Akvizice ztrátového Volva podtrhuje nástup Číny do pozice silného hráče v globálním automobilovém průmyslu. Čína loni předstihla USA na místě největšího světového automobilového trhu a nyní se stále více zajímá o expanzi na západní trhy. Zatím však k tomu postrádá technologii, dobrou pověst a známé značky.
Geely ve sdělení uvedla, že si již pro transakci zajistila veškeré financování a sehnala i "značný provozní kapitál" na další financování operací Volva. "Dnešek představuje milník v historii Geely," prohlásil na tiskové konferenci předseda správní rady Geely Li Šu-fu. Dodal, že Volvo Car zůstane oddělenou dceřinou firmou Geely s vlastním managementem a ústředím ve Švédsku.
Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů. Na prodeji švédské dceřiné firmy se Ford s Geely v zásadě dohodl koncem loňského roku po dvouletých jednáních.
Snahy čínských automobilek o expanzi do zahraničí- automobilka Opel : Jedním z uchazečů o podíl v německém koncernu z americké skupiny General Motors byla i čínská Beijing Automotive Industries Corp. (BAIC). Firma nabídku podala dodatečně, ze hry ale vypadla loni v červenci. General Motors původně chtěla divizi Opel prodat kanadskému výrobci automobilových součástek Magna a ruské bance Sberbank. Nakonec se ale firma rozhodla, že si značku ponechá a provede její restrukturalizaci sama. - technologie firmy Saab : Na koupi některých technologií švédské automobilky se čínská BAIC dohodla loni v prosinci. Zaplatila za ně 200 milionů dolarů (zhruba 3,7 miliardy Kč). BAIC, která je pátým největším výrobcem aut v Číně, koupila od Saabu mimo jiné práva na tři automobilové platformy, dvě motorové technologie a dva systémy pro převodovky. Saab, ztrátovou divizi General Motors, letos po vleklých jednáních zakoupila nizozemská Spyker Cars. - terénní vozy Hummer : Americká General Motors v únoru oznámila pravděpodobný konec vozů této kultovní značky poté, co dohoda s čínským výrobcem aut skončila fiaskem. Zájem o koupi měla Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery, z transakce za 150 milionů dolarů (téměř tři miliardy Kč) ale sešlo, protože čínské úřady ve stanoveném termínu nevydaly potřebná povolení. Američané se nyní snaží nabídnout Hummer dřívějším zájemcům. - výrobce londýnských taxíků Manganese Bronze : Čínská Geely by údajně měla získat také většinu akcií výrobce tradičních černých taxíků jezdících po Londýně. Ztrátová britská firma minulý týden sdělila, že z Coventry, tradičního místa výroby těchto aut, se do Šanghaje přesune další značná část produkce. Manganese Bronze již v Číně vyrábí některé díly taxíků a hodlá tam přesunout i výrobu šasi a karosérií. |
Prodej Volva, které vytvořilo celoroční zisk naposledy v roce 2005, umožní Fordu plně se zaměřit na rozvoj svých základních značek Ford, Lincoln a Mercury. Pro americkou skupinu je to poslední díl plánovaného prodeje součástí její bývalé divize Premier Auto Group, kam dále patřily britské automobilky Aston Martin, Jaguar a Land Rover.
Geely nyní usiluje o expanzi na zahraničních trzích a posílení svého image zejména v Evropě, kam chce letos začít vyvážet. Firma v Evropě již spolupracuje s britským výrobcem tradičních londýnských taxíků Manganese Bronze, v němž by letos mohla převzít většinu akcií.
Geely chce ponechat ústředí i dosavadní produkci Volva ve Švédsku, plánuje nicméně také vybudovat v Pekingu továrnu na výrobu 300.000 vozů značky Volvo ročně pro domácí trh. To je tolik, kolik nyní Volvo vyrábí na celý vývoz.