Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Stavebním spořitelnám utíkají klienti, neseriózní poradci čekají žně

Ekonomika

  7:45
PRAHA - Nejistá budoucnost stavebního spoření vede zákazníky k ukončování smluv. Neseriózní poradci se snaží využít příležitosti a lidi o vybrané peníze připravit.

Klienti spořitelen jsou v ohrožení foto: Shutterstock

Například Stavební spořitelna České spořitelny zaznamenala za září oproti srpnu čtyřicetiprocentní nárůst počtu ukončených smluv, stavební spořitelna Wüstenrot uvádí oproti srpnu dokonce padesátiprocentní nárůst.

Čtěte také


"V posledních týdnech jsme zaznamenali vyšší než standardní zájem klientů o ukončování smluv. Stále více lidí se také obrací na naše finanční poradce ohledně dotazů na podmínky ukončení smlouvy," přiznává i Rostislav Trávníček, ředitel komunikace Českomoravské stavební spořitelny.

Důvodem jsou zejména obavy z připravovaných změn. "Lidé chtějí získat naspořené peníze ještě v tomto daňovém roce." uvedl Trávníček.

Takového odlivu klientů, který by v budoucích letech mohl ohrozit stavební spořitelny, se ale žádná z nich zatím neobává. "Věříme, že trend ukončování smluv nebude pokračovat. Klienti se v navrhovaných opatřeních zorientují," vyjádřila se Kateřina Bílá ze stavební spořitelny Wüstenrot. Navíc spořitelnám se teď daří získávat i nové klienty.

Nečestní poradci se snaží situace zneužít
Toho, že lidé začínají vybírat i stotisícové částky, začali ale okamžitě využívat někteří poradci a prakticky se snaží lidi o peníze připravit. "Neřekla bych, že jde o celé společnosti, ale rozhodně to nejsou jednotlivci. Řada z nich působí v rámci větších společností," uvedla Marta Gellová z Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR.

Někteří poradci to pojali jako novou příležitost, jak si vydělat. Někteří dokonce nedělají už prakticky nic jiného. V jakých společnostech neseriózní poradci působí, nechtěla Gellová prozradit. Nejedná se ale prý o člena této asociace.

Nová taktika neseriózních poradců spočívá v tom, že lidem doporučují, aby si prostřednictvím vybraných úspor ze stavebního spoření předplatili zpravidla na dva roky vysoké pojistné – často padesát tisíc korun ročně – na investiční životní pojištění. Právě za uzavření životní pojistky totiž dostávají zprostředkovatelé vysokou jednorázovou provizi. "Průměrná provize na trhu za uzavření životního pojištění je 180 procent ročního pojistného, některé firmy si vyjednaly i dvě stě procent," informoval Tomáš Prouza, spolumajitel finančně poradenské společnosti Partners.

Peníze klientů v ohrožení
Pokud si tedy někdo prostřednictvím poradce uzavře investiční životní pojištění s roční pojistkou 50 tisíc korun, firmě, pro kterou poradce pracuje, přijde na účet až sto tisíc korun. Samotný poradce dostane až šedesát procent z provize, tedy až šedesát tisíc korun. "Je jasné, že firmy o těchto praktikách svých poradců vědí a vědomě to podporují, i když třeba nejde o koordinovanou činnost," komentuje Prouza. Důvodem, proč poradci částku vybranou ze stavebního spoření rozloží do dvouletého pojistného, je to, že při zrušení smlouvy do dvou let by o provizi přišli.

Výsledkem je, že po dvou letech nebude mít důvěřivec v pojišťovně žádné finanční prostředky, protože platby pokryjí počáteční náklady pojistky. Někdy dokonce může být pojištěný po dvou letech v minusu. Navíc pojišťovna bude každý rok požadovat v rámci pojistného další peníze. "Pojištěný získá více peněz, než kolik do pojištění investoval, zpravidla nejdříve po sedmi letech," upozorňuje Prouza.

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...