakázkách umožnila stanovení opravdu reálných cen stavebním firmám.

Stát je víceméně odkázán na to, co firmy vysoutěží. Při slabé konkurenci ve velkých dopravních zakázkách přitom není problém, aby se největší stavební firmy domluvily na ceně. "Chybí například i reálná oponentura technických řešení, proto se leckdy staví zbytečně draze," řekl Palguta.

Autoři: ,

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...