Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Test LN: Odhad škody? Poslanci selhali

  22:05
PRAHA - Poslanci budou brzy rozhodovat o novele policejního zákona. Její součástí je i kontroverzní bod, který má policii zbavit povinnosti jezdit k dopravním nehodám se škodou pod 100 tisíc korun. Jak ale vychází najevo, výši škody neumí odhadnout ani sami poslanci.

Ilustrační foto. foto: Jan Zátorský, Lidové noviny

LN to zjistily v testu v Poslanecké sněmovně. O co šlo? Na fotografiích šesti havarovaných aut zkoušeli zákonodárci odhadnout výši škody, která na nich vznikla. Ve více případech se dokázal trefit pouze jediný – ministr životního prostředí Martin Bursík. Cenu náhradních dílů prý zná. „Vím, že je to strašně drahý,“ řekl Bursík.

250 tisíc? To není možný...
Zbytek dotázaných, tedy lidovci Cyril Svoboda a Pavel Severa, ministr průmyslu a obchodu Martin Říman z ODS, sociální demokrat Vítězslav Jandák a komunista Václav Exner, většinou poškození značně podhodnotili a výši škod se divili. „To není možný. Tohle že je na 250 tísíc. To ne,“ vykřikl nad fotkou zdemolovaného volkswagenu Martin Říman.

Jiní vůbec neodpověděli. Bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský z KDU-ČSL se z testu omluvil s tím, že posuzovat nehody jen podle fotografie by nebylo příliš korektní. Podobnou námitku měli i někteří  poslanci, kteří nakonec zkusili hádat. „To je těžký takhle z fotky. Nevím, jestli to auto nemá nějaké vnitřní poškození,“ řekl například Jandák.

Ministr školství Ondřej Liška si fotografie ani neprohlédl. Stačila mu otázka a zmínka o zvýšení limitu hmotné škody. „Já vám to hodnotit nebudu. Nesouhlasím s tím, aby policisté k nehodám nejezdili. Měli by být u každé havárie. Je to jejich povinnost, proto si je platíme z daní,“ podal ministr vysvětlení a zmizel ve sněmovním bufetu.

Odhady oslovených poslanců:

Fotografie najdete ve fotogalerii, správné odpovědi pak na konci článku.

Martin Bursík (Strana zelených) a) 70 tis., b) 60 tis., c) 250 tis., d) 200 tis., e) 120 tis., f) 20 tis.

Martin Říman (ODS) a) 30 tis., b) 70 tis., c) 250 tis., d) 80 tis., e) 90 tis., f) 10 tis.

Cyril Svoboda (KDU-ČSL) a) 30 tis., b) 50 tis., c) 150 tis., d) 100 tis., e) 80 tis., f) 15 tis.

Pavel Severa (KDU-ČSL) a) 60 tis., b) 40 tis., c) 200 tis., d) 120 tis., e) 100 tis., f) 5 tis.

Vítězslav Jandák (ČSSD) a) 30 tis., b) 30 tis., c) 100 tis., d) 50 tis., e) 50 tis., f) 10 tis.

Václav Exner (KSČM) a) 20 tis., b) 30 tis., c) 60 tis., d) 30 tis., e) 40 tis., f) 25 tis.

U některých nehod poslanci poznávali vlastní karamboly, a byli tak ve stanovování ceny o poznání přesnější. „Něco podobnýho se stalo i mně. To bude tak 25 tisíc,“ řekl Exner při pohledu na sedmitisícové poškození Škody Octavie. V jiných případech byly ale jeho tipy velmi nepřesné - ze všech dotázaných byl nejhorší. Poškození volkswagenu, které pojišťovna vyčíslila na 250 tisíc korun, odhadl na třicet tisíc.

Pojišťovna by se ptala: Je to podvodník?

Kdyby šlo o reálnou situaci a poslanec za KSČM s tímto autem opravdu havaroval, s největší pravděpodobností by měl oplétačky s pojišťovnou. K nehodě by totiž podle svého tipu nepřivolal policii a tím by nesplnil svou povinnost.

A pojišťovna by si lámala hlavu nad tím, proč k tak velké nehodě policii nezavolal. Exner by jí připadal podezřelý. „Ptali bychom se, proč u nehody nechtěl policii. Zda byl opilý, řídil bez řidičáku, nebo se nehoda stala jinak, než nám tvrdí,“ říká mluvčí Kooperativy Marek Vích. Pojišťovna by k němu přistupovala jako k potenciálnímu pojistnému podvodníkovi a mohla by mu snížit pojistné plnění. Kdyby pak Exner opět havaroval, pojišťovna by mu neuhradila sto procent nákladů, ale třeba jen padesát.

„Když bude odhad škody opravdu špatný, pojišťovny zpozorní a začnou se řidiče vyptávat. Určitě ho ale hned neodsoudíme. Záleží na mnoha faktorech. Například jestli šla škoda vůbec odhadnout správně,“ popisuje kroky pojišťoven mluvčí Kooperativy Vích.

Tomu všemu se pravděpodobně vystaví řidič, který škodu na svém voze podhodnotí. Pykat však bude i viník nehody, který škodu přemrští. Pokud zavolá policii při malé nehodě, tedy například té, při které vznikne škoda zhruba 20 tisíc, policie mu naúčtuje výjezd svého vozu. Viník nehody, který nesprávně tipoval, tak může přijít až o několik tisíc korun.

LN v minulých dnech vyrazily do sněmovny s fotografiemi nehod, které pro ně připravila nejmenovaná pojišťovna.  Vyfocené karamboly tak už byly zúčtované, a pojišťovna tedy přesně věděla, kolik za ně vyplatila peněz.

Ukázalo se, že na mnoha snímcích nelze poškození vozu spolehlivě určit. Odřeniny a pomačkané plechy vypadají někdy na první pohled jako drobnost. Skutečná cena za jejich opravu se ale může pohybovat v řádech statisíců korun.

Ministerstvo chce zvýšit takzvaný škodný limit hlavně kvůli tomu, aby policisté nemuseli řešit každou malou nehodu, a měli tak čas na jinou práci. „Chceme zvýšit prostor pro práci policistů a zároveň odlišit slušné řidiče od pirátů silnic,“ komentoval to ministr vnitra Ivan Langer.

„Slušné řidiče chceme chránit a neslušné řidiče ke slušnosti motivovat. V žádném případě to nemá znamenat, že bychom zbavovali policii odpovědnosti a chtěli pojišťovnám ulehčovat práci. Chceme méně administrativy tak, aby policisté byli skutečně policisty,“ zní oficiální stanovisko ministra.


Správné odpovědi: a) 71 tis., b)52 tis., c) 250 tis., d) 250 tis., e) 110 tis., f) 7 tis.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.