Lidovky.cz

Nový šéf ČSA Novák: Ořezat náklady a zblbnout lidi

Ekonomika

  13:45
PRAHA - Krizový manažer Václav Novák přichází zachránit ČSA. Pokud se privatizace aerolinek povede, jeho plány ale už nebudou potřeba.

Pár dní před ukončením privatizace dospěla situace v ČSA do neudržitelného stavu. Zatímco v pololetí dosáhla ztráta firmy závratných 1,8 miliardy, odbory vedly s vedením aerolinek mediální bitvu o to, kdo prosadí svůj krizový plán. Největšího českého leteckého přepravce by si v takové chvíli chtěl koupit za cenu, kterou by mohl stát akceptovat, jen velice pošetilý investor.

Kdo je Václav Novák

Rodák z Trenčína vystudoval pedagogiku s aprobací matematika–fyzika na Univerzitě Karlově. Na filozofické fakultě se pak zaměřil na vzdělávací systémy rozvojových zemí. "Zde jsem získal náklonnost k tomu, řešit nedokonalosti," říká Novák.

V roce 1985 emigroval do Kanady a pak do USA, kde vystudoval ekonomii na University of Phoenix. V roce 1990 se vrátil do Evropy, kde nejdříve vedl českou pobočku rakouské firmy ASA, posléze se začal věnovat krizovému managementu.

V roce 1996 pak spoluzaložil se Zdeňkem Šmejkalem firmu M. L. Moran, kde vede tým krizových manažerů.

Ministr financí se proto rozhodl k poměrně radikálnímu kroku a vyměnil polovinu dozorčí rady. Ta má přitom v pravomoci mimo jiné i odvolání představenstva firmy. Odejít musela většina politiků, kteří byli nahrazeni odborníky na krizový management v čele s Václavem Novákem.

Pomohl Vítkovicím i Setuze, vyhodil tisíce lidí

Toto jméno málokomu něco říká. Novák přitom od poloviny devadesátých let pomohl vyvést z krize hned několik významných podniků. Firma M. L. Moran, kterou v roce 1996 založil s dalším z nových členů dozorčí rady ČSA Zdeňkem Šmejkalem, od té doby uzdravila a prodala přes 25 firem.

Novák v roce 2000 vytáhl z nejhoršího hutnicko-strojírenský holding Vítkovice, když propustil asi polovinu z 11 tisíc jeho zaměstnanců. Půl roku také kontroloval největšího tuzemského výrobce oleje Setuzu, kde se dostal do křížku se státem i tehdejším vlastníkem, kontroverzním podnikatelem Tomášem Pitrem.

Krizové řízení předvedl například ve firmách FedEx, Stavostroj, Vlnap, Jitona, ŽOS Nymburk, Vigona, Vamberecké maso uzeniny či Thermoplast.

Musíte přesvědčit lidi, aby vašemu plánu věřili

Univerzální postup, jak pomoci nefungující společnosti, podle Nováka neexistuje, základní kostra je ale pro všechny projekty stejná. "Jako první musíte zjistit, jestli je to vůbec dělatelné. To je fáze, ve které jsme teď v ČSA," říká Novák. Poté přichází zajištění základních financí a zprůhlednění současného stavu. "Důležité je ořezat náklady, jak to jen jde, protože bez toho firma nemá šanci," pokračuje nový předseda dozorčí rady ČSA ve výčtu nezbytných opatření. Následuje rozdělení zodpovědnosti a pravomocí k nepopulárním krokům, které nutně přijdou. "V poslední fázi musíte zblbnout lidi – přesvědčit je, aby tomu postupu věřili," uzavírá Novák.

Společnost Moran pracuje v současnosti i na jiných zakázkách. Novák se ale zaměří hlavně na aerolinky. "V současné době pracuji z 95 procent na ČSA, ale máme rozdělaných ještě šest nebo sedm projektů, které jsou na druhé koleji," řekl Novák.

Pokud nevyjde privatizace teď, vyděláme na ní příště

Kromě kolegy Šmejkala budou Novákovi krýt při restrukturalizaci aerolinek v dozorčí radě záda ještě další staří známí – Vladimír Bail, do letošního roku šéf firmy Evraz Vítkovice Steel a ekonom Miroslav Zámečník, který s ním také spolupracoval na záchraně Vítkovic. Podle prvních náznaků přitom tato skupina manažerů může prolomit i dosavadní dogma, že stát aerolinkám nepomůže žádnou finanční injekcí.

Novák si pochvaluje publicitu, které se aerolinkám dostává. "Když už je firma pod drobnohledem a potřebujete dát něco najevo, tak to vědí druhý den všichni," říká Novák. Vzhledem k tomu, že aerolinky už v podstatě jednoho krizového manažera mají v osobě Radomíra Lašáka, který se většinu nepopulárních kroků pokusil prosadit sám, hlavní role nových členů spočívá především v nastartování debaty uvnitř firmy. "Je to absolutně klíčová věc, aby došlo ke shodě mezi vedením a odbory. Bez toho to nejde udělat," potvrzuje svou úlohu Novák.

Na všechna opatření, která nový tým vymyslí, ale nakonec ani nemusí dojít. Vzhledem k tomu, že do 30. září má jediný zbývající zájemce o privatizaci, konsorcium Unimex – Travel Service, předložit cenovou nabídku, o krizový plán by se v případě úspěšného prodeje už staral nový vlastník.

Úspěšné privatizaci ale dnes už věří jen málokdo a i nový předseda dozorčí rady má plán B. Počítá s tím, že časem budou ČSA opravdu potřebovat strategického partnera a jeho firma mohla stát cenným informačním zdrojem pro účastníky dalších kol privatizace. Zájem o koupi ČSA ale odmítá.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.