12. září 2014 10:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto - Testy

Citroën C4 Picasso: rodinný dříč, s
nímž cestu k benzince nezapomenete

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Citroen C4 Picasso | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Citroen C4 Picasso | foto: Citroen
PRAHA Sehnat auto pro rodinu není v dnešní době problém. Mezi novými i ojetými vozy si ušijete vůz na míru. Je jasné, že rodina ocení především prostor a bezpečnost, a proto se v novém seriálu Rodina na cestách na serveru Lidovky.cz zaměříme na auta, která snesou přívlastek rodinná, a prozkoumáme je právě s důrazem na potřeby rodiny. V prvním dílu představujeme benzinové MPV od Citroënu - C4 Picasso 1.6 THP.

Jedni ho obdivují pro futuristické křivky, druzí zatracují pro změť divokých a nesourodých linií. Už předchůdce Citroënu C4 Picasso na sebe strhával pozornost a nejinak tomu je i u modelu, který sjel z tovární linky v roce 2013. Jeho designéři popsali kabát nového C4 Picasso jako "kompaktní a energický". Upoutat umí, zaujmout možná, dech ale nevyrazí. MPV od Citroënu však míří hlavně na rodinu a té má co nabídnout.

MPV, co mate tělem

Rozdělené přední světlomety, přední okno připomínající svou velikostí čelo mládence, kterému se už odhalují kouty, a také nově ztvárněné chromované šípy tvořící logo značky, to jsou hlavní rysy na tváři nového C4 Picasso. Maska je někde hravá (protažení vrchního "šípu" přes celou přední masku), jinde odvážná (rozdělení světel podobné jako u Jeep Cherokee) a dominují jí hlavně uzoučké denní LED diodami osazené světlomety.

CITROËN C4 PICASSO EXCLUSIVE 1.6 THP 155

Technické parametry:

  • Max. výkon v kW CEE (k DIN): 115 (156k) při 6000 ot/min
  • Max. točivý moment v Nm CEE: 240 při 1400 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100km/h: 9.0 s
  • Převodovka: Manuální 6st.
  • Pneumatiky: 225/45 R18
  • Objem nádrže: 57 litrů

Spotřeba (dle výrobce):

  • městský provoz 8,3
  • mimoměstský provoz 4,9
  • smíšený provoz 6,1

Předek je pak v ostrém kontrastu s praktickým a vlastně i trochu usedlým zadkem - tvoří ho v podstatě jen páté dveře prosté jakýchkoliv příkras, pomineme-li LED diody s 3D efektem.

Sečteno: design C4 Picasso v sobě spojuje prvky, které mu dávají šanci zaklepat na dveře nejedné české rodiny. A takový je C4 Picasso vlastně všude: na jedné straně moderní, na druhé pak funkční. Chcete další příklad? Přihrbená karoserie s výrazem městského mini nabízí neuvěřitelné množství vnitřního prostoru.

Kde jsou knoflíky?

Na místě "pilota" nechybí prakticky nic. S ergonomií panovala v průběhu testu naprostá spokojenost. Prostor řidiče působí čistě, přehledně a příjemnou polohu si v něm najdou zcela jistě i vyšší šoféři, to všechno s výborným výhledem jak vpřed (velké přední sklo a zdvojené sloupky), tak i vzad. Kvalitní dojem navíc v testovaném modelu umocnila skvěle zpracovaná kožená paměťová sedačka elektronicky propojená s nastavením zpětných zrcátek (v příplatkové výbavě Pack Leather za 30 tisíc). Vymazlená sedačka čeká i na spolujezdce, pro kterého konstruktéři připravili elektronicky ovládanou podpěrku nohou navozující pocit obývákového křesla, krb ovšem v interiéru nehledejte. Velkou výtku si naopak zaslouží nepříliš povedená loketní opěrka, na níž se příjemná poloha hledá těžko, a také nedotažený bederní masážní systém, který místy připomíná spíš dloubání kolen neposedných dětí ze staré stopětky.

Citroen C4 Picasso - rodič ocení horní „širokoúhlé“ zpětné zrcátko

Citroen C4 Picasso - rodič ocení horní „širokoúhlé“ zpětné zrcátko

Kabina C4 Picasso, mimochodem skvěle odhlučněná, působí ještě futurističtějším dojmem než její vnější kabát. Je zřejmé, že o vnitřek se postarali fanoušci digitálního světa. Jenže, nic se nemá přehánět, a tak po prvotním okouzlení ze zpracování nastane spíš zápas s ovládacími prvky. Designeři si možná řekli „Na desce nechceme žádná tlačítka,“ a vnitřek vybavili dotykovým panelem, přes který nastavíte palubní počítač, navigaci, hudební soustavu, ale třeba i klimatizaci, zkrátka se bez něj C4 v podstatě nehne.

Multimediální panel bohužel ve výsledku vyznívá spíš jako velké mínus. Ovládání poslepu prakticky není za jízdy možné. Proč? Chybí totiž knoflíky, o které by se pátrající prsty zastavily. Oči proto těkají i za jízdy na středovou konzoli, třeba proto, aby se spojily s tlačítkem pro klimatizaci. A pro její ovládání se proces opět opakuje - najít očima a snažit se trefit prstem... a tak pořád dokola. Jedním slovem: nešťastné.

