"Pokud by byla schválena dohoda s Jižní Koreou v současné podobě, mohlo by to skutečně vážně narušit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu," řekl před nedávnem ředitel vnějších vztahů Škoda Auto Radek Špicar. Podle něj by přístup automobilek na jihokorejský trh zůstal nadále velmi složitý, přičemž jihokorejským automobilkám by se přistup na evropský trh zjednodušil.
Podobné stanovisko ale mají i další evropské automobilky. Vadí jim především možnost, že by až polovina dílů a součástek pro korejské automobilky pocházela z okolních levných zemí, především z Číny, přičemž tyto výrobky by nově nepodléhaly clu při vývozu do Evropské unie. V praxi by to znamenalo, že by se do unie mohly bezcelně dovážet čínské výrobky, ale unijní firmy by za ně cla nadále musely platit. Jedna z korejských automobilek - Hyundai - má přitom závod i v Česku a další - Kia - montuje automobily na Slovensku.
Evropská komise nicméně podobné výhrady odmítá s tím, že dohoda zvýší objem vzájemného obchodu a bude z toho těžit nejen Jižní Korea, ale i Evropská unie. Pro EU je údajně jednou z hlavních výhod dohody rychlé odstranění cel z vývozu do Koreje, která dosahují výše 1,6 miliardy eur (zhruba 41,6 miliardy korun).