15. října 2010 14:57 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Švýcaři dokončili nejdelší tunel světa.
Je dlouhý jako z Prahy do Příbrami

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Horníci prorazili posledních 180 centimetrů Gotthardského železničního tunelu ve Švýcarsku. Ten se s 57.072 metry stal nejdelším na světě. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Horníci prorazili posledních 180 centimetrů Gotthardského železničního tunelu ve Švýcarsku. Ten se s 57.072 metry stal nejdelším na světě. | foto: ČTK
FAIDO Horníci dnes prorazili posledních 180 centimetrů Gotthardského železničního tunelu mezi švýcarskými městy Faido a Seidun. Dvoutubusový tunel, který má být zprovozněn v roce 2017, se s 57.072 metry stal nejdelším na světě. Primát dosud držel japonský železniční tunel Seikan dlouhý 53.850 metrů a spojující ostrovy Honšú a Hokkaidó.

Přístroj přezdívaný Sissi poslední centimetry alpské horniny prorazil ve 14:17 SELČ. Slavnostní dokončení jedenáctileté ražby tunelu, jehož celková cena se vyšplhá na 9,83 miliardy švýcarských franků (zhruba 179 miliard korun), sledovali v přímém přenosu vedle televizních diváků i ministři dopravy zemí Evropské unie na svém zasedání v Lucemburku.

Čtěte více:

Jako první otvorem ve štítu prolezl z jižního úseku tunelu do severního razič Hubert Bär s dřevěnou figurkou svaté Barbory, patronky horníků. Ta zde má být umístěna trvale jako symbol díků a žádosti o ochranu díla. Místo průrazu je v hloubce asi 800 metrů pod povrchem, 27 kilometrů od severního portálu tunelu a 30 kilometrů od jižního. Po dokončení zkrátí cestu mezi Curychem a Milánem o hodinu na celkové dvě hodiny a 40 minut. Také nákladní vlaky budou moci na trase jezdit rychleji, a to až 160 kilometrů za hodinu,
což je dvakrát více než dosud.

Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas již dříve stavbu, která se začala plánovat před 25 lety, označil za "mimořádný projekt".

Horníci dnes prorazili posledních 180 centimetrů Gotthardského železničního tunelu mezi švýcarskými městy Faido a Seidun.

Evropští ministři dnes Švýcarsku k dokončení ražby blahopřáli a ocenili zejména "organizační talent" stavitelů a Švýcarsko jako zemi, která věří v budoucnost železniční dopravy v Evropě a jde příkladem v ochraně životního prostředí.

Přehled deseti nejdelších tunelů světa:

Pořadí  Název  Místo Délka (m) Typ Otevření
 1. Gotthardský  Švýcarsko  57.072 železniční 2017
 2. Seikan  Japonsko  53.850 železniční 1988
 3. Eurotunnel Francie-Británie 50.450 železniční 1994
 4. Lötschbergský Švýcarsko 34.577 železniční 2007
 5. Guadarrama Španělsko 28.419 železniční 2007
 6. Tchaj-chang Čína 27.848 železniční 2007
 7. Iwate-Ičinohe Japonsko 25.810 železniční 2002
8. Laerdalský Norsko 24.510 silniční 2000
9. Daišimizu Japonsko 22.221 železniční 1982
10. Wu-šao-ling Čína 21.050 železniční 2006

Zdroj: http://www.lotsberg.net/

Švýcarský ministr dopravy, který se dlouhodobě za tunel zasazoval a dnešní slavnosti se osobně účastnil, vyjádřil přesvědčení, že nový tunel bude mít brzy řadu sourozenců, kteří společně porostou.

Horníci prorazili posledních 180 centimetrů Gotthardského železničního tunelu ve Švýcarsku. Ten se s 57.072 metry stal nejdelším na světě.

Ve Švýcarsku, kde byl první železniční tunel postaven již v roce 1882, představuje ten Gotthardský unikát. Na 2500 horníků muselo při ražbě, v některých místech až 2500 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira, odstranit na 13 milionů krychlových metrů horniny. Spolu s bočními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů.

Horníci dnes prorazili posledních 180 centimetrů Gotthardského železničního tunelu mezi švýcarskými městy Faido a Seidun.

Po položení odhadem 230 kilometrů kolejí bude za několik let tunelem jezdit na 300 osobních a nákladních vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení, které zkrátí cestu z Curychu do Milána o hodinu, slibují snížení počtu 1,2 milionu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice.

Dlouhý jako z Prahy do Příbrami

Horníci prorazili posledních 180 centimetrů Gotthardského železničního tunelu ve Švýcarsku. Ten se s 57.072 metry stal nejdelším na světě.Dosud nejdelším tunelem světa je japonský železniční tunel Seikan, který v délce 53.850 metrů spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó. Dnes má být dokončeno ražení Gotthardského železničního tunelu ve Švýcarsku, který bude s 57.072 metry nejdelším na světě. První vlaky by tímto "tunelem století", jehož délka odpovídá asi vzdálenosti mezi Prahou a Příbramí, měly projet v roce 2017.

Rekordní tabulky tunelů se letos přepisovaly i v ČR. Nejdelším tunelem v ČR je silniční tunel Panenská v Krušných horách (2160 metrů), za ním následuje Strahovský tunel v Praze (2004 metrů). Letos v září byl na jihozápadní části pražského okruhu otevřen třetí a čtvrtý nejdelší silniční tunel v ČR - Komořanský tunel (také Cholupický; 1937 metrů) a Lochkovský tunel (také Slivenecký; 1661 metrů). Navíc ve výstavbě je tunelový komplex Blanka, který by se po dostavění měl stát s celkovou délkou 5502 metrů jasným králem tunelů v ČR.

Nejdelším železničním tunelem v ČR je 1. dubna 2007 Březenský tunel na trati Chomutov-Praha, který měří 1758 metrů. Je o 11 metrů delší než Špičácký tunel na trati Železná Ruda-Plzeň na Šumavě. Ten měří 1747,25 metru a zprovozněn byl v roce 1876.


Tunel byl projektován a stavěn společností AlpTransit Gotthard AG (ATG), která je společností plně vlastněnou Švýcarskými federálními železnicemi (Schweizer Bundesbahnen). Smlouva na provedení práce byla uzavřena švýcarskou vládou. Spojení povede ve dvou oddělených tunelech, vzdálených od sebe 40 metrů. Budou vzájemně propojeny u Sedrunu a u Faida. Vybudován má být také třetí, bezpečnostní tunel pro údržbu a jako rezerva.

První gotthardský tunel byl zprovozněn již v roce 1882, byl ale ve velké nadmořské výšce a železnice k němu musela vystoupat mnoha serpentinami. aby na druhé straně stejně složitě zase sestupovala. V roce 1980 byl zprovozněn dálniční tunel pod Gotthardským průsmykem.

Přístroj přezdívaný Sissi poslední centimetry alpské horniny prorazil ve 14:17 SELČ.

Dnes proražený úpatní tunel pod Gotthardem (vede od úpatí hlavního hřebenu k jeho úpatí na druhé straně a vyhýbá se tak složitému stoupání do vysokých výšek) představuje svou délkou
a náročností naprostý unikát. Na 2500 horníků muselo při ražbě, v některých místech až 2500 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira, vyrubat na 13 milionů krychlových metrů horniny. Spolu s bočními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.