26. května 2009 15:13 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Tesco se poprvé probojovalo
do čela českých obchodníků

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Tesco se dostalo do čele tuzemských obchodníků. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tesco se dostalo do čele tuzemských obchodníků. | foto: AFP
Tržby 50 největších tuzemských obchodníků loni meziročně vzrostly o devět procent na 446,9 miliardy korun. Největším obchodním řetězcem byla loni v Česku s odhadovanými tržbami 47 miliardy korun poprvé společnost Tesco Stores ČR, která se předloni o prvenství dělila s konkurenčním řetězcem Ahold.

Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnila společnost Incoma Research a časopis Moderní obchod.

Druhá pozice na loňském žebříčku 50 největších obchodníků patřila společnosti Ahold CR (44 miliard korun), za kterou následovaly obchodní firmy Makro Cash&Carry ČR (39,7 miliardy korun), Kaufland ČR (37 miliardy korun) a Globus ČR (25,4 miliardy korun).

Z pohledu mezinárodních obchodních skupin loni s tržbami 54,5 miliardy korun patřilo v Česku celkové prvenství německé společnosti Schwarz, do které patří hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl.

Hlavní podíl měly loni v Česku hypermarkety, na které stejně jako v roce 2007 připadlo 54 procent trhu. Preference supermarketů se loni zvýšily o dva procentní body na 17 procent a diskontních prodejen stagnovaly na 21 procentech.

Letáky Tesco

Chcete nakupovat v prodejnách Tesco co nejlevněji? Před nákupem si nejdříve prohlédněte leták Tesco.

Podíl ostatních obchodníků loni klesl o dva procentní body na osm procent. Hypermarkety tak podle Skály stále jasně vedou a diskontní prodejny rostou jen pozvolna. „Supermarkety možná zažijí po dlouhém poklesu mírné oživení,“ řekl dnes novinářům Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka dnes novinářům řekl, že obchodníci letos na tržbách pocítili finanční krizi, kvůli které Češi již v závěru loňského roku začali šetřit. „Propad tržeb sice je, ale není tak velký, jaký obchodníci očekávali,“ uvedl Juračka, který méně výrazný pokles tržeb přičetl například tomu, že lidé se nyní kvůli úsporám přestali chodit stravovat do restaurací a raději si jídlo uvaří doma, přičemž suroviny nakupují v obchodech. „Je to jedna z věcí, která srazila propad maloobchodu,“ podotkl.

Boj se vyostřuje - odchody střídá expanze
Již v roce 2005 z Česka kvůli ztrátám odešel Julius Meinl, později následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. Předloni pak Česko opustila Delvita a loni tak učinil Plus-Discount. Tyto obchody nyní patří do sítě Billa a Penny Market.

Obchodní řetězce, které v Česku zůstávají, plánují další expanzi. Například diskontní řetězec Penny Market chce do tří až pěti let v Česku postavit 100 nových supermarketů. Britský obchodní řetězec Tesco plánuje do začátku příštího roku otevřít v Česku, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a v Turecku 137 nových obchodů, z toho až 30 v Česku.

Na konci loňského roku přitom v Česku fungovalo již více než 1300 hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen. Obchodní řetězce v některých městech již narazily na odpor místních obyvatel, kteří se stavbou dalších obchodů v blízkosti svých domovů nesouhlasí.

ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.