Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Emise z aut prověří v Evropské unii reálný provoz. Už od roku 2017

Evropa

  18:11aktualizováno  19:49
BRUSEL - Diplomaté členských zemí EU ve středu po několikahodinovém jednání našli dohodu nad kompromisní podobou systému testování emisí automobilů v reálném provozu (RDE). Česká republika se nakonec zdržela, proti bylo jako jediné Nizozemsko, uvedly zdroje ČTK.
Výfuk, ilustrační foto

Výfuk, ilustrační foto foto: Shutterstock

Diesely propadly v testech. Vypouští i desetkrát víc emisí než při měření EU

Evropská komise a členské země osmadvacítky reagují na skandál automobilky Volkswagen, která manipulovala s výsledky emisních testů. Nejnovější návrh změn pravidel představila komise členským zemím teprve před několika dny, v pondělí o něm jednali ministři životního prostředí. O zavedení RDE se přitom hovoří už počátku roku 2011.

Evropská komise dnešní rozhodnutí členských zemí uvítala. Eurokomisařka pro vnitřní trh a služby Elžbieta Bieńkowská v prohlášení upozornila, že unie bude první částí světa, kde bude podobně přísné testování vozidel platit. Plánem podle ní je doplnit jej o revidovaný povolovací rámec i dohled nad trhem.

První fáze měření bude probíhat od září 2017

Měření emisí oxidů dusíku v reálném provozu bude podle kompromisní dohody v prvním kroku naplno využíváno od září 2017 pro nové typy aut a od září 2019 pro všechna vozidla. V první fázi bude vyšší tolerance odchylky, kdy se měření v reálných podmínkách od hodnoty z laboratorních měření bude moci lišit až o 110 procent. Takzvaný „faktor konformity“ (CF) má tedy v tomto případě hodnotu 2,1.

Analytici: Skandál s emisemi způsobí Volkswagenu miliardové ztráty

Druhá fáze, má začít v roce 2020 pro nové typy aut a v roce 2021 pro všechna vozidla. V tomto případě už by nemělo být možné odchýlit se o více než o polovinu (CF na úrovni 1,5).

Po přibližně pěti hodinách dosažený kompromis změkčuje původní plán Evropské komise, která počítala s nižšími možnostmi odchylky a o rok rychlejším náběhem oné druhé, přísnější fáze. Komise dnes upozornila, že nyní se výsledky testů v laboratoři a v reálném provozu liší v průměru až o 400 procent od limitu, který norma Euro 6 od září 2014 stanoví na 80mg kysličníků dusíku na kilometr.

K návrhu se nyní musí vyjádřit Evropský parlament, nemůže však měnit jeho detaily. V prohlášení pro média už dnes ale kompromisní dohodu odmítla liberální frakce ALDE.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!