Lidovky.cz

Originalita, nebo úchylka? Cestující plyšáci nejsou pro srandu králíkům

Ekonomika

  11:21
PRAHA - Cestování hraček se ukázalo jako výborný byznys, říká nadšeně v rozhovoru pro LN Tomio Okamura, spolumajitel firmy Toy traveling.

V Česku vznikla cestovní kancelář pro plyšová zvířata. Na fotografii plyšák a Hradčany.

LN Nápad na založení cestovní kanceláře pro hračky pochází z reality show Den D. Jak dlouho trvalo panu Hlávkovi, než vás přesvědčil, abyste do projektu investoval?
Asi dvacet minut. Zprvu, když jsem se dozvěděl, že chce založit cestovní kancelář, jsem samozřejmě počítal s tím, že do toho nepůjdu. Poté co jsem zjistil, že má jít o cestovní kancelář pro plyšová zvířata, jsem si řekl, že je to další "blázen". Zaujalo mne až sdělení, že na světě existuje 1,2 miliardy plyšáků. Tohle číslo jsem předtím neznal.

Společný oběd plyšáků.

LN Ale to by samo o sobě k přesvědčení o investici nestačilo.
Ne. Důležité také bylo, že měl domluvená i další města kromě Prahy, kam by mohli plyšáci cestovat. A v neposlední řadě také to, že měl vymyšlených hned několik produktů. Třeba že za příplatek dostane plyšák i aromaterapii a masáž u Karlova mostu. A nejlepší na tom byla unikátnost. Je pravda, že tento nápad pochází z Německa, ale v globálním měřítku nic takového dosud neexistovalo. Důležitou roli sehrál i můj částečný japonský původ. Znám tamější mentalitu. Je to přitom mentalita druhého nejbohatšího národa na světě. Kdo vymyslel tamagoči, pikaču, pokémony?

Více čtěte zde:

LN Investoval jste do projektu 150 tisíc korun. Za jak dlouho očekáváte, že se vám investice vrátí?
Do dvou měsíců. Nikdy jsem ještě nezažil, aby se vložené peníze vrátily tak rychle. A to jsem zpočátku doufal, že budeme aspoň na nule. Slibné ale bylo už to, když jsem se podíval na japonskou sociální síť Mixi a zadal nuigurumi, což v japonštině znamená plyšák, a zjistil jsem, že v danou chvíli je ve skupině 80 tisíc účastníků. Rozkliknul jsem podskupinu "cestuji s plyšákem".

Originalita, nebo úchylka?

Z posílání hraček na dovolenou se stane možná nový trend, říká Pavel Harsa, psychiatr z Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

LN Jsou lidé, kteří pošlou plyšáka na dovolenou, psychicky zdraví? Zvlášť když chtějí platit i letenky pro jeho doprovod?
Nemyslím si, že by to byla otázka duševní nemoci. Jsou to spíš lidé, kteří chtějí na sebe upozornit, odlišit se, originalita za každou cenu. Poslat plyšáka na dovolenou může být podobná výstřednost jako koupit pozemek na Měsíci, jen podstatně levnější. Pokud se tomu nedává punc vážnosti, je to z psychologického hlediska v pořádku. Dalším důvodem může být kompenzace určité životní frustrace tím, že živý svět nahradíte v podstatě virtuálním. Lidé tak utíkají od problému se zvládáním běžného reálného života a mezilidských vztahů. Důvodů může být více.

LN Předpokládám, že není zdravé kompenzovat nefungující vztahy prostřednictvím plyšáků.
Zdravé to úplně není, kromě touhy po zviditelnění v tom může být i infantilní způsob myšlení. Hlavně je tu ale riziko, že ještě víc lidí může trávit víc svého času na sociálních sítích. Jde přece hlavně o to, předvést se a pochlubit ostatním. Může to vést i k závisti mezi lidmi, že něčí plyšák byl na atraktivnějším místě nebo toho více procestoval.

