Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Land Rover Discovery 4: stojí jako byt 1+1 v Praze, ale sbalíte do něj dvě rodiny

Ekonomika

  10:00
Narodit se do rodiny Land Rover s příjmením Discovery a pořadovým číslem 4 není ostuda. Naopak. Mít ve vínku prostor, silný motor, bezpečnost a terénního ducha jako Land Rover Discovery 4 3,0 SDV6 HSE je možná sen každé volné automobilové duše. Server Lidovky.cz přináší další díl seriálu Rodina na cestách.

Land Rover Discovery 4 to je dvou a půl tunový kolos foto: samLidovky.cz

Čtvrtá generace Discovery klame tělem. Mamut, obr, mastodont, jak chcete, se sice tváří neohrabaně, ale není těžké zjistit, že vychytávky, které ho předurčují pro zakusování se do terénu, oceníte i ve městě. Jen namátkou: skvělý rejd, výškově nastavitelný podvozek, kamerový systém navázaný na parkovacího asistenta... Rodina však Discovery ocení hlavně kvůli velkému prostoru ve druhé řadě sedaček či nenasytnému kufru.

Nebalte, nemá to smysl

Kufr Discovery 4 je totiž tak velký, že jedna taška se v ní bude bát a poprosí vás, abyste ji v něm nenechávali samotnou. A tak přihodíte další tašky, kočárek, kolo, gril, stan, spacáky i dětskou nosičku a s pocitem krmiče slonů zabouchnete poloprázdný kufr. Zavazadelník Discovery 4 slibující v základu místo pro 1200 litrů nákladu je zkrátka požehnáním pro rodiny, které nechtějí ztrácet čas nad balícími seznamy a popadnou vše, co by se mohlo hodit. A ještě pak můžete zavolat kamarádům, kteří na víkend do hor vyrážejí s vámi, jestli nepotřebují něco vzít.

Land Rover Discovery 4 prošel změnami, které mu sluší
Testovaný Land Rover Discovery 4 poháněl třílitrový turbodiesel označený SDV6
Interiér Land Roveru Discovery 4
Místo řidiče je u Land Roveru Discovery 4 přehledné a funkční

Jenže obří kufr s sebou nese i jednu ne nepodstatnou vadu. Je hodně hluboký, takže při vykládání by se na nejvíc „utopená“ zavazadla hodila tyč s hákem, abyste do kufru nemuseli lézt. Problém při výlovu kufrů bude mít kdokoli s průměrnou výškou. Nešikovnosti navíc nahrávají také podélně rozdělené zadní dveře. Při otevření, respektive vyklopení totiž vzdálenost ke spodní hraně druhé řady sedadel prodlužují o dalších zhruba 40 centimetrů. V tu chvíli postrádá smysl vaši menší partnerku pro cokoli do kufru posílat. Nedosáhne totiž ani do půlky. A v případě, že jste Discovery protáhli terénem, počítejte také s tím, že prach a bahno spolehlivě otřete do kalhot či bundy.

Land Rover Discovery 4 3,0 SDV6 HSE

Technické parametry:

  • maximální výkon kW (k) při ot./min: 188 (256) při 4000
  • maximální točivý moment N.m při ot./min: 600 při 2000
  • objem: 2993 cm³
  • maximální rychlost: 180 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s

Spotřeba:

  • město (l/100 km): 8,7
  • mimo město (l/100 km): 7,6
  • kombinovaná (l/100 km): 8,0
  • objem nádrže: 82 l

Terénní nastavení:

  • nájezdový úhel vpředu: 36,2º
  • nájezdový úhel vzadu: 29,6º
  • terénní světlá výška (pouze se vzduchovým odpružením) až 310 mm (standardní světlá výška až 185 mm)

Objem zavazadlového prostoru (sedmimístná verze):

  • 1 řadou 2 558 l sedm sedadel
  • 2 řadou 1 192 l sedm sedadel
  • 3 řadou 280 l sedm sedadel

Pro sedm? Jen krátce

Pro větší rodinu nabízí Land Rover také sedmimístnou verzi. Dvě sedadla ve třetí řadě však, jak už to u osobních aut bývá, příliš pohodlná nejsou. I když by obří prostor mohl svádět myšlenky, že tam naleznete dost místa, zapomeňte na to. Manipulace se šestou a sedmou sedačkou vás navíc přesvědčí o tom, že inženýři v Land Roveru snad ani nepočítali, že by se sedačky používaly.

