Lidovky.cz

Číňané dosáhli svého. Od Fordu koupili Volvo, chtějí dobýt západ

Ekonomika

  15:27aktualizováno  18:52
STOCKHOLM - Čínská automobilka Geely dnes podepsala smlouvu o převzetí švédského výrobce osobních vozů Volvo Car od americké společnosti Ford Motor. Transakce za 1,8 miliardy dolarů (asi 34 miliard Kč) je dosud největší čínskou akvizicí zahraniční automobilky. Největší čínská soukromá automobilka převzetím Volva získává silnou základnu na evropském trhu, kde má v plánu expandovat.

volvo XC60 D5 foto: www.km77.com

Akvizice ztrátového Volva podtrhuje nástup Číny do pozice silného hráče v globálním automobilovém průmyslu. Čína loni předstihla USA na místě největšího světového automobilového trhu a nyní se stále více zajímá o expanzi na západní trhy. Zatím však k tomu postrádá technologii, dobrou pověst a známé značky.

Geely ve sdělení uvedla, že si již pro transakci zajistila veškeré financování a sehnala i "značný provozní kapitál" na další financování operací Volva. "Dnešek představuje milník v historii Geely," prohlásil na tiskové konferenci předseda správní rady Geely Li Šu-fu. Dodal, že Volvo Car zůstane oddělenou dceřinou firmou Geely s vlastním managementem a ústředím ve Švédsku.

Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů. Na prodeji švédské dceřiné firmy se Ford s Geely v zásadě dohodl koncem loňského roku po dvouletých jednáních.

Snahy čínských automobilek o expanzi do zahraničí

- automobilka Opel : Jedním z uchazečů o podíl v německém koncernu z americké skupiny General Motors byla i čínská Beijing Automotive Industries Corp. (BAIC). Firma nabídku podala dodatečně, ze hry ale vypadla loni v červenci. General Motors původně chtěla divizi Opel prodat kanadskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Nakonec se ale firma rozhodla, že si značku ponechá a provede její restrukturalizaci sama.

- technologie firmy Saab : Na koupi některých technologií švédské automobilky se čínská BAIC dohodla loni v prosinci. Zaplatila za ně 200 milionů dolarů (zhruba 3,7 miliardy Kč). BAIC, která je pátým největším výrobcem aut v Číně, koupila od Saabu mimo jiné práva na tři automobilové platformy, dvě motorové technologie a dva systémy pro převodovky. Saab, ztrátovou divizi General Motors, letos po vleklých jednáních zakoupila nizozemská Spyker Cars.

- terénní vozy Hummer : Americká General Motors v únoru oznámila pravděpodobný konec vozů této kultovní značky poté, co dohoda s čínským výrobcem aut skončila fiaskem. Zájem o koupi měla Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery, z transakce za 150 milionů dolarů (téměř tři miliardy Kč) ale sešlo, protože čínské úřady ve stanoveném termínu nevydaly potřebná povolení. Američané se nyní snaží nabídnout Hummer dřívějším zájemcům.

- výrobce londýnských taxíků Manganese Bronze : Čínská Geely by údajně měla získat také většinu akcií výrobce tradičních černých taxíků jezdících po Londýně. Ztrátová britská firma minulý týden sdělila, že z Coventry, tradičního místa výroby těchto aut, se do Šanghaje přesune další značná část produkce. Manganese Bronze již v Číně vyrábí některé díly taxíků a hodlá tam přesunout i výrobu šasi a karosérií.

Prodej Volva, které vytvořilo celoroční zisk naposledy v roce 2005, umožní Fordu plně se zaměřit na rozvoj svých základních značek Ford, Lincoln a Mercury. Pro americkou skupinu je to poslední díl plánovaného prodeje součástí její bývalé divize Premier Auto Group, kam dále patřily britské automobilky Aston Martin, Jaguar a Land Rover.

Geely nyní usiluje o expanzi na zahraničních trzích a posílení svého image zejména v Evropě, kam chce letos začít vyvážet. Firma v Evropě již spolupracuje s britským výrobcem tradičních londýnských taxíků Manganese Bronze, v němž by letos mohla převzít většinu akcií.

Geely chce ponechat ústředí i dosavadní produkci Volva ve Švédsku, plánuje nicméně také vybudovat v Pekingu továrnu na výrobu 300.000 vozů značky Volvo ročně pro domácí trh. To je tolik, kolik nyní Volvo vyrábí na celý vývoz.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.