Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Taxi služby se zlobí na řidiče. Za mobilní aplikace jim hrozí pokutami

Ekonomika

  6:10
PRAHA - Mobilní aplikaci pro objednání osobní přepravy Uber nenávidí taxikáři po celém světě a Praha v tomto ohledu není výjimkou. Zdejší přepravní společnosti ale nemají v lásce ani jiné aplikace, které licencovaným řidičům sjednávají zakázky.

Ilustrační foto: Pražská taxi foto: ARCHIV MAFRAMichal SváčekMAFRA

Jde například o Liftago, Hopin nebo Taxify. Za jejich využívání proto řidičům hrozí pokutami či výpovědí smlouvy s dispečinkem, třebaže jde o živnostníky.

Pár kliknutí v chytrém telefonu a už přijíždí taxi. Označený, s taxametrem a řidičem s koncesí. Na tomto principu staví svůj byznys v České republice několik domácích i zahraničních společností. Samotní řidiči je mají rádi, soudě podle stoupajícího počtu těch, kteří některou z aplikací používají.

Uber je nově nejhodnotnější soukromou startup firmou na světě

Podle údajů provozovatelů se jejich počet přibližuje jedné pětině z celkového počtu zhruba šesti a půl tisíce pražských taxikářů. Údaj je ale zkreslený tím, že někteří řidiči využívají aplikací hned několik.

Tak například české Liftago eviduje měsíčně 500 až 600 aktivních řidičů, kteří jen v září realizovali přes 20 tisíc jízd.

Řidiči si tímto způsobem vyplňují prostoje mezi objednávkami z centrály, případně když se bez cestujících vrací na stanoviště. Měsíčně totiž taxikář ujede podle dřívější studie pražského magistrátu při přesunech v průměru 154 kilometrů. Celkem tak taxíky najezdí každý měsíc bez užitku milion kilometrů. Aplikacemi tak spíš než dispečink suplují objednávky z ulice.

Majitelům se to nelíbí

Taxikáři, třebaže jsou živnostníky, jsou nuceni při podpisu smlouvy podepsat také zákaz využívání těchto služeb. Většina řidičů tak používáním svého mobilu riskuje desetitisícové pokuty či výpověď.

Proti tomu zase protestují provozovatelé aplikací, podle kterých řidiči mají jako živnostníci právo shánět si „kšefty“ sami.

„Naši řidiči jsou sice živnostníci, ale jsou zároveň i naši dodavatelé, kteří zajišťují dopravu klientů. Těm naše společnost garantuje kvalitu služby, komfort při odbavení. Dlouhodobě evidujeme spíše převis poptávky, zcela logicky proto máme výhrady proti poskytování služeb v rámci konkurenčního systému,“ vysvětluje jednatel taxislužby Modrý anděl Robert Faltýnek.

Pražští taxikáři budou v úterý stávkovat. Vadí jim přístup Krnáčové

Podle majitele AAA radiotaxi Jiřího Kvasničky je vztah firmy k aplikacím neutrální a řidičům nikdo využívání aplikací nezakazuje.

Podle oslovených řidičů je ovšem realita jiná. Společnost v návrhu strategie v oblasti taxislužby odeslaném magistrátu doporučuje „zaujmout kritický postoj ke všem internetovým aplikacím“.

Pádným důvodem pro odmítavý postoj k aplikacím je možný odliv řidičů směrem k novým platformám. Slovenský Hopin, který v Praze působí od léta, totiž v Bratislavě zaměstnává už čtvrtinu taxikářů a polovina z nich na dispečinky zanevřela úplně. České Liftago zatím eviduje 40 procent řidičů, kteří jezdí jen pro něj.

Třebaže z pohledu absolutních čísel jde zatím o kapku v moři, rychlý nástup různých aplikací ukazuje, že by v budoucnu mohl být klasický byznys model taxislužeb profitujících z vysokého počtu řidičů platících měsíční paušál za dispečink nebo pronájem vozu zasažen citelněji. Neporovnatelně nižší náklady totiž řidiče lákají.

Smartphony tlačí ceny dolů

„Z aplikace mám obvykle tak pět šest zakázek denně a nikdy mi za to nestrhnou víc než 25 korun,“ řekl LN řidič Vladislav, který si z důvodu, že Liftago využívá zároveň s dispečinkem Speed Cars, přál zůstat v anonymitě. „Ti nejlepší mají 10 až 15 zakázek denně,“ ukázal na žebříček nejvýkonnějších řidičů v aplikaci.

Taxikáři jednali s Prahou: zákaz tílek a kraťasů, ceník vzadu a nepovinná žlutá

„U dispečinků se platí tisíce i více měsíčně, ať už jezdíte, nebo ne,“ doplňuje ho Petr, který prošel několika pražskými taxislužbami, včetně již zmíněných, a aktuálně využívá hned dvě aplikace najednou.

V neposlední řadě jde v souboji vysílačky s chytrým telefonem také o zákazníka. Aktuálně totiž probíhá jednání o ceně za kilometr, jejíž maximum je v Praze určeno na 28 korun.

Zatímco město navrhuje zvýšení limitu na 32 korun, Asociace koncesionářů v taxislužbě by chtěla navýšení na 38 až 45 korun. Přitom v aplikacích jsou ceny naopak tlačeny dolů. Taxify slibuje kilometr už za 13 korun.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!