Výsledky ankety hovoří jasně. Největšími piráty silnic jsou Němci a Poláci. Sedmdesát procent z nich se totiž přiznalo, že občas nedodrží povolenou rychlost. Nejlepší nebo nejvíce neupřímní řidiči se naopak rekrutují z Maďarska a Rumunska, kde se hlásí k přísnému respektování pravidel devět řidičů z deseti.
Průzkum také odhalil odlišnosti mezi řízením mužů a žen. Muži jsou podle výsledků agresivnější – častěji totiž překračují rychlostní limity. K porušování předpisů se přiznala polovina z nich. Mezi ženami tak učinily jen čtyři řidičky z deseti. Zatímco každý druhý muž v průzkumu tvrdí, že pánové si za volantem počínají daleko lépe než ženy, ty tvrdí opak. Více než polovina z nich považuje mužskou jízdu za daleko nebezpečnější, a tudíž horší.
Typický řidič v autě telefonuje
V České republice se ale obě pohlaví vzácně shodla na tom, kdo jsou vůbec nejhorší řidiči na tuzemských silnicích. Beze sporu to prý jsou starší pánové v klobouku.
Tyto výsledky podporuje i předseda Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček. „Jsou to sváteční řidiči, většinou důchodci. Oni byli zvyklí jezdit v úplně jiných podmínkách, než panují na českých silnicích nyní. Na své škodovky a favority vyplýtvali své celoživotní úspory a nyní nestíhají. Myslí si, že čím pomaleji pojedou, tím bezpečnější jejich jízda bude,“ říká psycholog.
Kromě nejhoršího řidiče vyšel z průzkumu i řidič zcela typický. A jaký je? „Bez auta si neumí představit život a řízení je pro něj relaxace. V autě často poslouchá hudbu, telefonuje a někdy i obědvá,“ popisuje Čecha řidiče generální ředitel GE Money Auto Milan Beutl.