Složit, případně rozložit je vám zabere spoustu času a vyžádá si gymnastické výkony. Malým plusem tak zůstává „nouzových“ 280 litrů pro náklad v případě, že z vašeho Discovery přece jen uděláte mikrobus. V jistém věku se děti o sedačky ve třetí řadě budou možná prát, ale po pár zkušenostech, možná už pár kilometrech spíš začnou před další jízdou tahat černého Petra.

Jízda plná překvapení

I po střechu naložené více než dvou a půl tunové Discovery 4 spolehlivě táhne třílitrový turbodiesel SDV6 spojený s 8stupňovou automatickou převodovkou. Akcelerace je překvapivě dobrá, řazení svižné. A spotřeba? Jste-li dravec, samozřejmě si za naftu připlatíte. V redakci jsme se čtyřkou najeli přes 700 kilometrů (360 km po dálnici, 100 km ve městě a 260 km všude možně), vyvezli jsme ji na hory, řádně protáhli po dálnici a nakonec s ní pohrkávali ve městě. Průměrná spotřeba slabě přelezla devět litrů. Za slibem výrobce uvedeného v kolonce kombinovaná spotřeba jsme tak o více než litr zaostali.

Rozměry

  • délka 4 829 mm
  • výška 1 887 mm (se střešními nosiči 1 891 mm)
  • šířka 1 915 mm
  • hmotnost 2570 kg

Co stojí za zmínku je nezvykle kultivovaný systém Stop/Start (mnoho menších aut by mohlo závidět), dobře odhlučněný interiér a také pružnost 256koňového agregátu, kterou oceníte hlavně při předjíždění, až máte chuť znovu nalistovat v rodném listu, zda ten obr pod vámi skutečně váží přes dvě a půl tuny.

Pružný motor se stejně jako prudké akceleraci přizpůsobí i městské jízdě, z níž dělá zážitek dobře nastavený osmistupňový automat. Pro město navíc čtyřka nabízí za příplatek 44 200 Kč i prostorový systém kamer. Byť je primárně určený na kontrolu okolí při terénních radovánkách, využijete ho stejně dobře - v kombinaci s naváděcím parkovacím asistentem a vynikajícím rejdem - i ve městě, v podzemních garážích či při parkování na ulici. Mimochodem, výškově nastavitelný podvozek, zdánlivě zbytečnou parádu pro město, oceníte třeba při vjezdu do podzemních garáží. Snížení až o pět centimetrů se může ukázat rozhodující třeba u zákazové cedule s nápisem „do 1,9 metrů“. Sami zkuste napočítat, kolik jich jen po Praze najdete u vjezdů do podzemí.

Další testy ze seriálu Rodina na cestách najdete ZDE:

Peníze, peníze, peníze

Land Rover Discovery 4 3,0 SDV6 HSE je v mnoha ohledech výjimečný. A za výjimečnost se platí. Testovaná verze se přehoupla lehce přes dva miliony korun. Když k tomu připočítáte ještě extra výbavu (namátkou - sedmimístné provedení s druhou řadou sedaček dělenou v poměru 35:30:35, prostorový systém kamer, „bezklíčový“ systém otevírání a startování, metalízu, vyhřívané sedačky atp...), vytáhne vám prodejce z kapsy ještě dalších 300 tisíc. Jenže za cenu pražského bytu dostanete monstrum, které si hravě poradí s terénem, ladně prosviští okreskami a na dálnici vám bude našeptávat: Šlápni na to, chci jet rychleji.

Závěr: Land Rover Discovery 4 se umí rvát s terénem. Když mu ale budete věnovat dostatek pozornosti, brzy vás přesvědčí o tom, že se narodil i pro město, dálnici či klasickou silnici. Na první pohled možná neohrabané monstrum totiž vyniká jízdními vlastnostmi, prakticky řešeným interiérem (až na tu třetí řadu sedaček), obřím kufrem a poměrně slušnou porcí příplatkového vybavení. Je ale také jasné, že vaši peněženku rozhodně šetřit nebude.

CENA Land Roveru Discovery 4 3,0 SDV6 HSE
cena testovaného modelu2 018 240 Kč
doplatková výbava322 915 Kč
Autor: