Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Obchody podvádějí. Nekvalitní potraviny najdete na webu

Ekonomika

  20:01
BRNO - Češi si začali mimořádně často stěžovat na kvalitu a označování potravin. Potvrdili to dnes v Brně zástupci Státní zemědělské a potravinářské inspekce s tím, že jen za letošní leden a únor je počet stížností oproti předchozím letům 2,5 krát vyšší. Přišlo jich už kolem sedmi stovek.

Špatné jídlo. foto: Lidovky.cz

Změnu připisují mimo jiné vlivu médií a sociálních sítí. Lidé si uvědomují nejčastější problémy: špatnou kvalitu a změnu informací na výrobcích včetně výrobních termínů.

Martin Klanica, který má na inspekci na starosti kontrolní odbor, dodal, že letos už uskutečnili kvůli možnému klamání spotřebitelů 1188 kontrol, problémy zjistili téměř při každé sedmé. "Spotřebitel asi těžko odhalí problém v podílu masa či ovocné složky, ale některé věci si ohlídat může - přelepení dat, uskladnění mimo chladicí prostory a podobně," konstatoval Klanica na veletrhu Salima.

Tlak řetězců je enormní

Levné potraviny nejsou rizikovější

Podle hlavního hygienika ČR Michaela Víta neexistují indicie, že by levné potraviny byly z mikrobiologického hlediska více rizikové, než ty kvalitnější. Co se týče zdravotní nezávadnosti potravin se navíc podle něj situace v českých obchodech a restauracích neustále zlepšuje. "V roce 2002 jsme například zaznamenali 28 tisíc případů salmonelózy, v roce 2011 už pouze 8800," uvedl Vít ve vysílání ČT24.

Důvody náhlého zhoršení vidí v současné ekonomické situaci. "Je veřejným tajemstvím, že tlak, který je vyvíjen ze strany řetězců na výrobce, je enormní," naznačil Klanica jednu z možných příčin.

"Celková ekonomická situace obecně nutí producenty šetřit na všech frontách, například možnost nahradit dražší složky v potravinách levnějšími je možností jak ušetřit," dodal. Podotkl, že to ale musí být jasně uvedeno na obale, aby si to spotřebitel uvědomil.

Ústřední ředitel Státní zemědělská a potravinářské inspekce Jakub Šebesta přiznal, že už před sedmi lety řešili velký problém v obchodních řetězcích. Tehdy se sešli s jejich zástupci a počet problémů poklesl. "Vše nahrává tomu, že nazrála doba znovu se sejít," dodal. Připomněl, že podobný záměr má i ministr zemědělství.

Vzniká datová aplikace

"Velmi intenzivně také připravujeme datovou aplikaci, kde máme zájem zveřejňovat všechna zjištění zejména s ohledem na nedodržení kvality potravin," dodal Šebesta. Chtěli by například mít ze zákona v případě zadržení nekvalitního výrobku mít právo zadržet nejen konkrétní šarži (tedy jeho skupinu často ze stejného dne), ale všechny jeho šarže. Náklady by měl nést ten, kdo ho vyrobil nebo dovezl.

ČTĚTE TAKÉ:

SZPI tak mimo jiné od začátku letošního roku zjistila 25 případů "úprav" data spotřeby. Stalo se tak ve 14 prodejnách patřících do celkem čtyř obchodních řetězců. Současně také u tří řetězců zjistila, že zahraniční výrobky označují na regálech za tuzemské či "české" a v jednom případě náhražky označili za mléčné výrobky.

Mluvčí SZPI Michal Spáčil pro LN zdůraznil, že se snaží zapojovat i další formy kontroly - například prověrky pokladních systémů, z nichž lze zjistit obraty jednotlivých druhů zboží.

SZPI za loňský rok udělila v 1998 správních řízeních pokuty kolem 27 milionů korun. Prověrky se týkaly například složení potravin, v nichž hodnotí, zda složení odpovídá tomu, co je uvedeno na obalu. Loni tak laboratoře SZPI zajistily 430 tisíc analýz celkem 8000 vzorků.

Autoři: ,

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...