Začali to dělat lidé, kteří jezdili na hory a potřebovali vybavení, shodují se zástupci jednotlivých společností. Část firem si dodnes ponechala v Česku vývoj nových modelů a technologické inovace. Samotnou výrobu však často přesunuli do Asie, kde je levnější pracovní síla a v současnosti i nejmodernější technologie.
Doma, nebo v cizině
"Části vyrábíme ve vlastní dílně, ale nemá takovou kapacitu, jakou bychom potřebovali. Navíc potřebujeme speciální technologie, které
Čeští výrobci outdoorového oblečení a dalšího vybaveníHusky Praha |
Podobně tomu bylo i u dalších podnikatelů. "Část naší výroby probíhá v Česku, část je v Asii. V tuzemsku vyrábíme vysoce funkční modely z drahých materiálů, kde v konečné ceně už není rozdíl v ceně vlastní výroby tak markantní. Jedná se například o spodní prádlo," vysvětluje rozdělení výroby Václav Hrbek, spolumajitel firmy Alpine Pro, která mimo jiné oblékla české olympioniky na zimních olympijských hrách ve Vancouveru. Stále existuje ale i pár společností, kterým se podařilo udržet celou výrobu v Česku.
"Vyrábíme už dvacet let a celou dobu jsme v České republice, naše výrobky jsou tedy ryze české," zdůrazňuje Jiří Pertl z firmy Kama.
Někteří ale nevědí, jak dlouho ještě odolají. "Gros výroby je české, ale připravujeme se, že bychom vyráběli i v zahraničí," říká Zikmund Schwarzkopf, spolumajitel firmy Schwarzkopf, která vyrábí outdoorové oblečení značky Highpoint.
Krize? To tady nemáme
Jak prodejci, tak i výrobci v oblasti outdoorového oblečení se shodují, že ekonomická krize jim nepřivodila tak silný propad, jaký postihl jiné obory.
"Pokles nebyl nijak rapidní, spíš lidé nekupovali drahé věci, ale koupili si víc menších a levnějších. Takže ve výsledku to vyšlo zhruba nastejno," dodává Lucie Doležalová. Podle zástupců firem sice mírný pokles prodejů nastal, letos se ale situace stabilizuje. "Určitě ta situace není úplně nejlehčí, ale tím, že je krize, nepřestanou lidé chodit po horách a dobré boty si koupí i tak," vysvětluje marketingový manažer firmy Hannah Filip Komorous.
Navíc skupina zájemců o outdoorové vybavení se pomalu rozrůstá. "Myslím, že se tahle oblast stále rozvíjí. Přibývá lidí, kteří vyrážejí například na túry a svůj volný čas tráví aktivně. Potenciál v tomto oboru tedy stále je," dodává vedoucí marketingu dobříšské firmy Humi Outdoor Vítek Hněvkovský.