Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Test navigací do mobilu: která je nejlepší?

Ekonomika

  20:25
Německý automotoklub ADAC udělal test navigací v telefonu. Jak obstál placený software a jak aplikace, které jsou zdarma?
Navigace - ilustrační foto

Navigace - ilustrační foto foto: Shutterstock

Do srovnávacího testu si zástupci ADACu vybrali sedm telefonů s různými navigačními aplikacemi. Pět z nich je placených a dvě jsou zcela zdarma. Hodnotilo se opět několik vlastností a schopností. Již dopředu prozradíme, že nejvyšší známku "velmi dobré" (tedy jedničku) nezískal nikdo. ADAC přitom upozorňuje, že se jedná o nejlevnější a proto i velmi rozšířený způsob vyhledávání tras. Navigace v mobilním telefonu má totiž na rozdíl od klasické přenosné nespornou výhodu v tom, že ji máte stále při ruce.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz


Na poslední, tedy sedmé příčce, najdeme navigační software Skobbler, určený pro Apple iPhone 4. Dostal známku "uspokojivá," (což je trojka) přitom velmi dobře (na jedna) si vedl v oblasti výpočtu trasy a dobře (dvojkou) byla hodnocena obsluha. V hodnocení dopravních informací si Skobbler ale vysloužil jasnou pětku, za navigaci a všestrannost dostal trojku.

Jeho klady jsou nízké pořizovací náklady (jen 2 eura), přehledné zobrazení a snadná obsluha. ADAC mu vytýká, že neposkytuje žádné dopravní informace, neupozorňuje na odbočení, trasu nelze přesněji plánovat (zastávky atd.) a neuvádí vždy správné doby příjezdu. Kromě toho postrádá návod a mapy OpenStreetMap 2010 neprocházejí kontrolou. Mohou tedy obsahovat chyby. Provoz bude navíc levný, jen pokud máte neomezený datový tarif, protože mapové podklady se dle potřeby stahují z internetu.

Jak se testovalo

Na výsledku testu se 15 % podílela všestrannost použití. Jak již zde padlo, navigace v mobilu se může hodit i když zrovna nejedete autem. Snadnost obsluhy ovlivnila celkové hodnocení z 20 % a výpočet trasy z 25 %. Samotné navigování se na celkové známce podílelo 20% měrou, stejně jako dostupnost dopravních informací.

Na šestou příčku dosáhla navigace Nokia Maps 3.0 – tedy aplikace, která je pro majitele těchto telefonů zdarma. Stejně jako u všech dalších navigací, také zde byl jedničkou hodnocen výpočet trasy. V ostatních disciplínách si ale navigace Nokia připsala trojky. Kladně byla hodnocena vhodnost navigace i pro pěší a rozsáhlé mapové pokrytí. Test proběhl v telefonu Nokia E72 a zde ADAC vyzdvihuje nejdelší životnost baterie z testovaných zařízení.

Naopak minus pak připisuje za dodatečné náklady na přenos dat, protože dopravní informace či POI (body zájmu) si software stahuje z internetu. Zde se zmiňuje i neaktuálnost dopravních informací nebo chybějící upozornění na odbočení. Při testu se také ukázalo, že někdy dlouho trvá, než se uskuteční první satelitní kontakt po spuštění zařízení (zdlouhavé vyhledávání satelitů). Na testovaném telefonu byla nevýhodou i malá tlačítka a malý displej.

Pátou příčku obsadil taktéž zdarma nabízený program Google Maps Navigation. Jeho test proběhl na telefonu Samsung i9000 Galaxy S s operačním systémem Android. Za všestrannost využití si software připsal dvojku, za ovladatelnost trojku, stejně jako za navigaci. Čtyřkou byla hodnocena dostupnost dopravních informací.

Kladně byla hodnocena velice snadná instalace, jednoduché zadávání cíle a jeho vyhledávání, vysoké rozlišení (možnost satelitního pohledu) a aktuálnost map. Naopak záporně ADAC klasifikoval nespolehlivost dopravních informací, nemožnost zadávat průběžné cíle a zastávky či absenci návodu. Chybí také upozornění na odbočení.

Jen o trochu lepší a tedy čtvrtý je Falk Navigator Europe běžící na Apple iPhone 4. Za jeho pořízení dáte 70 eur. Za všestrannost dostal trojku, stejně jako za dostupnosti dopravních informací. Ovladatelnost a samotná navigace byla hodnocena dvojkou. Dobře byl hodnocen asistent pro jízdu v pruzích či upozornění na místa častých dopravních nehod. Výhodou je také možnost dokoupit různé cestovního průvodce (vždy za 1,6 eur). Tato navigace umí nejrychleji z testovaných najít vaši polohu a vypočítat trasu.

Nevýhodou Falku je dostupnost dopravních informací za roční poplatek 20 eur. Navíc aktuálnost informací není vždy dobrá. Výtka míří také k trochu těžkopádnějšímu pohybu v menu.

Třetí příčka v testu patří programu Navigon MN 7 Live, který se podrobil zkoušce na Samsungu i9000 Galaxy S (používá systém Android). A výsledek? Všestrannost využití za tři, obsluha, navigace a dopravní informace za dva. Hodnocení srovnatelné s TomTomem na druhé pozici. I cena je stejná – 90 eur. Ale nepředbíhejme.

Více na Autowebu

Mezi klady této navigace řadí ADAC dobré grafické zobrazení nebo velice dobrý asistent jízdy v pruzích. Výhodou je také dostupnost dopravních informací a možnosti alternativních tras. Naopak velké minus představuje nestabilita navigace (během testu několikrát spadla), dopravní informace nebyly vždy aktuální (nejsou z oficiálních zdrojů, uživatelé si je předávají). Navíc je vyžadována registrace do služeb Google (zdarma, avšak obtěžuje).

Druhé místo obsadil TomTom Navigator 7 určený pro Apple iPhone 4. Za všestrannost využití dostal trojku, obsluhu, samotnou navigaci a dostupnost dopravních informací ale zástupci ADACu hodnotily dvojkou. Cena navigace je na německém trhu 90 eur.

K silným stránkám patří plánování trasy, asistent jízdy v pruzích, zobrazování dopravních informací a celkově zdařilé rozvržení obrazovky. Výtku si vysloužila občasná neaktuálnost dopravních informací či podle ADACu mírně těžkopádný pohyb v menu.

Na první místo dosáhl ten samý software, jako najdete na třetím postu (Navigon MN 7 Live), avšak pracující na Apple iPhone 4. Lépe, přesněji dvojkou zde byla hodnocena všestrannost využití, avšak za cenu o 20 eur vyšší. V popisu hodnocení se navíc zmiňují dva klady: rychlé reakce a velmi citlivý displej. Je tu ale také jedno minus, které program v zařízení firmy Samsung nedostal. Jedná se o zrcadlení displeje, což zhoršuje jeho čitelnost.

Autor: