Lidovky.cz

ŽABŽA: Apple versus mediální svět

Ekonomika

  11:50
Nezastírám, že jsem příznivcem moderních technologií. Nezastírám ani to, že z uživatelského pohledu trpím jistou schizofrenií - zatímco v pracovním prostředí pracuji na produktech firmy Microsoft, v tom mimopracovním si užívám komfortu produktů a softwaru společnosti Apple.

Počítačový tablet foto: Reuters

Nechci na tomto místě rozdmýchávat věčnou válku mezi "jablíčkáři" a "oknaři", na to není dost prostoru a není to ani cílem tohoto textu. Záměrem je spíše upozornit na vývoj, který minimálně u jedné výše jmenované firmy potichu a nepozorovaně probíhá, a tím je její přerod z čistě technologické na technologicko-mediální.

Hovořím samozřejmě o Applu, která se z výrobce designově inovativních počítačů pomalu stává mediálním impériem, s nímž je nutné počítat. Vše začalo aplikací iTunes, která umožnila stahovat, katalogizovat a následně přehrávat všemožný mediální obsah. Původní záměr ovládnout trh s "e-hudbou" překonal sám sebe a v nabídce se brzo objevily také filmy, seriály a dokumenty.

Netrvalo dlouho a společnost přišla také s elektronickými knihami, jimiž si lze relativně komfortně listovat v posledním hardwarovém výkřiku - iPadu. Jsem v tomto ohledu sice relativně konzervativní a rád mám knihy "in natura" v knihovně, ale vše je jenom otázka času. Nelze proto popřít, že Apple již dávno přestal být čistě
technologickou firmou a stal se "něčím mezi".

Možná i proto by měl finanční trh přestat vnímat firmu jako čisté IT a začít se na ni dívat šířeji - příjmy z mediálního obsahu totiž tvoří nezanedbatelnou (a rostoucí) část celkových tržeb firmy. A ať se nám to líbí, nebo ne, tento trend bude nejspíše pokračovat...

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.