Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Část e-shopů začala nenápadně zdražovat. Připlatíte si i za osobní odběr zboží

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Cenová bitva mezi desítkami webových prodejců v Česku vyčerpala mnohé z nich natolik, že teď bojují o přežití. Jak? Stále rostoucími poplatky k inzerované ceně.
Nakupování na internetu (ilustrační foto).

Nakupování na internetu (ilustrační foto). foto: Shutterstock

E-shopy sice stále nabízejí lidem zboží levněji než klasické obchody, ale často si potichu přirazí při prodeji i stokoruny navíc – za dopravu, poštovné a v poslední době i za osobní odběr koupeného zboží v pobočce e-shopu.

ČTĚTE TAKÉ:

Právníci ze spotřebitelských poraden ale varují, že zejména menší prodejci utajováním konečné ceny porušují zákon. „Potvrdily se nám obavy, že v řadě případů opravdu není možné zboží za inzerovanou cenu pořídit,“ míní právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička.

Připlatíte si za odběr zboží v kamenné pobočce

Poplatek za odběr zboží v kamenné pobočce v řádech desetikorun zavedly už loni dva největší české internetové obchody Alza.cz a Mall.cz. Teď se k nim ale přidali právě i menší konkurenti. Například webový obchod Dno.cz, který prodává elektrospotřebiče, žádá za osobní vyzvednutí na pobočce částku dokonce 299 korun. Aby se o takovém poplatku zákazníci dozvěděli, musí si podrobně přečíst obchodní podmínky e-shopu.

Kolem stokoruny za osobní vyzvednutí zboží připlatí i zákazníci obchodů Duoelektro.cz, Patro.cz či Elektromarket. cz. Vyšší poplatky přiznávají i sami obchodníci. „Marže už nepokrývají náklady a obchodníci musí na jedné straně šetřit na provozu a marketingu a na druhé straně se snaží kompenzovat si ušlý zisk,“ popisuje Martin Rozhoň, šéf jednoho z největších tuzemských e-shopů Vivantis.

Levnější vyhrává

Internetových obchodníků je v Česku na 37 tisíc. To je podle expertů snad největší koncentrace e-shopů na obyvatele. Rozhodující v ostrém konkurenčním boji je vypadat levněji než ostatní prodejci.

Práce s počítačem – ilustrační foto.

„Část obchodníků zvolila jako svou konkurenční výhodu nejnižší cenu, kdy pracují s maržemi v jednotkách procent – na to postupně reagují další a strhává se lavina,“ popisuje Martin Rozhoň, šéf jednoho z největších tuzemských e-shopů Vivantis.

Obchodníci dohánějí cenu jinde Problémem je, že ceny jsou u stále většího počtu e-shopů nízké jen na první pohled. Aby totiž obchodníci přežili, musí si vydělat jinde.

Za dopravu si připlatíte

Zákazníci nakupující na internetu budou muset třeba sáhnout hlouběji do kapsy v případech, kdy si nechají zboží dovézt. Nahoru šly totiž i ceny dopravy. Zatímco ještě loni vyšel rozvoz zboží například prostřednictvím PPL nebo DHL na zhruba 70 až 80 korun, dnes si zákazníci připlatí další desítky korun.

Například v internetovém obchodě Mall.cz zaplatí klienti za dopravu Českou poštou, stejně jako prostřednictvím PPL 139 korun. V Alze je poštovní dobírka vyjde na 144 korun a doprava službou PPL na 151 korun. Internetový prodejce elektroniky CZC.cz pak dodá zboží poštou za 125 korun, s dopravcem DHL vyjde dovoz na 130 korun.

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...