Lidovky.cz

VZP chybí peníze, přesto v krizi utrácela za miliardu

Ekonomika

  9:15
PRAHA - Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) loni vyhlásila za tři měsíce několik výběrových řízení za skoro miliardu korun. Bylo to v době, kdy vrcholila hospodářská krize a stoupal počet nezaměstnaných, čímž klesaly příjmy ze zdravotního pojištění.

Budova Všeobecné zdravotní pojišťovny. foto: ČTK

Příští rok bude pojišťovně v pokladně chybět šest miliard korun a od státu žádá, aby zvýšil odvody za státní pojištěnce. Informaci přinesl deník MF DNES (MfD). Píše, že loni v létě v průběhu jednoho dne vyhlásila VZP tři výběrová řízení v celkové výši 220 milionů korun.

V následujících třech měsících je doplnila další tři za 640 milionů korun. Jedná se o vzdělávací projekty týkající se prevence u dětí, dále vydávání časopisů a právní služby.

Podle deníku si VZP za projekty stojí. "Každá koruna věnovaná na prevenci přináší tři koruny na úsporách nákladů na léčení," obhajuje preventivní programy z první vlny tendrů za 220 milionů mluvčí VZP Jiří Rod. K časopisům dodal, že pojišťovna si mezi lékaři chce zlepšit image a také je informovat o aktuálním dění v oboru.

Naopak člen dozorčí rady VZP Tomáš Julínek tvrdí, že pojišťovna obecně špatně hospodaří. "Preventivní projekty se mají vyhlašovat v případě, že je jasné, kolik to přinese úspor. Jestli je to špatné, nebo dobré, se často jen odhaduje," prohlásil.

"Peníze na prevenci jdou ze speciálního fondu. Přesouvat je na jiné účely mohou jedině poslanci. Takže by se stejně utratily jen za projekty související s prevencí," hájí podle MfD management pojišťovny člen její správní rady Boris Šťastný.

MfD píše, že řadu zakázek provázejí pochybnosti. Zmiňuje například výběr firmy Ambit Media na vydávání časopisu pro lékaře. Podmínky pro uchazeče byly podle MfD natolik specifické, že se do soutěže nakonec přihlásila právě jen Ambit Media. "Zadávací dokumentaci si vyzvedlo asi 20 uchazečů, návrh projektu odevzdala jen firma Ambit Media," potvrdil Rod.

MfD připomíná, že firmu tři roky před vyhlášením tendru založil tehdejší mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt. Uchazeči museli mít třeba tři roky po sobě obrat nejméně 30 milionů, takže Ambit Media již v roce založení musela mít raketový úspěch, poznamenává MfD.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.