Druhou nejztrátovější tratí v ČR byla trasa Praha - Rakovník, kde státní dotace činily 186 Kč na kilometr. Naopak nejméně dotovaná byla trať Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava - Polsko, na níž ministerstvo dopravy doplácelo 2,50 Kč na kilometr. Tuto trať však nyní již stát nedotuje, čísla platí pro rok 2010.
Nejvíc stát dotuje dálkovou linku Německo - Děčín - Praha - Brno - Břeclav - Rakousko, kde celková dotace dosahuje 625 milionů korun ročně.
Nejztrátovější trať jako brána pro konkurenci
Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení.
Zveřejnění dotacíMinisterstvo dopravy ročně pošle na dotace rychlíkových spojů čtyři miliardy korun a výši dotace na jednotlivých tratích nezveřejňovalo. Dosud uvádělo, že Českým drahám na dotacích platí průměrně 120 Kč za kilometr. O uvolnění informací rozhodl bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš. „Údaje, které jsou poskytnuty na základě zákona č. 106/1999 Sb., jsme povinni zveřejnit. Proto veškeré rozhodnutí jsou vyvěšovány na našich webových stránkách, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. |
Aktuálně probíhající tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení. O tendr mají zájem dopravci RegioJet a britská Arriva.
Ministerstvo tuto trať údajně vybralo proto, že jde o do jisté míry izolované spojení a případné komplikace, které by se po vstupu nového dopravce mohly objevit, se neprojeví ve zbytku železniční sítě.
Podmínky tendru v současnosti zkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na základě stížnosti Českých drah, které se po vstupu konkurenčních dopravců obávají rozpadu síťového charakteru osobní železniční dopravy. Do jeho rozhodnutí ministerstvo nesmí s vítězem výběrového řízení smlouvu na provozování trati uzavřít.
Údaje o rozdělení dotací na rychlíkové spoje získala tento týden od ministerstva dopravy soukromá železniční společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. K informacím se dostala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.
Anketa
Je správné, že ministerstvo zveřejnilo dotace Českým drahám?
Zveřejnit je chce na pondělní tiskové konferenci. České dráhy to považují za narušení trhu a cítí se poškozeny. Doposud se snažily zveřejnění informací o výši dotací zabránit i soudně.
Obchodní tajemství?
České dráhy údaje o rozdělení dotací považují za obchodní tajemství. RegioJet to ale odmítá. "Je to informace o tom, kolik ministerstvo dopravy zaplatilo z daní občanů na pokrytí ztráty na provozování vlaků na jednotlivých linkách. Například na Slovensku, kde provozujeme regionální vlaky z Bratislavy do Komárna, je tato informace - včetně celé smlouvy mezi námi a ministerstvem - veřejně přístupným dokumentem na internetu," dodal majitel RegioJetu Radim Jančura. Ministerstvu dopravy podle drah uvolněním informací hrozí sankce a náhrada škody.
Nejztrátovější rychlíkové spoje v roce 2010 |
---|
Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc |
Ztráta na 1 km jízdy: 225 Kč Absolutní ztráta linky: 157 mil. |
Praha - Kladno - Rakovník |
Ztráta na 1 km jízdy: 186 Kč Absolutní ztráta linky: 74 mil. |
Praha - Mladá Boleslav - Turnov - Tanvald |
Ztráta na 1 km jízdy: 165 Kč Absolutní ztráta linky: 101 mil. |
Praha - Beroun - Příbram - Písek - České Budějovice |
Ztráta na 1 km jízdy: 160 Kč Absolutní ztráta linky: 154 mil. |
Kolín - Mladá Boleslav - Česká Lípa - Rumburk |
Ztráta na 1 km jízdy: 159 Kč Absolutní ztráta linky: 92 mil. |
Pardubice - Jihlava |
Ztráta na 1 km jízdy: 153 Kč Absolutní ztráta linky: 27 mil. |
Ústí nad Labem - Česká Lípa - Liberec |
Ztráta na 1 km jízdy: 140 Kč Absolutní ztráta linky: 89 mil. |
(Německo-) Děčín - Ústí nad Labem - Praha - Pardubice - Brno - Břeclav (-Rakousko/Slovensko) |
Ztráta na 1 km jízdy: 139 Kč Absolutní ztráta linky: 625 mil. |
Brno - Jihlava - České Budějovice - Plzeň |
Ztráta na 1 km jízdy: 139 Kč Absolutní ztráta linky: 290 mil. |
(Rakousko/Slovensko -)Břeclav - Otrokovice - Přerov - Ostrava (- Polsko) |
Ztráta na 1 km jízdy: 138 Kč Absolutní ztráta linky: 105 mil. |
Proti zveřejnění výše dotací se České dráhy chtějí bránit právní cestou. "Jsme vážně znepokojeni stavem ochrany ekonomických práv státem vlastněných firem a faktem, že ministerstvo dopravy předalo konkurenční společnosti a dodatečně zveřejnilo na svých webových stránkách obchodní tajemství a strategické ekonomické údaje státem vlastněné společnosti. České dráhy podniknou veškeré kroky k ochraně svých obchodních zájmů a ochraně majetku ve vlastnictví státu," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Většina spojů je dotovanáStát dotuje většinu rychlíkových tratí provozovaných Českými drahami. Výjimkou je linka Praha - Ostrava. Národní dopravce také provozuje na vlastní komerční riziko spoje obsluhované vlaky Pendolino a nové spoje D1 Express mezi Prahou a Brnem. |