Lidovky.cz

Překvapení: české automobilky prodaly letos nejvíce aut v historii

Ekonomika

  10:58
PRAHA - České automobilky letos i přes dopady světové hospodářské recese prodaly nejvíc osobních aut v historii země. Prodej vozů automobilek Škoda Auto, TPCA Kolín a Hyundai Nošovice se meziročně zvýšil o 11,3 procenta na 1,125 milionu vozů. Číslo však navyšují vozy vyrobené v zahraničních závodech škodovky, milionová hranice v tuzemsku vyrobených aut tak letos ani příští rok nepadne.

Automobilka Škoda Auto zahájila 9. listopadu v závodě Kvasiny na Rychnovsku sériovou výrobu modelu Superb Combi. foto: ČTK

Informovaly o tom Hospodářské noviny. Škoda Auto letos prodala 675.000 vozidel, celkový výsledek za rok 2009 je tak na úrovni loňska. Automobilka TPCA v Kolíně zaznamenala oproti loňsku nárůst prodeje o 2,5 procenta, prodala 332.000 aut.

Jsou to hrubé odhady, řekl ČTK mluvčí TPCA Raděk Kňava. Nošovická automobilka Hyundai, která začala s výrobou v Česku loni na podzim, prodala 118.000 vozů.

"Rekordní odbyt má dvě příčiny. Jednak náběh výroby automobilky Hyundai v Nošovicích, jednak extrémní nárůst produkce škodovek v Číně," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu České republiky Antonín Šípek.

Milionová hranice v tuzemsku nepadne
Milionová hranice počtu vyrobených aut v tuzemsku letos ani příští rok nepadne. Produkce automobilek na českém území
se v obou obdobích bude pohybovat kolem 950.000 vozů, což je zhruba stejně, jako v roce 2008, kdy firmy dohromady vyrobily 948.100 motorových vozidel.

Mírný nárůst zhruba o půl procenta by měla letos vykázat výroba osobních aut, zatímco v ostatních kategoriích výroba poklesne. Škoda, TPCA a Hyundai by měly dohromady v tuzemsku letos vyrobit 945.000 aut, Tatra a Avia 1000 nákladních vozů, Iveco, SOR, Tedom a KH motor kolem 2900 autobusů a Jawa 650 motocyklů.
"Je třeba rozlišit výrobu v ČR a celkový odbyt vozidel.

Do celkových prodejů v zahraničí jsou zahrnována i vozidla ze zahraničních výrobních závodů Škody Auto. Celkové číslo je pak logicky vyšší, dle našich odhadů 1,1 až 1,2 milionu osobních automobilů," podotkl Šípek.

Nošovice pod plánem
Nošovická automobilka vyrobila v letošním roce zhruba o 25 procent méně aut, než byl původní plán firmy. "Původní plán, stanovený na konci loňského roku, činil 160.000 vozů. Konečný objem letošní výroby bude zhruba 120.000 vozů," řekl ČTK mluvčí automobilky Petr Vaněk. Předběžný hospodářský výsledek zatím společnost nechce zveřejnit. Oficiálně ho oznámí na konci ledna příštího roku.

Podle Vaňka se krize nevyhnula žádné automobilce. Přesto se Hyundai podařilo v celosvětovém měřítku zachovat pozitivní bilanci. "Důvodů, proč se to Hyundai podařilo, je několik. Jedná se o globální rozprostření výroby, pokrývající všechny významné trhy v Koreji, Číně, Indii, Evropě a USA," uvedl. Za poměrně vysokým zachováním výroby vidí i fakt, že Hyundai nabízí malá a střední auta, po kterých je v době krize největší poptávka.

Kvůli krizi automobilky letos omezovaly výrobu. Hyundai hned na počátku roku, na konci ledna již ale znovu vyráběl na plný jednosměnný provoz. V září rozjela dvousměnný provoz. Výrobu se rozhodla rozšířit kvůli trvalé poptávce po vozech Hyundai i30 a plánovanému zahájení sériové výroby Kia Venga.

Pomohlo šrotovné
Částečně pomohlo i zavedení šrotovného. "Po skončení kampaně šrotovného v Německu sice počet objednávek poklesl, ale zdaleka ne na takovou úroveň, jaká byla před zavedením šrotovného. Je to dáno tím, že v době kampaně šrotovného se na německých cestách objevilo mnoho nových vozů Hyundai i30, kterých si povšimli i potenciální zákazníci, kteří nemohli nebo nechtěli využít šrotovného, a kteří se nyní rozhodli pro nákup," vysvětlil mluvčí.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.