11. června 2009 10:14 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Svět našel náplast na krizi
- zbrojí za rekordní peníze

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Stíhačka Gripen. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stíhačka Gripen. | foto: AFP
STOCKHOLM/PRAHA Celosvětové vojenské výdaje dosáhly loni více než 1,5 bilionu dolarů. To znamená čtyřprocentní zvýšení investic do armád oproti roku 2007 a skoro o polovinu více než v roce 1999. Vyplývá to z analýz Stockholmského mezinárodního institutu pro výzkum míru (SIPRI).

Oproti dalším odvětvím zůstává zbrojní průmysl v dobrém stavu. „Celosvětová finanční krize ještě neměla vliv na výnosy předních zbrojařských společností, na jejich zisky i na objednávky,“ píše se v roční zprávě SIPRI. Spojené státy zůstávají stále největším zákazníkem.

10 největších zbrojařských firem
(podle tržeb v miliardách dolarů)

Boeing                      30,5
BAE Systems           29,9
Lockheed Martin       29,4
Northrop Grumman  24,6
General Dynamics   21,5
Raytheon                  19,5

EADS (West Europe) 13,1
L-3 Communications  11,2
Finmeccanica               9,9
Thales                           9,4

Pramen: SIPRI

Na zvýšení výdajů na zbrojení mezi roky 1999 a 2008 se podílejí osmapadesáti procenty. Utratily totiž o 219 miliard dolarů více. Na druhou stranu Čína a Rusko během deseti let prakticky ztrojnásobily podle SIPRI své zbrojní výdaje. Čína oproti roku 1999 vydává o 42 miliard dolarů více, Rusko o 24 miliard dolarů.

 Na zvyšování výdajů na zbrojení se podílely i regionální mocnosti, hlavně Indie, Saúdská Arábie, Írán, Izrael, Brazílie a Jižní Korea. Naopak lehce klesly tyto výdaje na Blízkém východě, i když podle SIPRI jde jen o dočasný pokles. „Mnoho zemí v regionu plánuje výrazné nákupy nových zbraní,“ uvádí se v ročence institutu. Výjimkou byl také Irák, jehož výdaje na armádu narostly během loňského roku o 133 procent.

 Podle společnosti Datamonitor se navíc změnila struktura vojenských výdajů. Na samotné vojáky, na jejich výcvik a mzdy jde méně než 40 procent celkově vynaložených peněz na zbrojení. Díky technologicky vyspělým zbraním už tolik lidí není třeba.

 Vzrostl i počet mírových misí a personálu, který do nich byl nasazen, ať už vojenského či nevojenského. Loni se na udržování míru podílelo celosvětově přes 187 tisíc lidí, což je o jedenáct procent více než v roce 2007.

Zbrojnímu průmyslu dominují evropské a americké firmy, které tvoří první dvacítku největších zbrojařských společností na světě. Největším dodavatelem v tomto odvětví zůstal americký Boeing. Za rok 2007, což je poslední rok, za který jsou zatím dostupná data, prodal zbraně za 30,5 miliardy dolarů.

Těsně za ním se umístila britská BAE Systems s necelými třiceti miliardami a Lockheed Martin s 29,4 miliardy dolarů. SIPRI uvádí, že 100 největších zbrojních firem dodalo v roce 2007 zbraně za 347 miliard dolarů. Od roku 2002 to tak podle SIPRI znamená nárůst o sedmatřicet procent.

 Institut předpokládá, že se výdaje na zbrojení v příštích letech spíše sníží. „Vysoké vojenské výdaje mohou způsobit ekonomické problémy i těm nejbohatším zemím,“ uvádí se v ročence. „Pro zbrojní společnosti to může znamenat snížení poptávky, pokud se vlády jednotlivých států rozhodnou omezit výdaje na zbrojení kvůli rostoucím rozpočtovým deficitům,“ dodává ve své ročence institut.


  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz