Lidovky.cz

Prodej nových aut v Česku roste, firmy už ale mají nakoupeno

Ekonomika

  14:46
PRAHA - Prodej osobních a lehkých užitkových aut v tuzemsku v letošním prvním pololetí vzrostl o tři procenta na 94.929 vozů. Poptávka po osobních vozech stoupla o 12,4 procenta na 89.026 aut, prodej užitkových vozů naopak klesl o 54 procent na 5903 vozidel.

Nový model vozu Škoda Superb v předvečer jeho oficiálního představení na ženevském autosalonu. foto: ČTK

Vyplývá to z informací zástupců Svazu dovozců automobilů (SDA) na dnešní tiskové konferenci.

Co letí nejvíce?

Nejprodávanějším osobním vozem byla Škoda Octavia, kterou si pořídilo 14.648 zájemců, následuje Škoda Fabia s 8265 prodanými vozy a Kia cee'd s 2567 vozidly. Nejvíce se prodávaly malé a mini vozy. Jejich podíl ale během dvou let klesl z 50 na 30 procent. Zhruba třetinu prodeje tvoří vozy v provedení kombi.

Registrace nákladních aut klesly v prvním pololetí o 6,4 procenta na 2381 vozidel. Nejprodávanější byly značky DAF (466), MAN (405) a Mercedes Benz (379). Prodej autobusů se zvýšil o pět procent na 291 vozidel. Nejvíce, 92 autobusů, prodali shodně výrobci Irisbus a SOR.

Prodej motocyklů se snížil o 15 procent na 9995 strojů. Nejprodávanější byla čínská značka malých motocyklů Rhon (828), následuje Yamaha (639) a Honda (592).

Ve statistikách se stále projevuje změna legislativy, která od loňského dubna umožňuje odepisování daně z přidané hodnoty nejen u užitkových, ale také u osobních vozů.

V červnu podle tajemníka svazu Pavla Tunkla rostly prodeje ve všech kategoriích. "Pokud bude pokračovat současný trend, mohli bychom se za letošní rok dostat ke 200.000 prodaných osobních a lehkých užitkových automobilů," uvedl.

Nejprodávanější značkou vozů do 3,5 tuny byla Škoda s 29.377 prodanými automobily, následuje Ford s prodejem 8481 aut a Volkswagen s odbytem 7940 nových osobních a lehkých užitkových vozů.

"Hitem českého automobilového trhu jsou slevy a marketingové akce, díky nimž se přes nejisté ekonomické vyhlídky podařilo prodejcům přilákat zákazníky do autosalonů. Větší tempa růstu prodejů však vyžadují pevnější přesvědčení zákazníků o tom, že budou schopni nový vůz splácet," uvedl analytik PricewaterhouseCoopers Peter Skelhorn.

"Cenový tlak i nadále podporuje větší automobily. Pokles prodejů malých aut je značný. Za cenu malého auta před dvěma lety totiž zákazníci dnes dostanou větší a silnější vůz, a to nejen v akčních nabídkách. Výsledky za vyšší kategorie však nejsou samy o sobě snadno porovnatelné, neboť do března 2009 bylo mnoho větších firemních aut prodáváno s mřížkou jako užitková vozidla," uvedl Jan Linhart z KPMG.

V prodeji osobních aut převažovaly firemní vozy s podílem 56 procent. V červnu podíl podnikových automobilů stoupl na 60 procent, pravděpodobně kvůli poslední možnosti využít zkráceného odepisování během dvou let místo 60 měsíců.

Dovoz ojetých osobních aut se letos snížil o téměř 11 procent na 63.852 vozů, zvýšil se však podíl nejstarších dovážených aut se stářím nad deset let.


Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.