Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC: abstinent s nenažraným kufrem

Ekonomika

  8:05
PRAHA - Honda po 14 letech vzkřísila dlouhou verzi svého klenotu jménem Civic. Dostal druhé jméno Tourer a kdybyste ho měli v krátkosti charakterizovat, tak vystačíte s několika slovy: velký kufr, bláznivý design a u námi testovaného modelu s motorem 1,6 i-DTEC ještě i nízká spotřeba. Server Lidovky.cz přináší další díl seriálu Rodina na cestách.

Kombi Honda Civic s označením Tourer se vrátil po 15 letech foto: hondanews.eu

Úspornost, to je první věc, která po týdenním testování napadla autora, když přemýšlel, co nový Civic Tourer s turbodieslem 1,6 i-DTEC nejvíc vystihuje. Šetrnost zmiňovaného agregátu jde tak daleko, že okresním městem pohodlně projedete se spotřebou pod pět litrů nafty na 100 kilometrů, v krajském se dostanete na pět a v dopravní špičce - třeba kolem Národního muzea v Praze v pondělí v devět ráno - vypije dieslová jednašestka jen o půl litru více.

Nádrž na tisíc kilometrů

Když pak vyrazíte mimo město, aniž chcete na dálnici dráždit policejní Passaty či Suberby, a spolehnete se na indikátor řazení pro ekonomickou jízdu (SIL), můžete jet a jet a jet... třeba z Prahy až do Paříže, aniž byste museli zastavovat u čerpací stanice. Tedy pokud nezatoužíte po autogrillu u Mannheimu. Z padesátilitrové nádrže totiž co sto kilometrů zmizí jen čtyři litry. Slovo žízeň zkrátka tahle Honda Civic nezná.

Honda Civic Tourer
Interiér Hondy Civic Tourer to jsou kvalitní materiály a promyšlená ergonomie
Honda Civic Tourer ve vyšší výbavě nabízí samozřejmě i hlídání mrtvého úhlu
Honda Civic Tourer

Ostatně při delší cestě vám nakonec nebude ani vadit, že motoroví inženýři odflákli systém start-stop. Téměř každé zastavení (autorovi se nepodařilo zjistit v jaké souvislosti) doprovází při opětovném nastartování škubnutí připomínající náraz na pouťovém autodromu - jedné z úsporných vychytávek je plynulost a kultivovanost cizí.

HONDA CIVIC TOURER 1,6 i-DTEC

Technické parametry:

  • Max. výkon: 88 kW (120 k) při 4000 otáčkách
  • Max. točivý moment v Nm: 300 při 2000 otáčkách
  • Zrychlení z 0 na 100km/h: 10,1 - 10,5 s
  • Maximální rychlost: 195 km/h
  • Převodovka: Manuální 6st.
  • Objem nádrže: 50 l

Spotřeba (dle výrobce, l/100km):

  • městský provoz 4,2 - 4,3
  • mimoměstský provoz 3,6 - 3,7
  • smíšený provoz 3,8 - 3,9

Škoda, hluk z 88kilowatového motoru do kabiny prakticky nepronikne, agregát pod plynem táhne, kdy je potřeba, a předjíždět s ním na okreskách dokáže způsobit i radost - 120 koňů pod kapotou je dobře trénovaných. Oproti silnější benzinové osmnáctistovce (104 kW/142 k) nemusíte ani sáhnout příliš hluboko do kapsy, naftový Tourer je o 35 tisíc dražší (viz tabulka Cena...).

Kufr nenasyta

Příjemně nízká spotřeba potěší rodinný rozpočet, vnitřek vozu - hlavně prostor za pátými dveřmi - zase zabrání hádkám při rodinném balení. Obří kufr (624 litrů) dělá z Tourera lídra třídy, kterému může tiše závidět i Čechy milovaná Škoda Octavia Combi. Pro upřesnění: kufr je rozdělený na dvě části - hlavní pojme 507 litrů a pod podlahu se vejde dalších 117, jde o místo třeba pro dvě palubní zavazadla. Útroby kufru pak nenasytně spolknou kočárek i odrážedlo, míče, hračky i tašky tříčlenné rodiny a pořád nemají dost. Zavazadelník by polykal dál a dál, až máte tísnivý pocit, že nákladem na rodinný víkend spíš krmíte černou díru. Japonský vůz je podle tvůrců "vyroben pro Evropu", což asi nejlépe demonstruje právě "nenažraný" kufr.

