Domácí outdoorové firmy, které až dosud vyráběly v Asii kvůli nižším cenám trička, kalhoty, bundy či obuv, začínají spřádat plány na návrat do Česka. Důvodem je rostoucí cena práce v Číně.
"Výrobní ceny se v Asii zvedly oproti loňsku o 15 až 20 procent, navíc rostou i náklady za přepravu. Za jeden kontejner jsme dříve platili tisíc dolarů, nyní se cena vyšplhala na 1400 dolarů," říká Radek Nováček, obchodní ředitel společnosti Direct Alpine.
Před pěti lety tato firma přemístila část výroby do Vietnamu. Nyní uvažuje o postupném návratu zpět do Česka. "Náklady jsou v Asii ještě pořád nižší. Předpokládám ale, že budou i nadále růst a je proto nasnadě se připravit," zdůraznil Nováček. Přesouvat výrobu chce začít firma od příští zimy.
Stejné plány má i většina ostatních českých outdoorových firem. "Postupně budeme vracet výrobu do Čech. Nyní šijeme přes 60 procent výrobků v Číně, Vietnamu, Indii. Už letos chceme ale začít více věcí vyrábět v Česku. Asie zdražuje ceny produkce, kvalita se ale nezvýšila, a proto se musí jeden kus po druhém kontrolovat. A to zvyšuje náklady. Výroba v Asii se tak již pomalu přestává vyplácet," řekl marketingový manažer Humi Outdoor Vít Hněvkovský.
Filip Komorous, marketingový šéf společnosti Hannah, zdůraznil, že postupný přesun výroby z Číny i jihovýchodní Asie neplánují jen české firmy. "Situace je v celém oboru stejná. Netýká se to jen českých značek, ale i mezinárodních. Všichni se potkáváme ve stejných továrnách," řekl Komorous.