Lidovky.cz

Tatra míří na východ i přes oceán. Nové plány jsou její poslední šancí

Ekonomika

  9:32
KOPŘIVNICE - Zadlužený kopřivnický výrobce nákladních automobilů hledá země s bídným stavem silniční sítě. Chce-li firma expandovat do zahraničí, obyčejně hledá zemi s perfektní infrastrukturou. Kopřivnická Tatra hledá naopak země se špatnou silniční sítí.

Facelift standartní kabiny Tatra. foto: Reprofoto

Právě tam totiž chce v minulosti úspěšný výrobce terénních nákladních automobilů expandovat. A zahojit tak rány krize, které automobilku v posledních dvou letech postihly. Šéf kopřivnické firmy Američan Ronald Adams plánuje, že vytvoří síť partnerů po celém světě. Automobilka jim dodá unikátní podvozky vyrobené v Kopřivnici a partneři pak podle licence i s podvozkem vytvoří výsledný nákladní vůz, který se budou snažit udat na místním trhu.

Reportáž z Tatry

Klid, dělníky nikdo nehoní

Ztracen na obří ploše. Tak se cítí návštěvník továrny, která vyrábí věhlasné nákladní automobily Tatra.

Porovnávat s moderními závody, které na minimální rozloze montují díly v asijském pracovním tempu, Tatrovku rozhodně nelze.

A zaměstnanci - když na některého zrovna narazíme - jsou přívětiví. Usmívají se, nespěchají, nechají se fotografovat. Nepřipomínají typické výrobní dělníky od pásu, kteří mají tři minuty na záchod a patnáct na oběd.

Výrobní kapacita továrny byla v nejlepších letech kolem 15 tisíc aut ročně. Dnes se vyrábí v průměru tisíc aut ročně. To způsobilo, že je dostatek času.
Pracovník u soustruhu poté, co zapne stroj, může v klidu postát s rukama v bok a pozorovat, kam odlétají železné špony. Nikdo ho nesekýruje.

"Nepotřebujete tatru na Starém Městě v Praze. Naše budoucnost je více v oblastech, které se teprve rozvíjejí. Brazílie či země jihovýchodní Asie," říká Adams.

Experti nicméně varují před nebezpečím nespolehlivosti případných partnerů. "Tatra má opravdu unikátní konstrukci podvozku, díky které tyto vozy nemají obdoby. Soustředit se na jejich výrobu a zbytek nechat na jiné je logický krok. Lze ale jen těžce předvídat, jaký to bude mít úspěch," říká Aleš Zich, nezávislý automobilový odborník.

Vedení Tatry nicméně vidí příležitost všude tam, kde se těží nerostné bohatství a staví nová infrastruktura. A proto se rozhodlo soustředit se na zahraniční trhy. Během příštího roku chce Tatra vybudovat partnerské pobočky na Středním východě, v Rusku, v jihovýchodní Asii a Jižní Americe.

Na tento rozvoj se chystá, přestože je v miliardové ztrátě. Podle Adamse ale rozvoj partnerské sítě není otázkou peněz. "Stačí najít partnery. Bude to jejich trh, bude to jejich licence," říká Adams.

Partnery Tatry by měly být firmy se silným finančním zázemím, které jsou schopné dělat nákladním automobilům jak dostatečný marketing, tak je zkompletovat. Sníží se tak náklady na přepravu a v některých zemích se tak Tatře podaří obejít i nadměrné místní daně z dovozu. "Koncem tohoto roku, možná v prvním čtvrtletí příštího roku, budeme vybírat partnery po celém světě, kteří by mohli s námi pracovat. Rok 2011 proto může být přelomový," říká Adams.

Šéf kopřivnické automobilky počítá s tím, že už během příštího roku by měla partnerská síť začít přinášet nové zakázky.

Rozhovor s Ronaldem Adamsem si přečtěte v pondělním vydání Lidových novin

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.