Lidovky.cz

Notebooky přichází do nové éry, důležité už není vybavení, ale vzhled

Ekonomika

  11:20
SAN FRANCISCO - Výrobci počítačů představili své nové notebooky a netbooky pro předvánoční nákupní sezonu. A zájemci o nové počítače mohli snadno podlehnout dojmu, že se ocitli na módní přehlídce.

Hewlett-Packard foto: Reprofoto

Jedním ze současných nejžhavějších trendů jsou tenké a lesklé notebooky, které reprezentuje například Apple MacBook Air, Dell Adamo nebo nové notebooky HP Envy.  Kupující si přitom mohou vybrat ze závratné řady barev a vzorů. Například jen společnost Dell nabízí 200 návrhů vzhledu.

Jak se počítače stávají lehčí a přenosnější, kladou spotřebitelé i obchodníci velký důraz na vzhled přístroje, který už nenechávají jen doma nebo v kanceláři, ale stále častěji si ho berou s sebou na cesty. Výrobci jako Hewlett-Packard nebo Dell v současnosti mnohem raději zdůrazňují jemné rytiny na vnější skořápce notebooku nebo nový design od slavného umělce než rychlost a funkce. Tyto parametry přitom výrobci dříve používali, aby zdůraznili svou technologickou nadřazenost.

Viceprezident společnosti Dell pro design spotřebního zboží Ed Boyd přirovnal současnou přeměnu počítačů k vývoji, jakým prošly sportovní boty. Před svým nástupem do Dell pracoval Boyd pro výrobce sportovního zboží Nike. "Nike vzala běžný produkt - tenisky - a přetvořila ho v hit, který chce každý. To, čeho jsme svědky, je stejná transformace ve výrobě počítačů. Tento fenomén se netýká pouze běžných spotřebitelů, ale i podnikové sféry," myslí si Boyd.

Stacy Wolff, ředitel designu notebooků ve společnosti HP, řekl, že největší výrobce počítačů dost riskoval, když se v roce 2005 začal soustřeďovat na design. Toto rozhodnutí se mu ale podle Wolffa vyplatilo. Předtím byly notebooky HP v podstatě "technologie v nevýrazné schránce". Zaměření na design se okamžitě projevilo na výsledcích firmy. "Jakmile jsme udělali z designu strategickou součást vývoje notebooků, naše zisky raketově vzrostly," uvedl Wolff.

Ještě před několika lety přitom byla většina notebooků variací na nudnou krabici v šedé nebo černé barvě. Počítače byly v té době převážně vnímány pouze jako nádoby na technologie než jako předmět podléhající módním trendům. Výjimkou byla společnost Apple, která vyráběla designově zajímavé barevné notebooky už v devadesátých letech.

Podle analytika IDC Richarda Shima se trh změnil kolem roku 2005, kdy začaly klesat ceny počítačů. Zákazníci se stále důrazněji ozývali: "Podívejte se, je tam dost výkonu, pro to, co potřebuju, ale to, co chci, je počítač, který nevypadá stejně jako všechny ostatní." "Výrobci počítačů jsou v první řadě technologickými firmami, ale i oni si uvědomili, že mnoho zákazníků více zajímá, jak notebook vypadá, než co je uvnitř," shrnul změnu chování uživatelů Shim.

Výrobci se proto ve stále větší míře začali zabývat i kreativní stránkou notebooků. Zavádění nových materiálů a povrchových úprav má spolu s větší pozorností věnovanou konstrukčnímu řešení jediný cíl. Upoutat zájem nakupujících. "Myslíme si, že v maloobchodním prodeji je design jedním z klíčových kritérií při nákupu," řekl Jeff Barney, generální manažer americké divize digitálních produktů japonské společnosti Toshiba.

Podle Barneyho společnost Toshiba experimentovala s barevnými variantami přenosných počítačů už na začátku této dekády, ale tehdy se to ještě neujalo. "Zákazníci na to nebyli připraveni," zdůvodňuje tehdejší neúspěch Barney.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.