Lidovky.cz

Obří odlitek z Ostravy se vydal do Anglie

Ekonomika

  14:47
OSTRAVA - Slévárenský závod hutní společnosti ArcelorMittal Ostrava vyrobil největší odlitek za 50 let své existence. Stočtyřicetitunový kolos o výšce 4,2 metry a téměř čtyřmetrovém průměru dnes opustil brány ostravského hutního podniku. Obří odlitek je určen pro anglické strojírny v Sheffieldu. K zákazníkovi bude putovat přes celou Evropu zhruba měsíc.

Ze společnosti ArcelorMittal Ostrava se začal převážet hmotnostně největší odlitek, jaký za svou padesátiletou existenci odlila zdejší slévárna. foto: ČTK

Mnohatunový odlitek, kterému se odborně říká kokila, bude podle Breiové převezen z AMO nejprve po D47 do PSP Přerov k opracování dosedacích ploch. Z Přerova pak bude dopraven do Mělníka. Odtud bude na lodi pokračovat přes Hamburk až na britské ostrovy.

Ze společnosti ArcelorMittal Ostrava se začal převážet hmotnostně největší odlitek, jaký za svou padesátiletou existenci odlila zdejší slévárna.Doprava mnohatunového kolosu přes celou Evropu bude trvat zhruba měsíc. Kokila ve tvaru osmiúhelníku bude sloužit k odlévání velkých ingotů pro výrobu speciálních výkovků, zejména pro jaderný program a lodní průmysl.

"O výrobu těžkých odlitků je zájem i přes složitou hospodářskou situaci, náš závod Slévárna je i v současnosti zakázkově naplněn. Zájem je především ze strany zahraničních zákazníků," potvrdil ředitel slévárenského závodu Antonín Smrkta.

Podle mluvčí firmy Věry Breiové je ostravská firma zřejmě jedinou v Evropě, která je schopná vyrobit odlitek takovýchto rozměrů. "O něco menší kokily umí ještě několik firem v Evropě, i v Sheffieldu mají slévárnu, ale tak velké kokily ani tam vyrobit neumí," uvedla.

Ze společnosti ArcelorMittal Ostrava se začal převážet hmotnostně největší odlitek, jaký za svou padesátiletou existenci odlila zdejší slévárna.Za posledních pět let ostravská firma vyrobila pro tuzemské i zahraniční zákazníky asi dvě desítky těchto speciálních odlitků. Jejich hmotnost pohybovala se od 100 do 130 tun. Jedna z těchto menších kokil putovala rovněž do strojírenské společnosti Forgemasters Engineering v Sheffieldu.

Výroba supertěžké kokily trvala v Ostravě déle než dva měsíce. "Kokilu jsme formovali a odlévali do kesonu, což je laicky řečeno jáma o hloubce osmi metrů a průměru 6,5 metru," uvedl k technologii výroby ředitel pro výrobu a techniku Josef Buryan.

Pro výrobu bylo podle něj použito celkem 155 tun tekutého kovu, výsledná hmotnost po finálním opracování však bude 140 tun. "Museli jsme odlévat za mimořádných bezpečnostních opatření, neboť bylo nutné kov o teplotě 1230 stupňů lít ze dvou jeřábů současně," vysvětlil.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.