5. června 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Zn. Urgentně. Česká Tatra hledá
desítky zaměstnanců, hlavně obráběče

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Na veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET zazářil obrněný vůz TITUS. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Na veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET zazářil obrněný vůz TITUS. | foto: MAFRA - Alexandr Satinský
KOPŘIVNICE  Vedení Tatry si pochvaluje strmý růst své automobilky. Vojenské vozy jdou na odbyt stále více. Kopřivnická Tatra chce letos prodat přes tisíc vozů, a proto hledá 80 nových zaměstnanců. Slibným tahounem prodejů je vůz Titus, který vznikl ve spolupráci s francouzskou společností Nexter Systems.

Kopřivnická automobilka Tatra chce letos prodat přes tisíc aut, nejvíce za posledních pět let. Nabírá proto nové zaměstnance, ke svým současným 850 jich potřebuje najít dalších 80. Novinářům to ve čtvrtek řekl Petr Rusek, předseda představenstva společnosti Tatra Trucks, které automobilka od roku 2013 patří.

Kolový obrněný transportér TITUS společnosti NEXTER SYSTEMS na podvozku TATRA 6x6.
V Kopřivnici si lidé mohli osahat obrněný vůz, který vyhrál na veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET.

Tržby automobilky loni dosáhly přes 3,7 miliardy korun, o 24 procent více než v roce 2013. Rusek řekl, že zisk firmy za loňský rok se blíží 500 milionům korun před zdaněním. Tatra vyrobila 821 vozů, o 58 více než v roce 2013, a prodala jich 850 (v předchozím roce 722).

„Tatra je dneska prosperující firma, která stoupá strmě vzhůru. Firma, která byla v situaci, že v roce 2012 málem poslala na úřad práce 1500 lidí, za loňský rok odvádí ze zisku více než 70 milionů korun na daních,“ řekl předseda představenstva.

V roce 2013 se automobilka kvůli dluhům dostala do dražby. V té ji získali současní majitelé, čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera.

Požadavky se hrnou

„Tatra roste, roste poměrně rychle. Víme, co bychom měli dělat zhruba do března příštího roku,“ řekl Rusek. Všechny kontrakty do konce března ale ještě podnik nemá podepsané. 

„Máme nějaké dodací termíny dohodnuté se zákazníky, tak někdy třeba ještě trošku otálíme s podpisem těch kontraktů, abychom se nedostali potom do zpoždění s dodávkami. Nicméně hlavní starostí Tatry jako podniku je, jak zorganizovat výrobu a zejména, kde nabrat další zaměstnance, abychom dokázali plnit požadavky, které se na nás hrnou,“ řekl Rusek.

Hlavně obráběče

Tatra podle něj urgentně potřebuje přijmout do výroby 60 až 80 lidí. Shání zejména obráběče. Kvalifikovaných schopných pracovníků je ale podle Ruska nedostatek. „Nutně potřebujeme sehnat lidi k obráběcím strojům, abychom dokázali vyrobit víc náprav, víc centrálních rour, víc podvozků. Nabízíme jim řádově 20 tisíc měsíčně,“ řekl Rusek.

Tatra má nyní zhruba 850 zaměstnanců. Dalších asi 500 lidí zaměstnávají dceřiné společnosti Taforge a Tafonco.

Zájem o vojenské vozy

Rusek řekl, že roste poptávka po vojenských speciálech, které zatím tvoří méně než 50 procent exportu Tatry. Nejde podle něj o „smrtonosná“ vozidla, ale většinou o logistické vozy, které mají za úkol například zásobovat armádu nebo přemisťovat vojáky.

„Bezpečnostní situace ve světě není dobrá a ti rozhodující činitelé to vidí, a proto spousta států investuje větší a větší prostředky do zajištění obranyschopnosti,“ řekl. Vozidla od automobilky nakupuje i řada ministerstev obrany. „Ministerstva obrany platí a poptávají větší a větší objemy vozidel. Státy ve spoustě zemí světa přišly na to, že tatrovka je skutečně nejlepší vozidlo na světě,“ řekl Rusek.

Oceněný Titus

Vozem, od kterého si Tatra hodně slibuje, je obrněné vozidlo Titus oceněné na veletrhu IDET. Tatra ho vyvinula ve spolupráci s francouzskou společností Nexter Systems. Má vyrobeno několik prototypů, které nyní ve světě absolvují zkoušky.

Ředitel Tatry pro obranné programy Karel Ritschel řekl, že by společnost byla ráda, kdyby vozidla využívala česká a slovenská armáda. „Je to vozidlo kategorie opancéřovaných vozidel na ochranu posádky. Je v provedení 6x6 na speciálním Tatra podvozku, kdy rozvor je stejný mezi první a druhou a druhou a třetí nápravou a první a poslední náprava jsou řiditelné,“ popsal Ritschel.

Díky vlastnostem podvozku má podle něj vozidlo bezkonkurenční pohyblivost na silnici a obzvláště v terénních podmínkách. „Dá se říct, že tou mobilitou se vyrovnává pásovým vozidlům. S průměrem zatáčení pouhých 13 metrů se dokáže bez problémů pohybovat v městské zástavbě, kde dnes probíhají konflikty,“ řekl Ritschel. 

Jde podle něj o jediné vozidlo těchto vlastností ve své kategorii. Nástavby mohou být různé, od ambulance, přes velitelské vozidlo až po ozbrojené nástavby, jako je minomet.

Lidovky.cz, ČTK
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz