Jednání odborářů pražského Dopravního podniku s krizovým štábem skončilo krachem. Odboráři odešli po krátké chvíli z místnosti. Oficiálním důvodem byl podle nich fakt, že vedení města dosud nepředložilo odpovědi, jak hodlá řešit sedm sporných otázek, jež v pondělí vznesli zaměstnanci dopravce na jednání.
Požadavky odborů1) primátor předloží plán dofinancování Prokazatelné ztráty roku 2009 včetně návrhu financování dopravního podniku v příštích letech tak, aby nebylo nutno čerpat kontokorent zvyšující náklady na financování provozu podniku - splnění těchto bodů doručit písemnou formou do 11. listopadu 2009 do 24:00 všem členům stávkového výboru |
Hrozba stávky, která by neměla v novodobé historii obdoby, se stává stále reálnější. Podle odborářů v tuto chvíli hraničí téměř s jistotou. Zítra dopoledne se mají odbory s krizovým štábem sice opět sejít, město však na všechny jimi vznesené požadavky odmítá přistoupit. Jednání se očekávají i v pátek.
"Nedostali jsme v písemné podobě veškerý materiál, abychom mohli relevantně rozhodnout, zda je to to, co jsme požadovali. Takže čekáme dnes do půlnoci a podle toho se zařídíme," řekl zástupce odborářů Vratislav Feigel.
Podle informací LN ale mají odboráři již jasno. Členové stávkového výboru se dohodli již i na konkrétním termínu. Stále jej však odmítají sdělit, s tím, že nechtějí, aby si magistrát mohl předem sjednat "stávkokaze" z řad soukromých dopravců.
Podle postupně uvolňovaných náznaků ze stávkového výboru je ale zřejmé, že dopravní kolaps může hlavní město čekat až v polovině příštího týdne. Pravděpodobně půjde o středu. Odboráři totiž slíbili, že stávku oznámí 24 hodin předem. Kvůli očekávaným jednáním se stávka neodehraje ani v pátek. Víkend, kdy hromadnou dopravu využívá příliš málo cestujících, nepřipadá v úvahu. Ze stejných důvodů nemohou stávku uskutečnit ani v úterý, kdy je státní svátek a v pondělí si kvůli následnému svátku řada lidí vezme dovolenou. Nejbližším termínem je proto zmíněná středa.
Podle informací televize Nova má stávka údajně začít ve 04:00 a pak mezi osmou a devátou hodinou by se blokádou příjezdových komunikací do hlavního města měli připojit i zemědělci. Konkrétní den se ale Nově také nepodařilo zjistit.
Přes BNV consulting nejede vlak
Podle informací LN z krizového štábu magistrátu je město ochotno kompromisně ustoupit ve většině požadavků odborů. Podle zdroje z vedení pražské radnice ale nechce primátor ustoupit v odvolání poradenské firmy BNV consulting, která prováděla v městských organizacích personální audity. "Lidově řečeno, přes tohle vlak nejede," tvrdí člověk z vedení radnice.
Ředitel dopravního podniku Martin Dvořák, který řídí vyjednávání krizového štábu s odbory, uvedl, že stále doufá v dohodu. "Měli jsme jasná stanoviska ke dvěma bodům, k dalším požadavkům byly i návrhy řešení," uvedl po jednání ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.
Odbory žádají kromě doplacení 1,9 miliardy korun na provozní náklady odchod ředitele Radka Novotného, který má v podniku na starosti outsourcing.
Chtějí i ukončení všech dalších projektů, jež směřují k vyčlenění některých činností z podniku. Trvají také na zastavení plánovaného propouštění a chtějí, aby město nastavilo standardy kvality pro pražskou hromadnou dopravu, které by platily pro všechny dopravce na území Prahy.
Rada města v úterý prozatím schválila uvolnění 900 milionů korun, které by kritickou situaci v dopravním podniku měly částečně vyřešit.