Lidovky.cz

Neobvyklý fenomén. České firmy si podmanily trh s oblečením do přírody

Ekonomika

  20:02
PRAHA - Český trh s oblečením do přírody nebyl po revoluci pro velké zahraniční firmy zajímavý. A tak ho obsadili Češi. Tak popisují lidé z oboru neobvyklý fenomén, kdy domácí produkce úspěšně bojuje se zavedenými nadnárodními řetězci. A to velmi úspěšně, mnoho českých firem svou produkci vyváží na západní trhy.

Neobvyklý fenomén: České firmy si podmanily trh s oblečením do přírody foto: Shutterstock

Začali to dělat lidé, kteří jezdili na hory a potřebovali vybavení, shodují se zástupci jednotlivých společností. Část firem si dodnes ponechala v Česku vývoj nových modelů a technologické inovace. Samotnou výrobu však často přesunuli do Asie, kde je levnější pracovní síla a v současnosti i nejmodernější technologie.

Doma, nebo v cizině

 "Části vyrábíme ve vlastní dílně, ale nemá takovou kapacitu, jakou bychom potřebovali. Navíc potřebujeme speciální technologie, které

Čeští výrobci outdoorového oblečení a dalšího vybavení

Husky                 Praha
Hannah               Plzeň
Alpine Pro           Praha
Warmpeace       Choceň
Tilak                   Šumperk
Highpoint            Sušice
Direct Alpine       Liberec
Humi outdoor     Dobříš
Moira                  Strakonice
Kama                 Praha
Pinguin              Náchod
Rejoice              Batelov
Canard              Plzeň
Bushman          Čerčany
Sir Joseph         Turnov
O.K. Sport        Horní Radechová
Alpisport            Příbor

jsou dobře dostupné v Asii. Primárně to ale bylo tak, že jsme nebyli schopni udržet cenovou hladinu s českou pracovní výrobou," vysvětluje důvody přesunu produkce Zdeněk Král z firmy Pinguin.

Podobně tomu bylo i u dalších podnikatelů. "Část naší výroby probíhá v Česku, část je v Asii. V tuzemsku vyrábíme vysoce funkční modely z drahých materiálů, kde v konečné ceně už není rozdíl v ceně vlastní výroby tak markantní. Jedná se například o spodní prádlo," vysvětluje rozdělení výroby Václav Hrbek, spolumajitel firmy Alpine Pro, která mimo jiné oblékla české olympioniky na zimních olympijských hrách ve Vancouveru. Stále existuje ale i pár společností, kterým se podařilo udržet celou výrobu v Česku.

"Vyrábíme už dvacet let a celou dobu jsme v České republice, naše výrobky jsou tedy ryze české," zdůrazňuje Jiří Pertl z firmy Kama.

Někteří ale nevědí, jak dlouho ještě odolají. "Gros výroby je české, ale připravujeme se, že bychom vyráběli i v zahraničí," říká Zikmund Schwarzkopf, spolumajitel firmy Schwarzkopf, která vyrábí outdoorové oblečení značky Highpoint.

Krize? To tady nemáme

Jak prodejci, tak i výrobci v oblasti outdoorového oblečení se shodují, že ekonomická krize jim nepřivodila tak silný propad, jaký postihl jiné obory.

"Pokles nebyl nijak rapidní, spíš lidé nekupovali drahé věci, ale koupili si víc menších a levnějších. Takže ve výsledku to vyšlo zhruba nastejno," dodává Lucie Doležalová. Podle zástupců firem sice mírný pokles prodejů nastal, letos se ale situace stabilizuje. "Určitě ta situace není úplně nejlehčí, ale tím, že je krize, nepřestanou lidé chodit po horách a dobré boty si koupí i tak," vysvětluje marketingový manažer firmy Hannah Filip Komorous.

Navíc skupina zájemců o outdoorové vybavení se pomalu rozrůstá. "Myslím, že se tahle oblast stále rozvíjí. Přibývá lidí, kteří vyrážejí například na túry a svůj volný čas tráví aktivně. Potenciál v tomto oboru tedy stále je," dodává vedoucí marketingu dobříšské firmy Humi Outdoor Vítek Hněvkovský.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.