Zapomeňte na tetris při balení

To hlavní čeká na rodinu vzadu. Pod obrovskými pátými dveřmi totiž čeká kufr s vynikajícím základním objemem 537 litrů - těžko říct, jak se to konstruktérům podařilo, z venku kufr vypadá sotva poloviční. Jeho plusy v novém C4 Picasso jsou hlavně účelně řešený prostor a nízká spodní hrana, která plynule přechází do zavazadelníku. Zabalit do něj rodinu na víkendový výlet či delší dovolenkovou cestu je tak radost prostá vzpěračských představení. A hlavně - odpadá otravné skládání tašky na tašku tak, aby se vešlo vše. Kufr zabalený na víkend (včetně kočárku, hraček či dětské motorky) snese i ledabylé pohození do útrob empévéčka.

Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso
Citroen C4 Picasso

Citroën šel vzadu ještě dál. Tři samostatná sedadla můžete posunout, čímž získáte o dalších sto litrů víc. Když sklopíte zadní řadu sedadel úplně, otevře se vám velkorysý "pick-up" prostor, ve kterém bez problémů přespí tříčlenná rodina nebo v něm převezete až 1709 litrů nákladu. Rádi pak zapomenete na protivné pípání automatických pátých dveří při každém otevírání a zavírání. Na okraj: páté dveře mají pojistku a při odporu se otevírání či zavírání samozřejmě zastaví. Pokud si ale vzdálenost od zdi, sloupu, jiného auta špatně spočítáte, stejně budou šrámy na jejich spodním lemu nezadržitelně přibývat.

Citroen C4 Picasso

Citroen C4 Picasso

Jak už bylo řečeno, ačkoliv C4 Picasso navenek nepůsobí nijak objemně, podařilo se do jeho střev vtěsnat neuvěřitelné množství prostoru. Ocení ho hlavně cestující na zadních sedačkách. Tři samostatné, plnohodnotné sedáky jsou totiž dostatečně široké i dlouhé a přesto kolem zůstává stále dost prostoru, který by mohly závidět i mnohem větší konkurenti. Kožená verze sedadel samozřejmě usnadní péči o interiér, a tak vám podpisy dětských bot na zádech sedaček vrásky rozhodně nepřidají.

Rád se napije

S C4 Picasso 1.6 THP jsme najeli 545 kilometrů (190 po dálnici, 70 ve městě a zbytek "mimo"). Na atakování výrobcem uváděné spotřeby 4,9 litrů mimo město raději hned zapomeňte. Letmo se shora přiblížit uvedené hodnotě se vám povede jen v případě, že se k C4 budete chovat jako na prvním rande a nohu o plyn pouze nesměle otřete. I tak se ovšem rád napije víc.

ROZMĚRY:

  • délka: 4428 mm
  • rozvor: 2785 mm
  • šířka: 1826 mm
  • výška: 1611 mm

Ve městě je pak osm litrů spíš zbožné přání, k jehož naplnění musíte potlačit všechny řidičské pudy a k tomu si pořídit privátní dálkové ovládání na semafory. Jenže, kdo by si kupoval benzíňáka, aby potom úzkostlivě hlídal plynový pedál v ospalé poloze? Benzínový čtyřválec podporovaný turbem je zkrátka žíznivější a není to tajemství.

Benzinový agregát s sebou také nese mírné "výkonnostní" zklamání. V rodokmenu má sice uvedeno 156 koní, pod kapotou, resp. pod plynovým pedálem, se hledají těžko. A je to škoda. Řazení je přesné, na volných cestách svádí ke svižnější jízdě, ale když motor nezatáhne, kde byste to čekali, ambice závodníka pomalu vyšumí.

Velký otazník visí nad cenou. Námi testované auto stálo přes sedm set tisíc. Bez akčního balíčku sice ušetříte téměř sto tisíc, a když oželíte další příplatkové vychytávky (panoramatické střešní okno, 18palcová hliníková kola, čtyři kamery u parkovacího asistenta, metalízu či kožené čalounění atp.), stlačíte cenu nejlépe vybavené C4 označené Exclusive pod 600 tisíc. Citroën sice připravil pro své modely hned čtyři verze výbavy - Attraction, Tendance, Intensive a právě Exclusive - ovšem šestnáctistovku THP montuje jen do dvou nejnabitějších výbav a pod půl milionu se tak nedostanete. Je na vás, kam až chcete ustoupit z komfortu výměnou za ušetřené desetitisíce. Pro zajímavost, nejlevnější benzinové C4 Picasso s motorem 1.6 VTi pořídíte za 399 900 korun.

CENA CITROËN C4 PICASSO EXCLUSIVE 1.6 THP 155

ZÁKLADNÍ CENA655 900,- 
CELKOVÁ CENA TESTOVANÉHO VOZU713 800,- 
AKČNÍ CENA 628 800,- 
PŘÍPLATKOVÁ VÝBAVA:  
metalický lak bílá Banquise14 900,- 
Pack Drive Assist8 000,- 
Pack Leather 30 000,- 
Náhradní dojezdové kolo2 500,- 
Přehrávač CD/MP3 v přihrádce spolujezdce2 500,- 

ZÁVĚR: Benzinové C4 Picasso 1.6 je tichý rodinný dříč, které se hlavně ve městě rád napije a sportovně laděného otce - řidiče bude možná trochu nudit. Na druhou stranu při balení rodiny vám půjde naproti variabilitou zavazadlového prostoru a nabízí také velký bonus: tři samostatné sedačky ve druhé řadě, všechny vybavené Isofixem. A má jednu podstatnou vlastnost - čím déle s ním strávíte, tím víc vás bude bavit.

Crash test Euro NCAP:

  • 0Diskuse
Martin Samek

Autor

Martin Samekmartin.samek@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz