Lidovky.cz

Volby už mají první vítěze - suverénně vyhráli tiskaři a pošťáci

Ekonomika

  19:52
PRAHA - Poštovní schránky praskají ve švech přetlakem nevyžádaných politických letáků a časopisů. Lidem jsou jen k vzteku, ale firmy podílející se na jejich výrobě a doručení si mohou mnout ruce. Na části předvolebního klání, které se odehrává prostřednictvím letáků, velmi dobře vydělají zejména doručovatelské firmy.

Reklamní letáky vadí ve schránkách mnoha lidem. foto: Lidové noviny

Těm na domácím trhu vévodí Česká pošta a TNT Post, které se téměř rovným dílem dělí zhruba o 75 procent trhu. Ten je přitom obrovský. Jen loni se totiž v Česku rozneslo 4,3 miliardy letáků.

"Oproti běžnému měsíci jsme zaznamenali zhruba 30- až 40procentní nárůst zájmu o doručování neadresných letáků politického charakteru," řekl Ivo Mravinac, mluvčí České pošty.

Zvýšený zájem o své služby, a to jak v oblasti neadresného, tak adresného doručování zásilek do domácností, zaznamenal i druhý největší hráč na tuzemském trhu společnost TNT Post. Poptávka mu přitom roste před každými volbami, a to jak komunálními, tak parlamentními.

"Reklamní leták je tradiční a oblíbené médium v předvolebních politických kampaních. Letos stejně jako v uplynulých letech jsme v předvolebním období zaznamenali nárůst zakázek tohoto druhu," řekla Blanka Mikulová, marketingová ředitelka firmy.

Nárůst poptávky kvůli volebnímu klání potvrzuje i majitel firmy Grátis Rostislav Anděl. "Podle mých odhadů se jen tento měsíc zvýšil počet zakázek v průměru zhruba o 30 procent. V některém segmentu to však může být až 200procentní navýšení zájmu," řekl Anděl. Podle něj podobným způsobem narůstá i obrat.

Letošní volby jsou malým požehnáním i pro tuzemské tiskárny. Ty totiž v loňském roce kvůli ekonomické krizi zaznamenaly podobně jako poštovní firmy propad zájmu o své služby. "Letos v dubnu a květnu jsme tiskli propagační předvolební materiály pro tři politické strany. Tento tisk představoval jednotlivá procenta našeho měsíčního obratu, což je jistě zajímavé," řekl Vladimír Hranička, ředitel tiskárny Svoboda Press.

V loňském roce totiž tiskárna zaznamenala pokles tištěného objemu nejen časopisů, ale i komerčního tisku, a to zhruba o deset procent. "Situace se ani letos nějak viditelně nezlepšuje," dodal.

Většina předvolebních tiskovin si však nakonec najde cestu do sběrny. "V každém volebním roce se počet sběrného papíru zvýší o stovky tun," řekl řekl Jaroslav Tymich, člen představenstva Asociace českého papírenského průmyslu (AČPP) odpovědný za oblast recyklace. V celkovém množství papíru se však volební tuny ztratí. Jen loni se totiž v Česku sebralo 747 tisíc tun starého papíru.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.