Lidovky.cz

Slovenské šrotovné: Půl miliardy zmizelo za devět dní

Evropa

  18:58
BRATISLAVA - Druhé kolo poskytování státních příspěvků na nákup nového vozu výměnou za likvidaci staršího auta na Slovensku krátce po 17:00 skončilo. Motoristé měli o dotaci značný zájem a už během devíti dnů odevzdali k sešrotování více než 22 tisíc automobilů. Vyplývá to z informací Sdružení automobilového průmyslu (ZAP).

Slovenská vláda vyčlenila na druhé kolo šrotovného 22,1 milionu eur (asi 587,4 milionu Kč), poskytnutí dalších prostředků k tomuto účelu zatím není v plánu.

"V 17:00 zpracovatelé starých vozidel převzali ke zpracování v druhé vlně šrotovného už 22.100 starých vozidel. Tímto počtem zpracovaných starých vozidel byly vyčerpány prostředky, které ministerstvo hospodářství vyčlenilo na dotaci při nákupu nového vozidla," uvedlo sdružení bez dalších podrobností.

V prvním i druhém kole tak slovenská vláda celkem podpořila nákup více než 40.000 nových automobilů. Na dotace stát vynaloží 55,3 milionu eur (asi 1,47 miliardy Kč). Státní podpora na nákup nového vozidla se rychle vyčerpávala hlavně na začátku minulého týdne po obnovení dotací. Koncem týdne a během velikonočních svátků zájem nepatrně klesl, na dnešek zbyly peníze asi na 2600 vozidel.

Slováci podpořili hlavně zahraniční výrobce
Ministerstvo hospodářství, které zavedení šrotovného společně se sdružením ZAP prosadilo, ale před časem upozornilo, že druhé kolo přineslo i několik negativních jevů. Prodejci například nabízeli nové vozy za vyšší ceny než v předchozích týdnech a problémy byly i s množstvím autovraků, které se hromadily na šrotovištích.

Ne všichni motoristé si už za šrotovné nový vůz koupili. Kvůli velkému zájmu na něj totiž řada z nich musí čekat i několik týdnů či měsíců. Zavedení příspěvků se ale už odrazilo v růstu prodeje vozidel, který se na začátku roku kvůli dopadům světové hospodářské krize prudce snížil.

Se zavedením státní dotace nesouhlasili někteří analytici a opoziční politici. Opatření podle nich Slovensku v boji s krizí nepomůže, protože prý podporuje hlavně zahraniční automobilky. Šrotovné letos zavedly i další státy Evropské unie, například Německo, Francie, Itálie, Rakousko či Portugalsko. V Česku bude možná zavedeno v rámci politických dohod mezi vládou a ČSSD.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.