Lidovky.cz

Vrakoviště krachují, chtějí si stěžovat

Ekonomika

  16:46
PRAHA - Ekologičtí zpracovatelé autovraků jsou ve ztrátě a hrozí jim krachy kvůli nevyřešenému systému financování likvidace vyřazovaných vozidel. Roční ztráta odvětví by letos mohla činit 60 až 80 milionů korun. Kvůli neúnosné situaci v odvětví si chce Sdružení zpracovatelů autovraků stěžovat na tuzemské orgány u Evropské komise v Bruselu.

Kvůli neúnosné situaci v odvětví si chce Sdružení zpracovatelů autovraků stěžovat na tuzemské orgány u Evropské komise v Bruselu. foto: ČTK

Na dnešní tiskové konferenci to uvedl předseda sdružení Jan Volejník. Podle něj stát ani výrobci a dovozci vozidel na ekologickou likvidaci aut nepřispívají, což je v rozporu s evropskou směrnicí o odpadech, a od majitelů aut zpracovatelé poplatky vybírat nesmějí.

Stát přitom začal od nového roku vybírat při první přeregistraci ekologický poplatek za starší vozy až 10.000 korun, ten však rovněž není určen pro vrakoviště. Jediný příjem tak tvoří platby za vytěžený šrot. Výkupní ceny kovů přitom proti loňsku klesly na 40 procent.

"Cena likvidace jednoho vozu se pohybuje kolem 3000 korun, zpracovatelé přitom v současnosti na jednom voze 800 až 1400 korun tratí," uvedl Volejník.

Podle mluvčího ministerstva životního prostředí Jakuba Kašpara bude stát vrakovištím přispívat na likvidaci vraků již neexistujících značek ze Státního fondu životního prostředí, do kterého právě plynou ekologické poplatky za přeregistraci ojetin.

Situaci by měl podle něj zásadně zlepšit připravovaný nový zákon o odpadech, který dává povinnost všem výrobcům a dovozcům aut smluvně zajistit a hradit vrakoviště alespoň na jednom místě v působnosti každé z 206 obcí s rozšířenou působností.

Ročně k ekologické likvidaci putuje kolem 70.000 vozů. Licenci na zpracování autovraků má v současnosti 490 firem. Ve sdružení, které si zakládá na dodržování zákonných pravidel, však působí jen 21 subjektů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.