Lidovky.cz

Coca-Cola verbuje umělce v metru. Kapitalisté nás vykořisťují, říká hudebník

Ekonomika

  15:28
PRAHA/LONDÝN - Pouliční hudebníci v londýnském metru nejsou žádnou novinkou. Jejich produkce se však přesto může stát pro mnohé cestující v předvánočním čase překvapením. Až dosud totiž nezávislí muzikanti hráli produkci dle vlastního výběru. To se ale již koncem listopadu s největší pravděpodobností změní.
Hudebníci v metru (ilustrační foto)

Hudebníci v metru (ilustrační foto) foto: Reuters

Společnost Coca-Cola oznámila, že bude sponzorovat hudebníky, kteří do svého repertoáru hraného v metru zařadí i písničku Holidays Are Coming, propagující právě kokakolu. Společnost zdůraznila, že na hudebníky nebude vyvíjet nátlak a jejich zapojení do reklamní kampaně bude dobrovolné. Coca-Cola zatím nezveřejnila, kolik si mohou muzikanti za propagaci oblíbených nápojů vydělat.

Účast "nezávislých" muzikantů v reklamní kampani vyvolává rozporuplné reakce. Firma Coca-Cola vnímá akci jako příležitost oslovit veřejnost neotřelou formou. Někteří z hudebníků zase cítí příležitost zajímavého vánočního přivýdělku. Avšak jsou i tací, kteří proti této formě reklamní kampaně protestují.

"Když budete muzikantům mávat před nosem bankovkami, sáhnou po nich. Ti lidé potřebují peníze," uvedl pro britský zpravodajský server BBC hráč na harfu Peter Murphy, který si sám v metru hraním na hudební nástroj přivydělává. Společnost Coca-Cola podle něj muzikanty zneužívá.

"Jestliže k tomu skutečně dojde, pouliční muzikanti se stanou loutkami kapitalistů, kteří vydělávají víc než oni... to je vykořisťování," naříká Murphy.

Reklama po vzoru Ameriky

Přestože zapojení "nezávislých" pouličních muzikantů do reklamy vypadá neobvykle, Coca-Cola ani londýnské metro nebudou v této oblasti průkopníky. Na podobnou kampaň již například vsadila společnost Unilever. V několika městech ve Spojených státech spustila v září reklamní kampaň na propagaci pánského deodorantu Axe Instinct. Pro tento účel vybrala prostřednictvím sociálních sítí MySpace a CraigsList dvacet pouličních muzikantů a kapel.

Za honorář ve výši jednoho tisíce dolarů zařazují muzikanti do své produkce i reklamní song na deodorant. Navíc na obaly od nástrojů či reproduktory umísťují reklamní logo Axe Instinct a také přijali několik vzorků deodorantu, které zdarma rozdávají kolemjdoucím. Tato kampaň, která bude trvat až do konce roku, probíhá například i v newyorském metru.

Další podrobnosti marketingu 'v metru' si přečtěte v pondělním vydání deníku

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.