Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Taxikáři se sjíždí do Prahy. Lákají je aplikace, které umožní statisíce jízd měsíčně

Ekonomika

  12:05
PRAHA - Do Prahy se sjíždějí taxikáři z celého Středočeského kraje. Výjimkou nejsou ani řidiči z ještě vzdálenějších měst. Láká je totiž možnost vydělat si díky mobilním aplikacím, které jsou mezi klienty v hlavním městě čím dál tím oblíbenější.

Taxi. Ilustrační snímek foto: ČTK

V malé, spoře vybavené místnosti s židlemi a projektorem sedí sedm lidí. „Co uděláte, když na místo nemůžete dorazit včas?“ „Co když zákazník řekne, že nemá na zaplacení?“

Vzduchem létají otázky a odpovědi, běžný člověk se ale v hovoru probíhajícím z velké části v taxikářském žargonu orientuje jen těžko. Právě totiž probíhá poslední fáze školení řidičů, kteří chtějí jezdit pro mobilní aplikaci Liftago.

Zhruba po hodině následuje závěrečný test, kontrola profesních oprávnění a prohlédnutí vozu, jestli splňuje standardy služby. V tomto momentu ze hry vypadává redaktor LN, který se jako jeden z uchazečů náboru účastnil. Nemá průkaz dokazující úspěšné složení zkoušek u magistrátu a přijel metrem.

Řidičům hrozí pokuta

Zájem o mobilní aplikace, ve kterých stačí párkrát kliknout a zákazníkovi přijede na určené místo vůz, v Česku – a především v Praze – rychle roste. Aplikace jako Liftago, Hopin, Taxify či Uber zaznamenávají měsíčně dohromady několik stovek tisíc jízd. Třeba právě české Liftago už se dostalo přes 60 tisíc cestujících. Třikrát víc než před půl rokem.

Aplikace se ale musí vyrovnávat hlavně s nárůstem popularity mezi řidiči, třebaže řada z nich tím riskuje pokutu. Liftago jich vzáří mělo aktivních necelých šest stovek. Dnes je to málo přes tisícovku, z toho zhruba 80 procent v Praze. Mohlo by jich být víc, ale firma je při jejich vpouštění do ulic opatrná, aby nedrobila byznys stávajícím řidičům.

Jančurovi se zpožděním dorazilo prvních sto 'zelených' taxíků. Shání jim řidiče

„Aktuálně máme na čekací listině 200 licencovaných řidičů,“ říká jeden ze spoluzakladatelů Liftaga Ondřej Krátký s tím, že společnost nepodniká náborové akce a růst je čistě organický.

Podobně je na tom i americký Uber. Podle marketingové manažerky Uberu Praha Barbory Polachové roste zájem stát se partnerským řidičem této služby v průměru o 20 procent měsíčně. Společnost rozrůstající se flotilu vozů dokládá statistikami.

„Průměrný dojezdový čas je momentálně na čtyřech minutách. V srpnu 2014, kdy Uber v Praze začínal, byl průměrný čas 10 až 12 minut,“ dodává.

Americký startup ovšem zdaleka nezaměstnává jen profesionály a prostřednictvím kampaní na sociálních sítích a čas od času iv rádiích verbuje do svých řad každého, kdo má ucházející vůz a chce si přivydělat. Právě proto je trnem v oku taxikářským společnostem i úřadům po celém světě, Prahu nevyjímaje.

Do Prahy z Kladna i Ústí

Pražské taxislužby však nemají v lásce ani Liftago a další, třebaže ty jsou podle magistrátu i ministerstva dopravy naprosto legální. Přetahují jim totiž řidiče, které lákají třeba nižší odvody ze zakázek. Podle údajů provozovatelů jezdí s aplikacemi zhruba jedna pětina všech pražských taxikářů.

Údaj je však zkreslený tím, že někteří řidiči využívají aplikací hned několik. Třeba Liftago ale má 40 procent řidičů, kteří už na dispečinky zanevřeli úplně. Zároveň hlavně během víkendů dojíždí do Prahy řada taxikářů ze Středočeského kraje, ale i z Ústecka, kteří aplikacemi nahrazují chybějící dispečink.

Ilustrační foto: Pražská taxi

„Nebudu lhát, jezdím pro AAA Taxi a jsem tu, abych vykryl prostoje mezi zakázkami,“ říká při školení jeden z řidičů, který by s bříškem, tričkem s límečkem a handsfree sadou na uchu mohl klidně vystupovat ve filmovém dokumentu o pražských řidičích vozů taxi. Jeho o trochu mladší kolega, který jezdí s ekologickým vozem, jenž patří pod společnost Tick Tack Taxi Radima Jančury, jen souhlasně přikyvuje.

Podle dřívější studie pražského magistrátu taxíky najezdí mezi zakázkami bez užitku každý měsíc dohromady milion kilometrů. Dispečinkům se ale využívání aplikací neobsazenými řidiči přesto nelíbí a hrozí jim kvůli tomu sankcemi. Jde o částky v řádech desetitisíců korun a v některých případech i o vyhazov. Řidiči i provozovatelé aplikací přitom tvrdí, že jako živnostníci mají právo shánět si „kšefty“ sami.

„Naši řidiči jsou sice živnostníci, ale jsou zároveň i naši dodavatelé, kteří zajišťují dopravu klientů. Těm naše společnost garantuje kvalitu služby, komfort při odbavení. Dlouhodobě evidujeme spíše převis poptávky, zcela logicky proto máme výhrady k poskytování služeb v rámci konkurenčního systému,“ vysvětluje jednatel taxislužby Modrý anděl Robert Faltýnek.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!