Lidovky.cz

Německý správce 'šikanuje' Česko kvůli naftě: Zaplaťte zálohu a všechny náklady

Ekonomika

  6:00
PRAHA/KRAILLING - Velmi tvrdý postup zvolil Mirko Möllen vůči zástupcům českého státu. Konkursní správce firmy Viktoriagruppe sepsal vedení tuzemských hmotných rezerv podmínky, za nichž můžou použít zařízení pro plnění autocisteren, které by z Německa mohly začít odvážet naši naftu. Mezi nimi je třeba požadavek na zaplacení všech nákladů spojených s čerpáním paliva.

Areál v Kraillingu a insolvenční správce firmy Viktoriagruppe Mirko Möllen. foto: Koláž ČTK a reprofoto PLUTA Rechtsanwalts GmbH

„Evakuaci“ vlakem, která by byla rychlejší a možná i levnější, zatím znemožňuje poškozená železniční vlečka u německého skladu. České úřady jsou sice ochotné ji nechat opravit na vlastní náklady, ale ještě nemají ani cenový odhad. Proto jsou úvahy o použití autocisteren namístě.

Jenže požadavky, které si insolvenční správce Möllen pro použití toho způsobu transportu klade, jsou poměrně nekompromisní. Navíc dal české straně na odvoz zhruba 80 milionů litrů nafty čas jen do 30. dubna. Nadto stále neuznal, že palivo šest let ochraňované firmou Viktoriagruppe v německém Kraillingu, jednoznačně patří Česku, ačkoliv to má k němu veškeré doklady.

Začala 'mission impossible'. Češi jedou spočítat opravu kolejí pro záchranu nafty

Čerpací zařízení pro nákladní auta lidé z Viktoriagruppe podle insolvenčního správce nikdy nepoužívali (naftu do areálu vozili vlaky), není tak údajně možné vyloučit potíže při tankování a další náklady na odborné testování příslušenství či jeho případné nutné opravy.

Po české straně proto podle zjištění serveru Lidovky.cz žádá neomezený příslib úhrady veškerých výdajů.

“Učiňte zkrátka závazný a úplný příslib úhrady nákladů bez obvyklých omezujících formulací a zaplaťte zálohu ve výši minimálně 25 tisíc eur nebo jednoduše sami zadejte zakázky zejména firmě pro opravu vah nebo sanaci ploch (znáte je) a proveďte objednávku u TüV Süd (společnost zabývající se mimo jiné nezávislým ověřováním či certifikací – pozn. red.) a dalších,” píše Mirko Möllen v dopise právnímu zástupci Správy státních hmotných rezerv (SSHR) na konci února.

Areál firmy Viktoriagruppe v Kraillingu.

Svoji tvrdost vysvětluje údajně složitou komunikací s vedením SSHR a jeho neochotou platit skladovací poplatky. To státní organizace odmítla z toho důvodu, že jí správce nepřiznal vlastnictví nafty.

“Váš klient se prozatím nikdy nedržel příslibů plateb. Já z toho důvodu už nebudu vůči Vašemu klientovi činit další ústupky ohledně důvěry,“ uvádí v dopise Möllen.

Vztahy jsou napjaté oboustranně. Čeští úředníci nemají v plánu zaručit se, že v souvislosti s náklady na přečerpávání nafty do cisteren zaplatí veškeré očekávané i nepředvídatelné výdaje, jak žádá insolvenční správce firmy Viktoriagruppe.

Proč Němci povolili odvézt českou naftu? Brání jim v prodeji obřího skladu

„Nemůžu přece insolvenčnímu správci podepsat bianco šek. To je nesmysl,“ odmítá vyřčené podmínky šéf Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr. Zároveň si je vědomý toho, bude nutné kvůli poškozené vlečce začít odvážet naftu nákladními automobily. Podle propočtů insolvenčního správce lze u stojanů naplnit za jeden pracovní den v Kraillingu v ideálním případě 64 kamionů.

„Ověřujeme všechny možnosti, ale stále preferujeme odvoz nafty po železnici,“ říká Švagr. Jeho lidé nyní pracují na potřebných povoleních, které je nutné získat od německých úřadů na opravu vlečky a další aktivity.

Aby správa rezerv šibeniční termín do konce dubna mohla aspoň teoreticky stihnout (či odvézt alespoň část paliva), rozhodla se převoz nafty a opravu kolejí svěřit firmám bez otevřených soutěží. Použije takzvaná jednací řízení bez uveřejnění, v nichž je možné oslovit pouze jednu firmu.

Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským...
Areál firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu. Dřívě sloužil vojenským...

Před dvěma týdny její zástupci představili vládě dvě zakázky. Transport za zhruba 60 milionů korun zajistí státní distributor paliv Čepro. Předpokládaná hodnota opravy vlečky je byla podle dřívějších odhadů SSHR 13,5 milionu.

Ve čtvrtek byli její lidé v Kraillingu spolu s pracovníky stavební firmy Strabag obhlédnout situaci pro odhad doby opravy a její ceny. Kalkulaci vypracuje Strabag v nejbližší době.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.