LN Myslíte si, že je normální s plyšákem jíst nebo běžně cestovat?
Zde bych byl již opatrnější. Vytvářet si v dospělosti k plyšákům citový vztah je patrně kompenzace neuspokojivých lidských vztahů. Pokud budu s plyšákem snídat či dělat jiné aktivity, má to až patologický charakter chování. Dělat si partnera z plyšáka a přiřazovat mu vlastnosti ukazuje na infantilnější způsob myšlení. Navíc hračka má mít obecně výchovný charakter. Jaký výchovný charakter ale může mít v dospělosti?

LN Proč mají lidé vztah zrovna k plyšákům?
Asi proto, že jsou to měkké, mazlivé hračky, mohou vyvolávat například oproti dřevěným či kovovým hračkám různé kontaktní asociace. Navíc je to do velké míry otázka trendu.

LN Když se bavíme o trendech, je možné, že mít plyšáka bude samozřejmé jako vlastnit mobil a že se děti ve škole budou předhánět v tom, čí navštívil více míst?
Ano, je to pravděpodobné. Možná se dočkáme doby, kdy se lidé budou stydět za to, že plyšáka nemají.

Diskutovalo šest tisíc lidí. V podskupině "jím s plyšákem" diskutovaly čtyři tisíce lidí... Definitivně jsem si byl jistý úspěchem po odvysílání první zahraniční televizní reportáže. Do té doby byla návštěvnost našich internetových stránek nulová. Druhý den 15 tisíc a počet návštěvníků stále roste. Trvalo mi přitom jen jeden den, než jsme se objevili v zahraničních médiích. Troufám si říct, že je to nejmedializovanější český nápad v zahraničí za posledních dvacet let a možná vůbec. Před čtrnácti dny o nás nikdo nevěděl, teď existují stovky vyjádření ve všech možných jazycích.

LN Kolik už máte objednávek?
V tuto chvíli máme 31 závazných objednávek, a to jsme ještě ani nevyhlásili termín zájezdu a nemáme ani platební terminál. Možnost placení prostřednictvím platebních karet budeme mít na našich webových stránkách až tento týden. Jinak poptávek jsou stovky.

LN Neobáváte se toho, že za pár let zájem opadne? Podobně jako s hračkou tamagoči.
Mám s internetovým byznysem dostatečné zkušenosti a vím, že dva roky jdou prodeje strmě nahoru a pak nastane okamžik, kdy je to dobré prodat nebo k tomu vymyslet něco jiného. I když se nám někteří lidé smějí, já to myslím vážně a chci na tom i vydělat. Jsem investor a neinvestuju pro srandu králíkům. Nečekám, že vydělám desítky milionů, ale vydělám.

LN Už vám vzniká konkurence.
Já vím, i proto chceme postupně přidávat další destinace. Do dvou až tří měsíců chceme rozjet Mnichov, Bratislavu, Budapešť a Berlín. A postupně další evropské a světové metropole. Teď připravujeme franchizingové podmínky. Na tak obrovský zájem z celého světa jsme nebyli připraveni. Oproti konkurenci máme řadu výhod, ať už jsou to finance, nebo mediální propagace. O nikoho jiného už takový mediální zájem nebude. A máme i nejlepší možný název a předplacené domény.

LN Nemrzí vás teď, že nemáte v této firmě větší než patnáctiprocentní podíl?
Chovám se spravedlivě. Kdyby Marek Hlávka s nápadem nepřišel, tak bych o něm nevěděl. Hovořili jsme už ale o tom, že až se firma rozjede, přehodnotíme, kdo má na to jaký vliv, a případně podíl zisku upravíme.

LN Zůstanou ceny zájezdů, respektive jednotlivých balíčků služeb, nastaveny tak, jak jsou nyní?
Uděláme z toho baťovské ceny, takže 89, prostřední balíček i zlevníme na 119 a nejdražší za 149 eur.

LN Přibudou i další balíčky?
Ano. Za 400 nebo 500 eur, cenu ještě nemáme stanovenou, bude VIP balíček. Plyšák bude spát v hotelu Hilton v apartmánu, ve kterém nocoval prezident Obama. A samozřejmě se projede limuzínou.

