Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Technologické centrum pomůže Škodě s krizí

  12:23
MLADÁ BOLESLAV - Celosvětovou recesi v automobilovém průmyslu a nižší odbyt má Škodě Auto pomoci překonat nové Technologické centrum, které bylo dnes slavnostně otevřeno v Mladé Boleslavi. Kromě mladoboleslavské automobilky ho bude využívat i celý koncern Volkswagen, který plánuje do vývoje investovat v příštích letech miliony eur.

Mladá Boleslav, město, kde je největším zaměstnavatelem výrobce automobilů Škoda, která čelí světové hospodářské krizi. foto:  František Vlček, Lidové noviny

"Jde o nejdramatičtější krizi za 30 let, ale právě proto se budeme koncentrovat na projekty budoucnosti," řekl dnes při otevření předseda představenstva VW Martin Winterkorn. Pro celý koncern se právě v Boleslavi vyvíjí například tříválcový motor, který využívají kromě fabie i vozy VW Polo nebo Seat Ibiza.

V centru se ale nebudou vyvíjet pouze agregáty, ale i prototypy vozidel.

Objeví se Yeti dříve?
Také v tomto případě půjde o celokoncernové projekty. V příštím roce hodlá Škodovka uvést na trh dva nové vozy - lehký terénní vůz Škoda Yeti a verzi combi Škody Superb. Na tom by aktuální krize, která se například na trhu s terénními auty projevuje výrazně, neměla nic změnit.

"Yeti přijde na trh podle plánu ve druhém čtvrtletí, dokonce uvažujeme o tom, že bychom to trochu urychlili," řekl předseda představenstva Škody Reinhard Jung.

Přes špatnou situaci na automobilovém trhu očekává Škodovka podle Junga letos sedmiprocentní růst prodeje. Loni ji však prodeje vzrostly o 14,5 procenta na více než 630.000 aut. "Letošní rok je zkrátka poznamený krizí a nevíme, jak to bude pokračovat. Příští rok bude těžký," podotkl Jung.

Počet zaměstnanců se má zvýšit
Jako příklad uvedl trh v Ukrajině, kde Škoda v červenci prodala více než 3700 aut, ale nyní to je asi 600 vozů měsíčně. "Kromě snižování nákladů musíme přicházet s novými produkty a k tomu nám právě bude sloužit toto centrum," dodal Jung.

Dvouletá výstavba centra stála 1,16 miliardy korun, dotace od státu pokryla 16 procent. Zaměstnáno by zde mělo být až 350 lidí. Podle člena představenstva pro technický vývoj Eckharda Scholtze se ale tento počet bude měnit v závislosti na vývoji krize.

Nezvyklé místo pro parkování
"Počkáme, jak se bude situace vyvíjet, a postupně budeme případně počet personálu navyšovat," řekl. V současné době pracuje v celé Škodovce v oblasti technického vývoje více neř 1550 lidí.

Nové centrum rozšířilo celkovou plochu pracovišť technického vývoje v automobilce o 70 procent. Po dovybavení odpovídající technologií bude objekt uveden do plného provozu do poloviny roku 2009. Kromě kanceláří zde budou laboratorní a dílenské plochy pro vývoj elektroniky a elektriky vozidel, vývoj podvozku a agregátu, akustické a hlukové zkušebny, speciální zkoušky sluneční simulace, testy v klimakomorách a ve světelném tunelu.

Vzhledem k tomu, že je objekt umístěn v povodňové zóně vedle řeky Jizery, je posazen na pilotech, díky čemuž vznikla v přízemí plocha pro parkování 300 zkouškových a služebních vozů.

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...