ROZMĚRY:

  • délka: 4535 mm
  • rozvor: 2595 mm
  • šířka: 1770 mm
  • výška: 1465 mm

K další variabilitě "nákladového prostoru" Toureru navíc přispívá i zadní řada sedaček, takzvané Magic Seats, samozřejmě v základní výbavě. Sedačky jednoduchou manipulací položíte a vznikne manželská postel, stejně jednoduše je postavíte do pozoru, abyste převezli vyšší náklad. Za zadní část si konstruktéři zaslouží pochvalu, třeba i kvůli důmyslnému detailu - skrýši krytu kufru, který najdete pod podlahou hned za hranou zadních dveří.

V jednom však zadní sedadla tak úplně Magic nejsou. Uchycení dětské sedačky do Isofixu připomíná hlavolam. Možná však jde jen o první dojem, který byl v mém případě trochu zbytečně upocený.

1. lekce: palubní počítač

Za volantem Tourera si dobře posedíte, na všechno dosáhnete, nebudete trpět klaustrofobií a možná si nakonec i zamilujete kosmický design palubní desky. S čím však asi budete spokojení méně, je palubní počítač, resp. jeho ovládání. Nepovažuji se za technického analfabeta, ale zkrotit ho mi vzalo hodně trpělivosti a nakonec jsem stejně 
musel sáhnout po manuálu a přestat se bát nelogických ovládacích kroků. Pro střelce od boku mám vzkaz: Zapomeňte, že si palubní počítač ochočíte metodou pokus-omyl.

Ovladače funkcí, které intuitivně čekáte na multifunkčním volantu, najdete totiž na středové konzoli, a opačně to platí stejně. Na seznam výtek pak lze ještě dopsat nepolohovatelnou loketní opěrku (proč!?) či nepraktické místo na pití, kvůli kterému musíte lámat zápěstí, abyste zařadili sudé rychlostní stupně. Místa je dost, tak proč to nevyřešili líp, bleskne vám často hlavou.

A jak je na tom Tourer s bezpečností? Na posádku dohlíží nekonečné množství airbagů, na řidiče dvoustupňový, a v případě nárazu se pak o hlavu, kromě opěrek s ochranou krční páteře u předních sedadel, starají i hlavové airbagy, které konstruktéři „napnuli“ po celé délce kabiny.

ČTĚTE DALŠÍ TESTY:

Za další bezpečnostní libůstky si však připlatíte. Honda nabízí celkem dva balíčky, první za 22 500 (najdete v něm třeba protikolizní systém, varování před čelní srážkou, systém rozpoznávání dopravních značek či sledování mrtvého úhlu). Druhý za 131 500 korun, nabízený pouze k modelu v nejvyšší výbavě Executive, pak doladí Tourera k dokonalosti adaptivním tempomatem, varováním před neúmyslným přejížděním z pruhu do pruhu, navigací nebo třeba asistentem při couvání v nepřehledném místě.

Designový krok zpět

Při pohledu na novou Hondu Civic Tourer se vkrádá i otázka, na co mysleli designéři, když tvořili nástupce dnes už legendárního kosmického Civicu. Je jasné, že ubrali designové bláznoství, ale i tak se jim podařilo zůstat na výsluní výstřednosti. Tourer nutí chodce, ale i ostatní řidiče, ohlédnout se, hypnotizuje tváře na ulici, a to i přes to, že je vlastně optikou svého předchůdce nudný.

CENA Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC
NEJNIŽŠÍ CENA492 900 Kč (ve výbavě Comfort - s bonusem 30 tisíc)
CELKOVÁ CENA TESTOVANÉHO VOZU596 400 Kč (ve výbavě Lifestyle)
AKČNÍ CENA566 400 Kč

ZÁVĚR: Honda zaútočila v na kombíky konkurentů v nižší střední třídě sebevědomě, ba drze. Ze Civica Tourer 1,6 i-DTEC se totiž snadno stane rodinný miláček. Má nenasytný kufr, do kterého zabalíte půlku domácnosti, motor s apetitem abstinenta, a navíc je bezpečný pro posádku i okolí.

Autor: