Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Prohlédněte si, kolik stát doplácí za váš rychlik

Slovensko-cest

  14:51aktualizováno  19:49
PRAHA - Podle údajů ministerstva dopravy o dotacích na železniční tratě v Česku je neztrátovější rychlíková linka Ostrava-Krnov-Olomouc. Stát na ni doplácí 225 Kč za kilometr. Údaje, které byly dosud tajné, ve čtvrtek získal konkurent Českých drah RegioJet podnikatele Romana Jančury.

Pendolino - ilustrační foto foto: Lidové noviny

 Druhou nejztrátovější tratí v ČR byla trasa Praha - Rakovník, kde státní dotace činily 186 Kč na kilometr. Naopak nejméně dotovaná byla trať Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava - Polsko, na níž ministerstvo dopravy doplácelo 2,50 Kč na kilometr. Tuto trať však nyní již stát nedotuje, čísla platí pro rok 2010.

Nejvíc stát dotuje dálkovou linku Německo - Děčín - Praha - Brno - Břeclav - Rakousko, kde celková dotace dosahuje 625 milionů korun ročně.

Nejztrátovější trať jako brána pro konkurenci

Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení.

Zveřejnění dotací

Ministerstvo dopravy ročně pošle na dotace rychlíkových spojů čtyři miliardy korun a výši dotace na jednotlivých tratích nezveřejňovalo. Dosud uvádělo, že Českým drahám na dotacích platí průměrně 120 Kč za kilometr.

O uvolnění informací rozhodl bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš. „Údaje, které jsou poskytnuty na základě zákona č. 106/1999 Sb., jsme povinni zveřejnit. Proto veškeré rozhodnutí jsou vyvěšovány na našich webových stránkách, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Aktuálně probíhající tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení. O tendr mají zájem dopravci RegioJet a britská Arriva.

Ministerstvo tuto trať údajně vybralo proto, že jde o do jisté míry izolované spojení a případné komplikace, které by se po vstupu nového dopravce mohly objevit, se neprojeví ve zbytku železniční sítě.

Podmínky tendru v současnosti zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na základě stížnosti Českých drah, které se po vstupu konkurenčních dopravců obávají rozpadu síťového charakteru osobní železniční dopravy. Do jeho rozhodnutí ministerstvo nesmí s vítězem výběrového řízení smlouvu na provozování trati uzavřít.

Údaje o rozdělení dotací na rychlíkové spoje získala tento týden od ministerstva dopravy soukromá železniční společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. K informacím se dostala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Anketa

Je správné, že ministerstvo zveřejnilo dotace Českým drahám?

Ano, jsou to veřejné peníze. 2450
Ne, poškodí to státního dopravce. 127
Nevím, nemám názor. 26

Zveřejnit je chce na pondělní tiskové konferenci. České dráhy to považují za narušení trhu a cítí se poškozeny. Doposud se snažily zveřejnění informací o výši dotací zabránit i soudně.

Obchodní tajemství?

České dráhy údaje o rozdělení dotací považují za obchodní tajemství. RegioJet to ale odmítá. "Je to informace o tom, kolik ministerstvo dopravy zaplatilo z daní občanů na pokrytí ztráty na provozování vlaků na jednotlivých linkách. Například na Slovensku, kde provozujeme regionální vlaky z Bratislavy do Komárna, je tato informace - včetně celé smlouvy mezi námi a ministerstvem - veřejně přístupným dokumentem na internetu," dodal majitel RegioJetu Radim Jančura. Ministerstvu dopravy podle drah uvolněním informací hrozí sankce a náhrada škody.

Nejztrátovější rychlíkové spoje v roce 2010
Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc
Ztráta na 1 km jízdy: 225 Kč Absolutní ztráta linky: 157 mil.
Praha - Kladno - Rakovník
Ztráta na 1 km jízdy: 186 Kč Absolutní ztráta linky: 74 mil.
Praha - Mladá Boleslav - Turnov - Tanvald
Ztráta na 1 km jízdy: 165 Kč Absolutní ztráta linky: 101 mil.
Praha - Beroun - Příbram - Písek - České Budějovice
Ztráta na 1 km jízdy: 160 Kč Absolutní ztráta linky: 154 mil.
Kolín - Mladá Boleslav - Česká Lípa - Rumburk
Ztráta na 1 km jízdy: 159 Kč Absolutní ztráta linky: 92 mil.
Pardubice - Jihlava
Ztráta na 1 km jízdy: 153 Kč Absolutní ztráta linky: 27 mil.
Ústí nad Labem - Česká Lípa - Liberec
Ztráta na 1 km jízdy: 140 Kč Absolutní ztráta linky: 89 mil.
(Německo-) Děčín - Ústí nad Labem - Praha - Pardubice - Brno - Břeclav (-Rakousko/Slovensko)
Ztráta na 1 km jízdy: 139 Kč Absolutní ztráta linky: 625 mil.
Brno - Jihlava - České Budějovice - Plzeň
Ztráta na 1 km jízdy: 139 Kč Absolutní ztráta linky: 290 mil.
(Rakousko/Slovensko -)Břeclav - Otrokovice - Přerov - Ostrava (- Polsko)
Ztráta na 1 km jízdy: 138 Kč Absolutní ztráta linky: 105 mil.

Proti zveřejnění výše dotací se České dráhy chtějí bránit právní cestou. "Jsme vážně znepokojeni stavem ochrany ekonomických práv státem vlastněných firem a faktem, že ministerstvo dopravy předalo konkurenční společnosti a dodatečně zveřejnilo na svých webových stránkách obchodní tajemství a strategické ekonomické údaje státem vlastněné společnosti. České dráhy podniknou veškeré kroky k ochraně svých obchodních zájmů a ochraně majetku ve vlastnictví státu," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Většina spojů je dotovaná

Stát dotuje většinu rychlíkových tratí provozovaných Českými drahami. Výjimkou je linka Praha - Ostrava. Národní dopravce také provozuje na vlastní komerční riziko spoje obsluhované vlaky Pendolino a nové spoje D1 Express mezi Prahou a Brnem.

Autoři: ,