"Takový transport je energeticky sporný a vyplatí se jen pomocí obchodu s emisními povolenkami. Odběratel, česká státní firma ČEZ, si nemusí pořizovat žádné dodatečné emisní certifikáty. V Německu je tomu ale jinak.
Dopravní náklady jsou tak kompenzovány, klimaticky nepříznivá bilance hnědého uhlí je ale nadále tlačena dolů," stojí v otevřeném dopise šéfovi MIBRAGu Joachimu Geislerovi.
Co je MIBRAG?MIBRAG těží hnědé uhlí ve středoněmeckém uhelném revíru poblíž Lipska. Vlastní a provozuje dva otevřené uhelné doly Profen a United Schleenhain s celkovou roční produkcí uhlí 19 milionů tun. Prokázané rezervy dosahují zhruba 530 milionů tun uhlí, s možností dalšího rozšíření. Součástí důlní společnosti jsou tři kogenerační energetické zdroje s celkovým instalovaným výkonem 208 megawattů. |
Současně podle Mitteldeutsche Zeitung požadují objasnit, jak se podnikatelské záměry firmy slučují s klimatickými cíli německé vlády a jak ospravedlní plánované otevření povrchového hnědouhelného dolu u Lützenu před obyvateli této lokality, kterým hrozí ztráta domovů.
MIBRAG podle listu na dopis nereagoval. Podle mluvčí společnosti Silvie Wernerové v současnosti nabízí řadu možností pro dialog, včetně s Greenpeace.
Konsorcium Severočeských dolů Chomutov ze Skupiny ČEZ a skupiny J&T převzalo stoprocentní podíl v MIBRAGu loni v červnu. Obě firmy v ní drží shodný podíl. Celková hodnota transakce od amerických společností URS Corporation a NRG Energy Inc. byla 404 milionů eur (dnes 10,3 miliardy Kč).
Čtěte více: |
V rámci akvizice MIBRAGu plánuje ČEZ vybudovat u německého Profenu novou hnědouhelnou elektrárnu.