Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Stát utratí miliardy za viněty, podle odborníků však nemají smysl

Ekonomika

  16:34
PRAHA - Elektronické dálniční kupony pro osobní vozy, označované jako viněty, mají smysl jen v případě, že řidiči budou platit za skutečně ujeté kilometry. Shodli se na tom dopravní experti oslovení ČTK. Zavedení vinět od příštího roku v úterý potvrdila sněmovna, zákon ovšem počítá s placením za časové období, stejně jako je tomu u nalepovacích známek.

Elektronické „viněty“ (na snímku) by vysílaly signál na dálnici do mýtných bran. Tak by bylo možné zjistit, zda má auto zaplacený poplatek a kolik je aut v daném okamžiku na dálnicích. Majitel by přesto měl být anonymní. foto: ČTK

To však podle odborníků valný smysl nemá, navíc to bude dražší než systém samolepek. "Tak, jak je to navrženo, je to nesystémová inovace. Pouze se rychle utratí peníze, normální hospodář si přitom v době krize velmi rozmyslí, za co prostředky vydá," řekl ČTK předseda vědecké rady České společnosti pro kybernetiku a informatiku (ČSKI) Jiří Kofránek.

ČSKI kritizuje chystané zavedení vinět dlouhodobě jako nesystémové. Valná hromada společnosti minulý týden vyzvala poslance, aby elektronické kupony ze zákona vyškrtli.

Podle Kofránka na českých dálnicích chybějí zařízení, která by umožňovala viněty využít například k řízení dopravních proudů, navíc kapacita současných mýtných bran je prý nedostatečná.

"Nemá smysl pouze nahradit papír elektronikou," doplnil další expert a dopravní konzultant Ivo Rýc. Podle něj je jediným správným krokem zpoplatnění za skutečně ujeté kilometry, což je prý celosvětový trend. K řidičům je spravedlivější a na výstavbu silnic přispívají jejich uživatelé.

Hlasování peněženkami
"Z ochoty řidičů platit poznáte, kolik máte stavět dálnic, hlasují peněženkami" řekl Rýc. Zásadním problémem České republiky je podle něj nedostatek peněz na dostavbu a údržbu zanedbané dálniční sítě. Rýc proto vyslovil názor, že ujeté kilometry by měli platit všichni řidiči na všech komunikacích.

"Jestliže v zákoně je přenositelnost, tak pro stát to bude dražší," naznačil ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil další možný problém. Viněty totiž mají být anonymní a volně přenositelné mezi vozidly.

Pospíšil rovněž souhlasí s větší účelností kilometrových plateb, viněty však mohou mít smysl i při časovém zpoplatnění, mohou prý předcházet například kolonám. K tomu je však třeba mýtný systém doplnit potřebnou technologií.

Budou půčovny vinět?
Volná přenositelnost kuponů může podnikatele inspirovat k novému byznysu, půjčovnám vinět. To připustil například poslanec Bohuslav Sobotka (ČSSD).

"Pokud to zákon vysloveně nezakazuje, tak takový způsob by možný byl," řekl. Podle mluvčího ministerstva průmyslu a obchodu Matyáše Vitíka by zřejmě šlo o volnou živnost.

Ministerstvo dopravy se dosud k zavedení vinět staví neutrálně a poukazuje na to, že jde o zákon z dílny poslanců. Ministr Gustav Slamečka v minulosti několikrát zopakoval, že je proti přenositelnosti vinět. Podle něj je rovněž logický přechod k platbám za ujetou vzdálenost. S tím však současný zákon nepočítá.

MD zatím neví, kolik zavedení vinět bude stát, náklady má v nejbližší době vyčíslit firma Kapsch, která vybudovala a spravuje mýtný systém. MD věří, že většina nákladů by se splácela až z výnosů systému, v letošních rozpočtech resortu na viněty žádné peníze nejsou.

Autor: