Lidovky.cz

Saab se nepodařilo prodat. Kdysi vznešená automobilka končí

Ekonomika

  15:42
DETROIT - Snaha americké automobilky General Motors o prodej ztrátové švédské divize Saab nizozemskému výrobci luxusních vozů Spyker zkrachovala. GM proto aktivity Saabu postupně ukončí. Oznámila to dnes firma.

GM proto aktivity Saabu postupně ukončí foto: Reuters

Při jednání se společností Spyker o prodeji Saabu se podle GM objevily problémy, které nebylo možné vyřešit. GM se již dříve snažila Saab prodat švédskému výrobci luxusních vozů Koenigsegg, který od transakce odstoupil minulý měsíc. Některá aktiva Saabu se GM nicméně podařilo prodat čínské společnosti BAIC.

V Česku letos prodej nových vozů Saab klesl o třetinu na 48 aut. Podle jednoho s prodejců bude tuzemská prodejní síť zřejmě dodávat již jen objednané vozy. Servis a dodávky náhradních dílů pro tuzemské majitele by měla tuzemská servisní síť zajišťovat i nadále.


SAAB byl založen roku 1937 jako výrobce letadel a zbraní, ale roku 1949 se zařadil i mezi automobilky. V roce 1990 společnost General Motors koupila 51% automobilové divize Saab Automobile a později dokoupila i zbylé akcie.

GM před několika měsíci opustila bankrotový režim s tím, že se v rámci rozsáhlé restrukturalizace zahrnující prodej některých značek přemění v menší podnik, jenž by měl pružněji reagovat na požadavky zákazníků. Většinovým majitelem "nové GM" je americká vláda, která poskytla na záchranu podniku nejvíce peněz.

Historie jedné značky

Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro armádu neutrálního Švédska. O produkci automobilů se začala zajímat koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se v prototypu představil 10. června 1947.

Saab 92

Sériové vozy s elegantní proudnicovou karosérií, které se začaly prodávat po téměř třech letech zkoušek začátkem roku 1950, měly pod kapotou originální švédský motor - dvouválcový dvoutakt. První tři roky se saaby stříkaly jen zeleně, protože prý firma měla po válce ve skladech velké zásoby této barvy.

Neslavnější Saab, model 99, přišel na trh koncem 60. let. Mezi mezi lety 1969 a 1984 se jej vyrobilo skoro 600.000 kusů. Poháněl ho motor od britské automobilky Triumph, doplněný později i turbodmychadlem; právě přeplňované benzinové motory se staly jedním z poznávacích znamení Saabu.

Saab 99 

Saaby se až do konce 70. let s úspěchem účastnily mistrovství světa v rallye. V roce 1980 se ale automobilka ze závodů kvůli rostoucím nákladům stáhla.

Nástupce slavné "devětadevadesátky" přišel v roce 1978. Model 900 byl pro mnoho lidí jedním z nejošklivějších automobilů své doby, pro pravověrné fanoušky švédské značky to ale byl poslední opravdový Saab.

Saab 900

V 80. letech prošla firma hlubokou krizí, ze které jí nepomohla ani spolupráce s Fiatem, jejímž výsledkem byla čtveřice vozů Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema a Alfa Romeo 164. Nakonec byla automobilová divize oddělena od mateřského koncernu Saab-Scania a v roce 1989 skončila polovina akcií v rukou General Motors. Zbytek koupil GM v roce 2000.

Od poloviny 90. let sdílely nové saaby řadu dílů s jinými vozy koncernu, například s Opelem Vectra. V saabech se konečně objevily i naftové motory.

Výsledky firmy se ale nedařilo zlepšit a po nástupu světové hospodářské krize se ztráta ještě prohloubila. Letos v únoru automobilka požádala o ochranu před věřiteli. V srpnu byla podepsána dohoda o převzetí Saabu švédským výrobcem luxusních vozů Koenigsegg a v září do transakce vstoupila čínská automobilka Beijing Automotive Industry Holding (BAIC). Ta měla koupit menšinový podíl v Koenigseggu, aby mu pomohla převzetí financovat. V listopadu se ale Koenigsegg plánů na převzetí automobilky Saab vzdal.

Na začátku tohoto týdne koupila část majetku Saab čínská firma Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC) - hlavně některé technologie výroby motorů a automobilů a část výrobního vybavení. Dnes ztroskotala jednání s nizozemským výrobcem luxusních vozů Spyker o koupi Saabu. Zájem o Saab dříve projevila rovněž americká skupina Renco.

Automobilka zaměstnávala ke konci loňského roku asi 4100 lidí a loni prodala téměř 100.000 vozů. Podle dokumentů předložených soudu při vyhlášení bankrotu prodělala v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun (téměř osm miliard Kč).

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.