LN To byl váš nápad?
Ne, kontaktovali nás z Hiltonu.

LN Kde bude spát plyšák v ostatních případech?
Přiznám se, že o tom jsme ještě neuvažovali. Zatím plánujeme pouze denní program. Například k aktuálně nejdražšímu balíčku za 149 eur jsme přidali výlet lodí. Plyšákovi také vystavíme na zpáteční cestu pas a cestovat zpět bude ve speciálním boxu s peřinkou a polštářkem. Součástí všech balíčků je denní e-mailová komunikace s majitelem.

V Česku vznikla cestovní kancelář pro plyšová zvířata. Na fotografii plyšák přes Staroměstskou radnicí.

LN Jak dlouho výlet potrvá?
Maximálně sedm dní, ale budeme se snažit o kratší termín. Délka pobytu závisí na počasí. Delší doba by mohla majitele plyšáků stresovat.

LN Jsou i speciální požadavky?
Jistě. Například jeden velmi zámožný Japonec nechce, aby jeho plyšák cestoval v zavazadlovém prostoru letadla. Je ochoten zaplatit nám i letenky, jen abychom jeho kamaráda usadili na sedadlo a aby necestoval sám. Registrujeme požadavky na focení plyšáků se známou světovou osobností.

LN Bude si plyšák moci užít i sex?
Ne, shodli jsme se na tom, že by nás to mohlo poškodit. Má jít o bezproblémový a radostný svět.

LN Proč Japonci tolik stojí o to, posílat plyšáky na dovolenou?
Japonsko je přetechnizovaná země. Někteří lidé proto utíkají podvědomě k určitým předmětům, které mají rádi, a fixují se na ně. Spousta lidí se potřebuje uvolnit, a díky tomu vzniká prostor pro podivnosti či výstřednosti. Ale obrovský zájem mají i Američané, Rusové nebo třeba Němci. Rodiče to také chtějí dát dětem jako dárek, proto jsme se rozhodli posílat zpět i malý suvenýr, například vázičku z českého křišťálu.

V Česku vznikla cestovní kancelář pro plyšová zvířata. Na fotografii plyšák a panorama Prahy.

LN Mají zájem i Češi?
Ano, vím asi o šedesáti vážných zájemcích. Čekají na další metropole.

LN Předpokládám, že v budoucnu nehodláte umožnit majiteli hračky, aby s ní cestoval?
Ne, to bych konkuroval sám sobě. Proč bych se měl dělit za 15 procent s jinými, když takhle inkasuji vše. Navíc na to, aby mi Toy traveling konkuroval, nemá ani historii, ani peníze. Přes Miki travel jezdí do střední Evropy 50 procent japonských turistů.

LN V rámci základního balíčku pořídíte 35 fotek. Plánujete natáčet hračky i na kameru?
Určitě, už jsme o tom s kolegy i hovořili. Za kolik, to ještě nevím.

LN Jak to máte s pojištěním?
Proti úpadku CK nepotřebujeme, protože nejsme CK pro lidi nebo živá zvířata. Vyřizujeme pojištění odpovědnosti a chceme zprostředkovávat i cestovní pojištění. Například teď se radí v Mnichově na ústředí Allianz a vytváří pro nás produkt. Standardně samozřejmě žádný nemají a navíc jde o mezinárodní byznys. Plyšák v budoucnu vůbec nemusí cestovat přes ČR. Ale chápete to? Jedna z největších pojišťoven na světě se radí kvůli Toy traveling! Renomované německé advokátní kanceláře nám nabídly, že nám pomohou s průmyslovou ochranou. To jsem s žádným byznysem nezažil, a to si myslím, že nevydělávám špatně.

LN Četl jste i diskuse, kde lidé nadávají, za co se utrácejí peníze?
Ano a jejich argumentům, že v Africe hladovějí lidi, nerozumím. Proč na dovolené žádají hotely a nepřespávají ve stanech a peníze raději nepošlou hladovějícím?

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.